تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

اطلاعات عمومی درباره تاریخچه حنا

حَنا  گیاهی است از رده دولپه‌ای‌ها که خود سرده مشخصی را به نام حنا (Lawsonia) می‌سازد. این گیاه به صورت درختچه‌ای است که بومی آفریقای شمالی، آسیای جنوبی و غربی، و شمال استرالیا است.

نام حنا همچنین برای رزانه تهیه شده از گیاه به کار می‌رود که برای حنا گذاشتن، نقش انداختن بر بدن و خالکوبی موقت، و مراسم حنابندان استفاده می‌شود.

حنا به عنوان ماده‌ای آرایشی در مصر باستان، بخش‌هایی از آفریقای شمالی، آفریقای غربی، شاخ آفریقا، شبه جزیره عربستان، خاور نزدیک، شبه‌قاره هند و آسیای جنوبی استفاده می‌شده است. همچنین بین زنان شبه‌جزیره ایبری و اروپای قرن ۱۹ رایج بود.

 

حنا گیاهی است درختی و درختچه ای با برگ های بیضی شکل و نوک تیز که طول برگ های آن حدود ۳ الی ۴ سانتی متر و عرض آن حدود ۱ سانتی متر است. حنا دارای گل های زیبا، کوچک، سفید و در بعضی مناطق صورتی می باشد. معمولا درختچه های حنا خار ندارند اما درخت یا درختچه های مسن آن دارای خار هستند. اصلی ترین و قسمت قابل استفاده حنا برگ آن می باشد که حاوی رنگدانه است. از رنگ حنا استفاده های گوناگون می شود که اصلی ترین آن برای رنگ مو و اعضای مختلف بدن است.

جدا از آن در رنگرزی نیز استفاده های فراوانی دارد. به طور معمول حنا در مناطق گرمسیر آفریقا، شمال استرالیا و جنوب آسیا می روید. تاریخچه استفاده از حنا، به چند هزار سال قبل برمی گردد. حدود ۵۰۰۰ سال قبل مردم مصر باستان و همچنین هندوستان، از حنا برای نقش و نگار بر روی بدن و یا به عبارتی همان تتوی موقت و بدون درد استفاده می کردند. البته چنین استفاده هایی از حنا، بیشتر در مراسم دینی، جشن های عروسی و همچنین در قسمت های مختلف بدن بوده است که جزء رسوم آنان محسوب میشد. همچنین از حنا برای درمان و تقویت مو در آن زمان استفاده می کردند. امروزه حنا به طور گسترده ای از کشور هند و مصر به دیگر نقاط دنیا صادر می شود و مورد مصرف خیلی از مردم، مخصوصا خانم ها  در کشور های مختلف  می باشد.

خواص مصرف حنا برای مو و بدن

 

مصرف حنا تاثیر فراوانی بر روی مو دارد و جزء نرم کننده های طبیعی مو می باشد. در واقع حنا به عنوان تغذیه مناسبی برای ریشه مو می باشد و تاثیر بسزایی در رنگ و زیبایی مو دارد. جدا از این خواص، دارای خاصیت های گوناگون می باشد که  در این بخش به نکات دیگری از خواص حنا می پردازیم.

۱- کمک به رشد مو

۲- جلو گیری از ریزش مو

۳- نرم کننده ی طبیعی مو

۴- رنگ موی طبیعی

۵- جلوگیری از خارش سر

۶- جلوگیری از ایجاد شوره در موها

۷- درمان مو خوره

۸- ضخیم کردن مو

۹- درخشان کردن رنگ مو

۱۰- تقویت و استحکام ناخن ها وجلوگیری از ترک خوردن آنها

۱۱- خواص ضد پیری به دلیل روغن موجود در آن

۱۲- بهبود بخشیدن به زخم در زمان کوتاه تر

۱۳- درمان تب

۱۴- درمان مشکل بی خوابی

۱۵- ضد التهاب

۱۶- تسکین سر درد

۱۷- سم زدایی بدن

۱۸- تنظیم فشار خون

۱۹- کاهش دهنده ی درد در بدن

۲۰- کاهش علائم سندروم قبل از قاعدگی

۲۱- محافظت از بدن در برابر عفونت

نحوه گذاشتن حنا بر روی موی سر و بدن

مقداری حنا را با آب مخلوط کرده تا به حالت خمیری در بیاید. البته برای تاثیر بیشتر و نفوذ در لابه لای مو بهتر است کمی رقیق تر از حالت خمیری باشد. بر خلاف رنگ موهای شیمیایی، برخورد حنا با پوست و ریشه موهای شما، هیچ آسیبی به آن وارد نکرده و برعکس تاثیر مثبتی خواهد داشت. بهتر است قبل از گذاشتن حنا بر روی سربه قسمت خط مو و پوست خود کمی وازلین بمالید تا از رنگی شدن بدن و اطراف خط مو جلوگیری شود. هنگام گذاشتن حنا بر روی سر، خشک یا خیس بودن موی سر فرقی ندارد.

بعد از رعایت نکات لازم می توانید دستکش به دست کرده و گذاشتن حنا بر روی سرتان را شروع کنید. از قسمت جلوی بالای سر دسته موی کوچکی را گرفته و دور تا دور ریشه و پوست سر را یک لایه حنا مالیده و همینطور ادامه دهید. (در هنگام مالیدن حنا به موهایتان باید دقت داشته باشید تا حنا به پوست و ریشه های موی شما برخورد داشته باشد تا تاثیر کامل خود را در مو و پوست سر شما داشته باشد.) حالا باید صبر کنید تا حنا بیشتر از دو ساعت روی سر شما بماند تا تاثیر مطلوبش را بگذارد. چنانچه مایل باشید، برای تاثیر گذاری بیشتر و جذب رنگ بیشتر، می توانید سرتان را با چیزی مانند کلاه پلاستیکی بسته و بگذارید از شب تا صبح حنا روی سرتان باقی بماند.

 

برای گذاشتن حنا بر روی بدن نیز حنا را مثل روش بالا آماده کرده و آن را به قسمت های مختلف بدن مانند ناخن های دست و پا، کف پا و دست ها و یا انگشتان دست و پا مالیده و همانند مو بیش از دو ساعت صبر کنید و همچنین برای تاثیر بیشتر در جذب رنگ، قسمت های مورد نیاز را بسته و از شب تا صبح روی بدنتان بماند.

 

منبع:

جدولیاب

www.fragrancex.com

مشابه

  • https://tarikhema org/info/12125/اطلاعات-عمومی-درباره-تاریخچه-حنا/
  • https://tarikhema org/info/12125/اطلاعات-عمومی-درباره-تاریخچه-حنا/#:~:text=به طور معمول حنا در بدون درد استفاده می کردند
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.