تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

اشتباهات غذایی در زندگی روزمره

غذا خوردن یکی از نیازهای بنیادین انسان است، در واقع غذاها سوخت اصلی بدن انسان را تأمین کرده و به فرد کمک می‌کند تا بتواند به زندگی خود ادامه دهد. هر کدام از ما ساعات زیادی از زندگی‌مان را صرف آماده‌سازی و مصرف غذاهای مختلف می‌کنیم، بنابراین غذا نقش کلیدی در زندگی روزمره‌ ما دارد.

در فرهنگ‌های مختلف آداب غذایی و تعداد وعده‌های غذایی متفاوت است اما در بیشتر کشورهای جهان وعده‌ اصلی غذایی در سه نوبت و به‌صورت صبحانه، ناهار و شام مصرف‌شده و در بین این سه وعده نیز میان وعده‌های متفاوتی استفاده می‌شود. با توجه به این که ساعت مصرف وعده‌های اصلی و وعده‌های فرعی در کشورها و حتی خانواده‌ها متفاوت است، سؤال اینجاست که بهترین زمان غذا خوردن چه زمانی است و هر وعده‌ غذایی را در کدام ساعت از شبانه‌روز باید مصرف کنیم؟

سرفصل‌های عنوان‌شده در این مقاله عبارت‌اند از:
• بهترین زمان غذا خوردن برای وعده‌های اصلی
• بهترین زمان غذا خوردن برای میان وعده
• بهترین زمان غذا خوردن برای لاغری
• اشتباهات رایج در غذا خوردن

بهترین زمان غذا خوردن

بهترین زمان غذا خوردن برای وعده‌های اصلی
صبحانه، اولین وعده‌ غذایی است و افراد صبح خود را با خوردن این وعده‌ غذایی شروع می‌کنند. حتماً این واقعیت مهم به گوشتان خورده که صبحانه مهم‌ترین وعده‌ غذایی روز است چرا که صبحانه خوردن باعث می‌شود بدنتان یک الگوی کلی برای تنظیم قند خون بسازد. بهتر است صبحانه را در اولین ساعاتی که از خواب بیدار می‌شوید، میل کنید. بهترین زمان غذا خوردن برای صبحانه بین ساعت ۶ تا ۹ صبح است؛ با خوردن صبحانه در این بازه زمانی، ساعت خوردن وعده‌های غذایی بعدی نیز تنظیم می‌شود. غذایی که به‌ عنوان صبحانه مصرف می‌کنید نیز دارای اهمیت است؛ خوردن پروتئین، چربی‌های سالم و غلات کامل در وعده‌ صبحگاهی باعث می‌شود قند خونتان متعادل‌تر شده و برای ساعات بیشتری انرژی بدنتان تأمین باشد.

بین ساعات ۱۰ صبح تا ۲ بعد از ظهر متابولیسم بدن انسان بیشترین میزان فعالیت را دارد. در این ساعات از روز گوارش به‌ خوبی انجام می‌شود، بنابراین بهترین زمان غذا خوردن برای ناهار، در این بازه‌ زمانی است. بهتر است بین زمان خوردن صبحانه و ناهار حدود چهار ساعت وقفه بیفتد. معمولاً افراد در این زمان روز مشغله‌های مختلفی دارند و در مدرسه یا سرکار هستند. بنابراین بهترین راه این است که ناهار را از شب قبل آماده کنید تا احتمال خوردن غذاهای ناسالم در وعده ناهار کم شود. سعی کنید در وعده‌ ناهار غذایی بخورید که شما را برای چند ساعت سیر نگه دارد؛ سبزی‌ها و پروتئین‌ها‌ بهترین انتخاب‌ها برای وعده‌ ناهار است.

بهترین زمان غذا خوردن برای شام، حدوداً چهار یا پنج ساعت پس از مصرف ناهار است. بهتر است شام را زودتر و حدود ساعت هفت تا ۹ شب میل کنید، زیرا در این ساعت هنوز متابولیسم بدن فعال است، در واقع در این زمان بدن شما ده درصد بیشتر برای هضم غذا کالری مصرف می‌کند. همچنین بهتر است بین وعده‌ شام و زمان خوابتان چند ساعت فاصله وجود داشته باشد، زیرا زمانی که به خواب می‌روید بدنتان نمی‌تواند به‌ خوبی مواد غذایی را هضم کند.

بهترین زمان غذا خوردن

بهترین زمان غذا خوردن برای میان وعده
معمولاً هرچند ساعت یک‌بار احساس گرسنگی به سراغمان می‌آید، بنابراین نیاز است بین وعده‌های اصلی غذایی، میان وعده‌های متعددی مصرف شود. توجه داشته باشید که زمان مصرف تنقلات نیز در سلامت ما نقشی کلیدی دارند. معمولاً بهترین زمان خوردن میان وعده، دو ساعت پس از مصرف وعده‌های اصلی غذاست، برای مثال اگر صبحانه را در ابتدای صبح و حدود ساعت هفت مصرف کرده‌اید، بهترین زمان خوردن میان وعده بین ساعت ۱۰ تا ۱۱ صبح است. در این زمان می‌توانید یک میوه میل کرده یا یک لیوان شیر بنوشید.

زمان خوردن میان وعده عصر نیز بین ساعات ۴ تا ۶ بعدازظهر است، می‌توانید مقداری نان، آجیل و یا میوه در عصرانه استفاده کنید. اگر چند ساعت بعد از خوردن شام نیز احساس گرسنگی کردید، می‌توانید مقدار کمی ماست یا یک لیوان شیر با مقداری عسل میل کنید. اگر در طول روز احساس گرسنگی می‌کنید؛ نباید خود را از غذا محروم کنید، بلکه بهتر است برای میان وعده‌هایتان نیز برنامه‌ای داشته باشید تا تنقلاتی سالم مصرف کنید. استفاده از پروتئین و فیبر به شما کمک می‌کند تا برای مدت‌زمان بیشتری احساس سیری کنید. نسبت به مواد غذایی مورد نیاز بدن آگاه باشید و تلاش کرده کمبود مصرف ویتامین‌ها و پروتئین را با خوردن میان وعده‌های سالم از بین ببرید.

بهترین زمان غذا خوردن

بهترین زمان غذا خوردن برای لاغری
زمانی که برای کاهش وزن برنامه‌ریزی می‌کنید در کنار تعادل مواد معدنی، مواد پروتئینی و چربی‌های سالم باید به بهترین زمان غذا خوردن در طول روز نیز توجه داشته باشید. به‌ طور کلی جهت حفظ تندرستی فرد در رژیم‌های غذایی بهترین زمان غذا خوردن برای لاغری از مهم‌ترین نکاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد. با مصرف غذاها در زمان مناسب، می‌توان از مزایای متعددی مانند کاهش وزن، سطح بالاتر انرژی و کاهش بیماری‌ها بهره‌مند شد.

برای داشتن اندامی متناسب‌تر و کاهش وزن توصیه می‌شود کربوهیدرات‌ها در وعده صبح و غذاهایی با چربی سالم در وعده‌های شامگاهی مصرف شوند، زیرا در زمان صبح بدن کربوهیدرات بیشتری می‌سوزاند و خوردن کربوهیدرات‌ها به شما انرژی می‌دهد تا کارهای روزمره را انجام دهید، اما سوخت چربی در بدن، اغلب شب‌ها انجام می‌شود.

منبع : رستوران ارکیده

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.