تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

برترین موزه های دنیا در کدام کشورها وجود دارند؟

در ایران ساخت اولین موزه به دوران ناصرالدین شاه قاجار برمی گردد که پس از بازگشت وی از سفر اروپا شکل گرفت. در دنیا نیز موزه های معروف با مجموعه های ماندگاری وجود دارد که از سرتاسر دنیا برای بازدید به آنجا می روند.

شاید اگر از شما بپرسند که معروف ترین موزه های جهان کدام موزه‌ها هستند، بلافاصله موزهٔ لوورپاریس را به یاد بیاورید؛ ولی این موزه تنها موزهٔ شاخص و محبوب جهان نیست و جالب است بدانید که در تازه‌ترین فهرست بهترین موزه‌های جهان، به انتخاب وب‌گاه آمریکایی تریپ‌ادوایزر (شرکت مشاور سفر)، موزهٔ لوور در جایگاه هفتم قرار گرفته است. برترین موزه‌های این فهرست بر اساس کمّیت و کیفیت بررسی‌ها و رتبه‌بندی‌های کاربران در طول دوره‌ای ۱۲ ماهه مشخص شده‌اند. در این فهرست، موزهٔ اورسی در پاریس به‌عنوان بهترین موزهٔ جهان انتخاب شده است و موزه‌های نیویورک، جایگاه‌های دوم و سوم را به دست آورده‌اند.

 

 

 

۱. موزهٔ اورسی در پاریس

موزهٔ اورسی (Musée d’Orsay) در محل ایستگاه راه‌آهنی قدیمی در ساحل غربی رود سِن (Seine) قرار دارد. ایستگاه راه‌آهن اورسی سابق که اکنون محل این گالری هنری در شهر پاریس است، در ابتدا برای نمایشگاه جهانی ۱۹۰۰ ساخته شده بود. نمایش مجموعهٔ بزرگی از آثار هنری امپرسیونیست و پُست‌امپرسیونیست و آثار استادان قدیمی (Old Masters، نقاشان قرن سیزدهم تا هفدهم میلادی) موجب شهرت و محبوبیت این موزه شده است.

در این موزه می‌توان آثار هنرمندانی مانند پل سزان (Paul Cézanne)، کلود مونه (Claude Monet) و آگوست رنوآر (Auguste Renoir) را مشاهده کرد.

 

 

 

۲. موزه و بنای یادبود حملات یازده سپتامبر در نیویورک

موزه و بنای یادبود حملات یازده سپتامبر (The National 9/11 Museum and Memorial) در مرکز شهر نیویورک و برای زنده نگهداشتن یاد افرادی ساخته شده است که در حملات تروریستی یازده سپتامبر جان خود را از دست دادند. این موزه در محل مرکز تجارت جهانی سابق ساخته شده و تصاویر و آثار هنری نمایش‌داده‌شده در آن، داستان این حملات را بازگو می‌کند. روی استخر یادبودی که در بیرون موزه و در محل برج‌های دوقلوی سابق ساخته شده، نام کسانی که در این حملات کشته شدند، حکاکی شده است. بازدید از این استخرها رایگان است، ولی برای بازدید از موزه باید بلیط تهیه کنید و احتمالا به‌دلیل صف‌های طولانی بازدیدکنندگان، باید بلیط خود را از قبل رزرو کنید.

 

 

 

۳. موزهٔ کلان‌شهری هنر یا موزهٔ متروپولیتن نیویورک

موزهٔ کلان‌شهری هنر (Metropolitan Museum of Art)، پشت‌بام پنهانی نیز دارد که رو به پارک مرکزی نیویورک (Central Park) است. این گالری هنری برجسته در میوزیم مایلِ (Museum Mile، منطقه‌ای به طول یک مایل از خیابان پنجم نیویورک که موزه‌های بزرگی در آن قرار دارد) نیویورک و در خیابان پنجم قرار دارد و آثار هنری بیش از ۵۰۰۰ سال پیش از سراسر جهان را در خود جای داده است.

 

 

 

۴. موزهٔ بریتانیا در لندن

موزهٔ بریتانیا (British Museum) در لندن، بهترین موزهٔ بریتانیاست که در سال ۱۷۵۳ تأسیس شده و نخستین موزهٔ عمومی جهان است. این موزه آثار باستانی، کتاب‌ها، نسخه‌های خطی و آثار قوم‌شناسی فراوانی را در خود جای داده است. در این موزه آثار شناخته‌شده و موردتوجهی مانند سنگ روزتا (Rosetta Stone) نمایش داده شده است. سنگ روزتا یا سنگ رَشید، سنگ‌نبشته‌ای از دوران مصر باستان است که نقش مهمی در پیشرفت معاصر و درک نوشتار هیروگلیف داشته است. امروزه بیش از ۶ میلیون نفر از این موزه بازدید می‌کنند.

