تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

معرفی ایالت کرالا در هندوستان

کِرالا ایالتی در جنوب کشور هند است که خط ساحلی طولانی و زیبایی با دریای عرب دارد.

مرکز آن شهر تریواندروم است.

کوچی و کوزیکود از دیگر شهرهای بزرگ این ایالت هستند. زبان رایج کرالا زبان مالایالم از قوم دراویدی است.

 

کرالا، ایالتی در جنوب غربی هند است که در کنار ساحل دریای مالابار واقع شده است. این ایالت در تاریخ ۱ نوامبر ۱۹۵۶، پس از تصویب قانون مجدد سازمان، از ترکیب مناطق مالایالامی زبان تشکیل شد. کرالا به لحاظ وسعت و مساحت، بیست و دومین ایالت بزرگ هند شناخته شده و مساحت آن ۳۸,۸۶۳ کیلومتر مربع است. کرالا از شمال و شمال شرق مجاور با «کارناتاکا» است، از شرق و جنوب با تامیل نادو هم مرز است و دریای لاکشادویپ در غرب ایالت کرالا قرار دارد. در سرشماری سال ۲۰۱۱، این ایالت ۳۳,۳۸۷,۶۷۷ جمعیت داشت که سیزدهمین ایالت پرجمعیت هند معرفی شده بود. این ایالت به ۱۴ ناحیه تقسیم شده است که مرکز آن «تریواندرام» است. زبان مالایالامی گویش گسترده و اصلی و درواقع زبان رسمی مردم این ایالت است.

 

سلسله «چرا» اولین سلسله پادشاهی برجسته در کرالا بود. پادشاهی «آی» در جنوب و پادشاهی «عظیمالا» در جنوب، دیگر سلسله پادشاهی این منطقه در اوایل عصر جدید بودند. این منطقه از ۳۰۰۰  سال قبل از میلاد یکی از صادر کننده‌های  برجسته ادویه بوده است. اهمیت و فعالیت برجسته این منطقه در تجارت و کسب و کار در آثار پلینی عنوان شده است. در قرن پانزدهم تجارت ادویه توجه تجار پرتغالی را به منطقه کرالا جلب کرد و و راه را برای استعمار اروپایی هند فراهم کرد. در زمان جنبش استقلال هند در اوایل قرن بیستم، دو منطقه بزرگ شاهزادگان در ایالت کرالا-تراونکور و پادشاهی کوچین وجود داشت. آنها در سال ۱۹۴۹ برای تشکیل دولت تیرو کوچی متحد شدند. منطقه مالبار، در بخش شمالی کرالا، بخشی از ناحیه «مدراس»، هندوستان بریتانیایی‌ها بود که بعد از استقلال هند جزئی از ناحیه «مدراس» شد.

 

کرالا، دوازدهمین اقتصاد بزرگ هند را  با تولید ناخالص داخلی ۱۱۰ میلیارد دلار دارد. طبق سرشماری سال ۲۰۱۱، کرالا کمترین میزان رشد مثبت جمعیت در هند را داشته، بالاترین شاخص توده انسانی در سال ۲۰۱۵ را کرالا داشته است. طبق این سرشماری امید به زندگی در این ایالت ۷۷ سال بوده، بالاترین شاخص توسعه انسانی (HDI)، ۰٫۷۱۲ در سال ۲۰۱۵؛ بالاترین میزان سواد، ۹۳٫۹۱٪ در سرشماری سال ۲۰۱۱؛ بالاترین امید به زندگی، ۷۷ سال؛ و بالاترین نسبت جنسی، ۱،۰۸۴ زن در هر ۱۰۰۰ مرد. این کشور مهاجرت قابل توجهی را به ویژه در کشورهای عربی خلیج فارس طی بمباران خلیج فارس از دهه ۱۹۷۰ و اوایل دهه ۱۹۸۰ شاهد بوده است و اقتصاد آن به میزان قابل توجهی در هزینه های ارسالی از سوی یک کشور غیر مجاز بزرگ Malayali بستگی دارد. هندوئیسم توسط بیش از نیمی از جمعیت، به دنبال اسلام و مسیحیت انجام می شود. فرهنگ ترکیبی از فرهنگ های آریایی، در آبادی، عربی و اروپایی است که در طول هزاران سال تحت تاثیر سایر بخش های هند و خارج از کشور توسعه یافته است. این ایالت، نسبت مهاجرت قابل توجهی را به ویژه از کشورهای عربی خلیج فارس طی بمباران خلیج فارس از دهه ۱۹۷۰ و اوایل دهه ۱۹۸۰ شاهد بوده است و اقتصاد آن به میزان قابل توجهی به وجوه ارسالی از سوی جوامع پناهنده بزرگ مالایالی بستگی دارد. بیش از نیمی از جعمیت کرالا هندو مذهب هستند و مسیحیت و اسلام دیگر مذاهب مردم این ایالت هستند. فرهنگ مردم این منطقه تلفیقی از فرهنگ‌های گوناگونی چون آریایی‌ها، عرب‌ها و اروپایی‌ها است که در طول هزاران سال تحت تاثیر سایر بخش های هند و خارج از کشور توسعه یافته است.

