تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

چند رگ خونی در بدن انسان است

رگ‌های خونی لوله‌هایی باریک در بدن جانوران و بخشی از دستگاه گردش خون هستند که خون را در سرتاسر بدن حمل می‌کنند.

طول مجموع رگ‌های بدن انسان برابر با ۱۰۰٬۰۰۰ کیلومتر ‏(۶۰٬۰۰۰ مایل) می‌شود که دو و نیم برابر دور زمین است دستگاه گردش خون و لنف شامل قلب، سرخرگ‌ها، سیاهرگ ها، مویرگ‌ها و رگ‌های لنفی است. خون پمپ‌شده از قلب که حاوی مواد غذایی و اکسیژن می‌باشد توسط سرخرگ‌ها در بدن توزیع می‌شوند. سرخرگ‌ها پس از انشعاب به شاخه‌های باریک، سرخرگچه‌ها را به‌وجود می‌آورند و سرخرگچه‌ها نیز به انشعابات باریکتری به نام مویرگ ختم می‌شوند. مقاومت در یک رگ با افزایش ویسکوزیته و طول رگ افزایش می‌یابد؛ و با افزایش قطر رگ، مقاومت رگ کاهش می‌یابد.

مبادله مواد بین خون و سلول‌های ارگانهای مختلف در سطح مویرگها انجام می‌گیرد. پس از مبادله مواد، خون مویرگی به سیاهرگچه‌های منتقل شده و نهایتاً توسط سیاهرگ های بزرگ مجدداً به قلب برمی‌گردد. رگ‌های لنفی نیز به‌طور بن‌بست از ارگان‌های مختلف شروع و پس از جمع‌آوری لنف یا مایعات میان‌بافتی (که عمدتاً از خون منشأ گرفته‌است) آن را به سیستم گردش خونی بازمی‌گرداند..

رگ های خونی، شبکه ی پیچیده ای از لوله های توخالی و همچنین بخش مهمی از دستگاه گردش خون آدمی و دیگر مهره داران را تشکیل می دهد؛ بد نیست بدانید رگ های خونی همانند یک شبکه ی منسجم و منظم از ناحیه ی قلب آدمی شروع می شود و به تمام اندام ها و بافت های بدن می روند و در نهایت، دوباره به ناحیه ی قلب باز می گردند. جالب است بدانید قلب در طول مدت عمر آدمی، چیزی در حدود ۳۰۰ میلیون لیتر خون را در بدن پمپ می ‌کند!

 

 

در توصیف قلب آدمی می توان گفت یک پمپ عضلانی تو خالی است که بدون توقف، خون را به سراسر بدن آدمی پمپ می ‌کند! چیزی در حدود دو سوم قلب در سمت چپ بدن آدمی قرار گرفته است؛ در بیان محل دقیق قلب می توان گفت این ماهیچه ی خستگی ناپذیر قلب در بین دو ریه و بر روی دیافراگم قرار گرفته است. جالب است بدانید ماهیچه ی قدرتمند قلب، به طور مداوم منقبض می ‌شود و خون را از قلب به دیگر قسمت‌ های بدن آدمی پمپاژ می کند. لازم به بیان است این نوع خاص ماهیچه، هیچ ‌گاه خسته نمی ‌شود! و فقط و فقط در قلب آدمی وجود دارد.

توجه داشته باشید کار رگ ها برای بدن آدمی ضروری است؛ چرا که خون، مواد مغذی با ارزش و مهمی را منتقل می کند و همچنین مواد زاید را از سلول های آدمی دور می کند.

بد نیست بدانید رگ های خونی از لایه های بافت همبند و همچنین عضله ساخته شده اند. لایه ی داخلی رگ خونی از ماده ی اندوتلیوم یا لایه ای از سلول های نازک و صاف تشکیل شده است.

 

 

انواع رگ های خونی

  1. سرخرگ
  2. سیاهرگ
  3. مویرگ

سرخرگ

سرخرگ یا artery نوعی رگ خونی  است که خون را از قلب به سوی اندام ها و بافت ها می برد. سرخرگ های نزدیک به قلب قطورند و هر چه این عروق از قلب دور می شوند، قطرشان کاهش می یابد. بنابراین می توان گفت سرخرگ ها حجم خون کم با فشار زیاد را در خود جای می دهند.

سیاهرگ

سیاهرگ یا Vein رگی است که خون را به قلب بر می گرداند و بیشترین حجم خون را در خود جای می دهند.

مویرگ

به رگ هایی که از سرخرگ های کوچک منشاء می گیرند، مویرگ  یا Capillary  می گویند. این رگ ها، کوچک ترین رگ های بدن هستند.

منبع : جدولیاب

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.