 

 

 

۵. موزهٔ ملی پرادو در مادرید، اسپانیا

موزهٔ ملی پرادوی مادرید (Madrid’s Prado National Museum) که در سال ۱۸۱۹ تأسیس شده، بهترین مجموعهٔ هنری اسپانیا و یکی از بهترین مجموعه‌های هنر اروپا در جهان به شمار می‌رود. موزهٔ پرادو مهم‌ترین گالری هنری شهر مادرید است و آثار برخی از بهترین نقاشان اسپانیایی مانند گویا (Goya) و ولاسکوئز (Velasquez) و همچنین تعدادی از شاهکارهای هنری دیگر را در خود جای داده است.

 

 

 

۶. موزهٔ آکروپولیس (Acropolis Museum) در آتن، یونان

هرسال بیش از ۲ میلیون نفر از موزهٔ آکروپولیس آتن دیدن می‌کنند. این موزهٔ باستان‌شناسی در یونان، روی آثار یافته‌شده در آکروپولیس تمرکز دارد و در آن آثاری از عصر برنز یونان تا زمان امپراتوری روم و امپراتوری بیزانس (روم شرقی) نمایش داده شده است.

 

 

 

۷. موزهٔ لوور پاریس

سال‌ها طول می‌کشد تا بتوانید تمام آثار موجود در موزهٔ لوور را ببینید. موزهٔ لوور شناخته‌شده‌ترین موزهٔ هنری پاریس است و مشهورترین نقاشی نمایش‌داده‌شده در آن، تابلوی مونا لیزا اثر لئوناردو داوینچی است. البته مجموعهٔ شگفت‌انگیزی از هنر ایتالیا در دوران رنسانس نیز در این موزه به نمایش درآمده است. آی. ام. پی (IM Pei)، معمار آمریکایی چینی‌تبار ورودی هرمی مدرن موزهٔ لوور را طراحی کرده است.

 

 

 

۸. موزهٔ ملی جنگ جهانی دوم در نیواورلئان، ایالت لوئیزیانا

موزهٔ ملی جنگ جهانی دومِ (National WWII Museum) نیواورلئان در سال ۲۰۰۰ تأسیس شده است. در این موزهٔ بتنی و شیشه‌ای در نیواورلئان، تجربهٔ آمریکا از جنگ جهانی دوم بررسی شده است. آثار نمایش‌داده‌شده در این موزه شامل فیلمی ۴ بعدی، هواپیمای جنگی و گالری‌های دائمی است که به بررسی نقش امریکا در این جنگ می‌پردازند.

 

 

 

۹. موزهٔ ملی مردم‌شناسی مکزیکوسیتی، مکزیک

موزهٔ ملی مردم‌شناسی مکزیک، پربازدیدترین موزهٔ مکزیک است. در این موزه آثار باستان‌شناسی و مردم‌شناسی برجسته‌ای از میراث دوران پیشاکُلُمبی (pre-Columbian) مکزیک نمایش داده شده است. (دوران پیشاکُلُمبی، برهه‌ای از تاریخ قارهٔ آمریکاست که در آن هنوز مردم اروپایی به این قاره وارد نشده بودند). در میان این آثار می‌توان به سنگ خورشیدی (Stone of the Sun) (یا سنگ تقویم آزتک، Aztec calendar stone) و مجسمهٔ Xochipilli آزتک اشاره کرد.

 

 

 

۱۰. موزهٔ بقایای جنگ در شهر هوشی‌مین، ویتنام

آثار نمایش داده شده در موزهٔ بقایای جنگ شامل یک هلیکوپتر ارتش آمریکا است.

در این موزهٔ جالب و تأثیرگذار در شهر هوشی‌مین، جنگ ویتنام با استفاده از تصاویر و اشیایی که اغلب ناراحت‌کننده هستند، به نمایش درآمده است. در میان اشیاء نمایش‌داده‌شده در این موزه، می‌توان به گیوتینی اشاره کرد که توسط فرانسوی‌ها به ویتنام آورده شده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.