تولید فلفل و کائوچو، به شکل قابل توجهی به تولید ملی این ایالت کمک می‌کند. محصولات اصلی و مهم کشاورزی این منطقه چای، قهوه، بادام هندی، نارگیل، جک فروت و ادویه جات هستند. خط ساحل در این ایالت تا ۶۰۰ کیلومتر امتداد دارد و بیش از یک میلیون نفر از مردم این ایالت وابسته به صنعت ماهیگیری هستند که ۳ درصد از درآمد کرالا را تشکیل می‌دهد. کرالا بیشترین پوشش رسانه‌ای در هند را به خود اختصاص داده و به ۹ زبان که اصلی‌ترین آنها انگلیسی، مالایالامی هستند روزنامه چاپ می کند. کرالا یکی از مهمترین مراکز توریستی هند است. آبهای زیرزمینی، تپه‌های گوناگون، سواحل متعدد، مناطق گردشگری آیورودا و فضاهای سبز گرمسیری به عنوان جاذبه های مهم آن می باشند.

 

کرالا آب و هوای گرمسیری و مرطوبی دارد که تحت تاثیر بارندگی های شدید فصلی است. حدود ۱۲۰ تا ۱۴۰ روز از سال کرالا هوای بارانی دارد. کرالا اولین ایالت در هند است  که باران ه موزون جنوب غربی را دریافت می‌کند. در شرق کرالا، آب و هوای مرطوب خشک و گرمسیری غالب است. در طول تابستان، کرالا در معرض وزش باد با شدت زیاد، طوفان و باران، باران های سیلابی، بارش های گاه به گاه، و افزایش از سطح دریا مواجه است. میانگین دمای روزانه از ۱۹٫۸ درجه سانتیگراد تا دمای ۳۶٫۷ درجه سانتیگراد تغییر می‌کند.

کرالا به خاطر تنوع و گونه‌های مختلف جانوری مورد توجه قرار دارد: شامل ۱۱۸ گونه از پستانداران، ۵۰۰ گونه از پرندگان، ۱۸۹ گونه از ماهی‌های آب شیرین، ۱۷۳ گونه خزندگان و ۱۵۱ گونه دوزیستان است. این گونه‌های جانوری به خاطر ویرانی گسترده زیستگاه‌ها، از جمله فرسایش خاک، رانش زمین و استخراج منابع، تهدید می‌شوند. فیل هندی، ببر بنگالی ، پلنگ هند، نیلگریای طر و سنجاب غول پیکر در جنگل‌های این منطقه یافت می شود. جالب است بدانید این منطقه تنوع گیاهی بسیاری هم دارد. بیش از هزار گونه گیاهی در کرالا یافت می‌شود ه عبارتند از بامبو، فلفل سیاه وحشی، قلم وحشی، نخل زنجفیلی و گوجه فرنگی علفی و…

کرالا ۱۴۵،۷۰۴ کیلومتر از جاده های هند را دارد که ۴/۲ درصد از کل هند را تشکیل می دهد. ترافیک در کرالا هر ساله با سرعت ۱۰ تا ۱۱ درصد رشد می کند و باعث ترافیک و فشار زیادی بر جاده ها می شود. تراکم ترافیک تقریبا چهار برابر میانگین ملی است، که منعکس کننده جمعیت زیاد کرالا است. آمار تصادفات سالانه جاده‌ای در این ایالت نشان می‌دهد که جز پرحادثه‌ترین مناطق هند است. حوادث و تصادفات عمدتا ناشی از جاده های باریک و رانندگی غیر مسئولانه است. در سال ۲۰۱۳، کرالا  بیشترین میزان تصادفات جاده ای را در هند داشته است، و بیشترین تلفات مرگ و میر در کنار بزرگراه های ملی کرالا رخ داده  است.

منبع : جدولیاب

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.