تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

معرفی برادران لومیر

برادران لومیر به عنوان مخترعین سینما از حیث تولید تصویر متحرک و پایه‌گذاری اولین نمایش عمومی در سالن نمایش سینما به شکل امروزی، اولین کسانی هستند که سینما را برای اولین بار به جهان معرفی کردند. در سال ۱۸۹۵ در گراند کافه واقع در بولوار کاپوسی شهر پاریس آن‌ها دستگاه اعجاب انگیز خود را به نام «سینماتوگراف» که هم وسیله‌ای برای نمایش فیلم و هم دوربین فیلمبرداری بود به جهانیان عرضه کردند. از آن‌ها چند فیلم کوتاه باقی‌مانده که نه تنها اولین فیلمهای سینمایی جهان بلکه اولین فیلم مستند و فیلم کمدی سینما نیز در میان آن‌ها یافت می‌شود.

مشوق اصلی آنان در این راه پدر آن‌ها آنتوان لومیر بود که پسران خود را به ساختن دستگاهی واحد برای ثبت و نمایش تصاویر متحرک تشویق کرد. آنتوان لومیر ایده ساخت دستگاه را در سفری به پاریس و دیدن دستگاه کینه‌توسکوپ ساخته توماس ادیسون بدست آورده بود. جالب این جاست که پدر آن‌ها اصلاً به موفقیت ابتکار این دو ایمان نداشت و به ژرژ ملی‌یس که میخواست دستگاه آنان را با قیمت هنگفتی بخرد گفته بود: “مردم به زودی از آن خسته خواهند شد.” اما اینچنین نشد و به زودی این اختراع تمامی مردم جهان را به خود جلب کرد و امروزه در مقیاسی وسیع‌تر هنرهای تصویری و رسانه‌های تصویری نقطه‌ای از جهان را بی تسلط نگذاشته‌اند.

 

در این کار لویی به پدر در توسعه کارخانه کمک می کرد و زمان هایی را نیز صرف کشف اختراعات می نمود. یکی از مهمترین اختراعات لویی که در آن زمان توسط وی ابداع شد (مرحله صفحات خشک) بود. در زمان ابداع این اختراع، لویی فقط هفده سال سن داشت. اختراع مرحله صفحات خشک باعث شد تا کارخانه آنتونی رونقی جدید بگیرد و همین اختراع لویی، پدرش آنتونی را به تاجری بزرگ تبدیل کرد. در سال ۱۸۹۴ کارخانه وی سالانه بیش از ۱۵ میلیون صفحه تولید می کرد. در همان سال بود که ادیسون دستگاهی به نام (کینه توسکوپ) را اختراع کرد و زمان رونمایی از این اختراع  از آنتونی به علت شهرتی که داشت دعوت شد تا به مراسم نمایش کینه توسکوپ در شهر پاریس برود.

آنتونی پس از بازگشت به لیون، از اختراع ادیسون برای پسران تعریف کرد و از آنها خواست که وسیله ایی شبیه به اختراع ادیسون بسازند. در همان سال و در اواسط زمستان ۱۸۹۴ آگوست توانستند نخستین دوربین های آزمایشی را بسازند. برادران لومیر از اختراع ادیسون بسیار کمک گرفتند اما در تلاش بودن تا ضعف های اختراع وی را از بین ببرند. کینه توسکوپ ادیسون دو مشکل اساسی داشت، اول اینکه این وسیله دارای ابعاد بسیار بزرگی بود که خارج کردن آن از استودیو را غیر قابل ممکن می کرد و دوم اینکه هنگام نمایش تصاویر فقط یک نفر قادر به استفاده و دیدن تصاویر از دستگاه بود. این امر باعث شد تا برادران لومیر در اوایل سال ۱۸۹۵ دستگاهی به مراتب کوچکتر از کینه توسکوپ اختراع کنند. این دستگاه ترکیبی از پروژکتور، چاپگر و دوربین بود. آنها نام این دستگاه را ( سینما توگراف ) گذاشتند.

لویی در این اختراع از قطعه ای کوچک در ساخت دستگاه استفاده کرد که شبیه به قطعه های کوچک در چرخ خیاطی بود و توانست از قائده (حرکت متناوب) در سینما توگراف استفاده نماید. جالب است بدانید ادیسون قائده حرکت متناوب را رد کرده بود و سعی داشت با استفاده از پروژکتور تصاویر متحرک بسازد. برادران لومیر تصمیم گرفتند ابتدا اختراع خود را در مجالس خصوصی به نمایش بگذارند و بعد از آن، اختراع خود را به خارج از فرانسه ببرند و برای دیگران نیز نمایش دهند. البته اولین نمایش عمومی اختراع برادران لومیر در بیست و هشتم دسامبر سال ۱۸۹۵ در گراند کافه شهر پاریس اتفاق افتاد. در آن روز برادران لومیر فیلم های بسیاری را برای عموم به نمایش در آوردند از جمله این فیلم ها می توان به فیلم هایی نظیر: کارگران در حال خروج از کارخانه لومیر، ماهی قرمز، آهنگر، آبیار آبیاری می شود، ژیمناستیک، شام کودک، دریا، نگاره هایی از کنگره لیون و میدان کوردلیه در لیون اشاره کرد که تمامی این فیلم ها در سال ۱۸۹۵ ساخته شده اند. فیلم کارگران در حال خروج از کارخانه لومیر را می توان به نوعی نخستین تصویر متحرک در جهان دانست.

 

در سال ۱۹۸۶ برادران لومیر موفق به ساخت ۴۰ فیلم شدند. البته جالب است بدانید تمام این فیلم ها از زندگی روزمره فرانسوی ها بود. آنها از اتفاقات اطراف خود فیلم برداری می کردند و فیلم ها را به نمایش در می آوردند. این اتفاقات از رفتار ساده مردم و زندگی روزمره آنها تا اتفاقات جالب مثل رژه سربازان ساخته می شد.

برادران لومیر در همان سال چند فیلم کوتاه کمدی نیز ساختند. نخستین مستند های آنها چهار فیلم درباره سازمان آتش نشانی شهر لیون بود. در سال ۱۹۸۶ برادران لومیر به گروهی از افراد آموزش فیلمبرداری دادند و آنها را به شهرهای مختلف برای نمایش و ساخت فیلم فرستادند. در اوایل همان سال یعنی سال ۱۹۸۶ برادران لومیر سالن های نمایش را در شهرهایی نظیر بروکسل، نیویورک، بلژیک و لندن افتتاح کردند. برادران لومیر در سال ۱۹۸۷ بیش از ۳۰۰ فیلم ساختند و در سال بعد از آن فیلم های آنها به بیش از ۱۰۰۰ ساخته رسید.

در سال ۱۹۰۳ آنها موفق شدند  بیش از ۲۰۰۰ فیلم بسازند. بعد از سال ۱۹۰۳ برادران لومیر کمتر به ساخت فیلم مشغول شدند و بیشتر وقت خود را در کارخانه ها به ساخت اختراعات جدید گذراندند. البته در همان سال ها اپراتورهایی دیگر نظیر دوبلیه، پرومیو و مسگویچ فیلم های زیادی ساختند و برای عموم به نمایش درآوردند.

در سال ۱۹۰۷ برادران لومیر نخستین گام های خود برای تولید عکس رنگی را به نام (صفحه مونوکروم) برداشتند. برادران لومیر و پدر آنها بعد از گذشت سال ها و با توجه به اختراعات متعدد و کارآمد خود باز به سمت هنر نقاشی بازگشتند و تا اواخر عمر در زمینه نقاشی فعالیت کردند.

منبع : interestingengineering – جدولیاب

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.