تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

برای تمیزتر شدن بدن چه مواردی را در حمام باید انجام دهید؟

شاید فکر کنید با حمام رفتن و گرفتن دوش سرسری روزانهتمام آلودگی ها را از بدنتان پاک می کنید ، اما

اینکه با عجله و بی‌دقت ظاهرا تمام بدن‌تان را پُر از کف صابون کنید کافی نیست. قسمت‌هایی از بدن‌تان هست که باید به طور مرتب آن‌ها را کاملا شستشو دهید تا پاکیزه و به دور از باکتری‌های مضر بمانند.

 

 

پوست سر

مطمئنا موهای‌تان را به طور مرتب می‌شویید، اما چقدر به پوست سرتان توجه می‌کنید؟ هر چند نیازی نیست هر روز مو‌ها را شستشو بدهید، اما پوست سرتان را باید هر روز ماساژ بدهید و لایه برداری کنید تا سلول‌های مرده‌ی پوست آنجا جمع نشوند (مایت‌های بدن و باکتری‌ها آنجا جا خوش می‌کنند). ماساژ روزانه‌ی پوست سر با آب گرم نه تنها جریان خون را افزایش می‌دهد بلکه کمک می‌کند سلول‌های مرده که می‌توانند شوره و خارش ایجاد کنند برطرف شوند.

پشت‌

مطمئنا وقتی زیر دوش ایستاده‌اید پشت‌تان هم خیس می‌شود، اما این قسمت از بدن‌تان به توجه و رسیدگی بیشتری نیاز دارد. می‌توانید یک لیف مخصوص پشت تهیه کنید یا از کسی بخواهید پشت‌تان را خوب لیف بکشد. این کار را هفته‌ای دو تا سه بار انجام دهید تا از ابتلا به عفونت‌های بافت نرم پوست پیشگیری کنید.

 

 

زیر ناخن‌های انگشتان دست‌تان

همه می‌دانند که باید بعد از دستشویی، عطسه کردن، لمس گوشت خام و … دست‌ها را بشویند، اما اگر زیر ناخن‌ها را نسابید فقط نصف کار را انجام داده‌اید. باکتری‌های مدفوع می‌توانند در نواحی زیر ناخن‌ها ساکن شوند و کلونی تشکیل بدهند. یک تکه پنبه را به آب صابون گرم آغشته کنید و زیر ناخن‌های‌تان بکشید تا باکتری‌ها و آلودگی‌ها را بردارید. کوتاه نگه داشتن ناخن‌ها نیز می‌تواند از رشد باکتری‌ها در این قسمت پیشگیری کند.

پشت گوش‌ها

مادرتان درست می‌گفت! مخفیگاه گرم و تاریک پشت گوش‌تان پُر از غدد سباسئوس (سازنده سبوم چربی پوست) است. سبوم، مکانی ایده‌آل و مخفی برای باکتری‌ها ایجاد می‌کند که اگر هر روز تمیز نشوند می‌توانند بوی نامطبوعی ایجاد کنند.

کف پا و کناره‌های آن

خیلی‌ها فکر می‌کنند پا‌ها خود به خود زیر دوش تمیز می‌شوند، چون آب و کف تمام بدن به زیر پا‌ها نیز می‌لغزند، اما این طور نیست. شما نه تنها باید کف پاهای‌تان را جداگانه بشویید بلکه باید هر روز به آن‌ها سنگ پا نیز بزنید. مخصوصا اگر زیاد عرق می‌کنید، جوراب نمی‌پوشید و یا معمولا صندل و کفش باز به پا می‌کنید باید توجه خاصی به پاهای‌تان داشته باشید. لای انگشتان پا را نیز هر روز با آب و صابون بشویید و خشک کنید.

ناف

ناف جای گرم و دنجی است که شکاف‌های ریزی دارد و همین باعث می‌شود مکانی بسیار عالی برای پنهان شدن و رشد باکتری‌ها باشد. هر روز ناف‌تان را با گوش پاک کنی که به آب و صابون گرم یا الکل آغشته کرده‌اید تمیز کنید. اگر ناف‌تان پیرسینگ دارد، تمیز نگه داشتن آن برای جلوگیری از عفونت اهمیت بیشتری هم پیدا می‌کند.

 

 

زبان

بیشتر افراد وقتی صحبت از بهداشت دهان می‌شود فقط یاد دندان‌ها و لثه‌ها می‌افتند و توجه کافی به زبان ندارند یا تصور می‌کنند با استفاده از دهان شویه، زبان‌شان نیز تمیز می‌شود. اما زبان، پستی و بلندی‌های ریز فراوانی دارد که می‌توانند مخفیگاه باکتری‌ها باشند و تنفس را بد بو کرده و حتی به دندان‌ها آسیب بزنند. هنگام مسواک زدن دندان‌ها روی زبان‌تان هم مسواک بکشید و آن را تمیز کنید.

پشت گردن

پشت گردن‌تان نیز گرم است و اغلب می‌تواند کمی رطوبت هم داشته باشد، مخصوصا اگر مو‌های بلندی داشته باشید یا هر روز ورزش کنید، در نتیجه مکان مناسبی برای مایت‌های بدن و باکتری‌ها خواهد بود. پشت گردن‌تان را هر روز با لیفی آغشته به آب و صابون تمیز کنید.

کشاله‌ی ران

این نقطه‌ی خصوصی از بدن‌تان نیز گرم است و زوایای پنهانی دارد، بنابراین می‌تواند جایگاه باکتری‌های مضری باشد که سبب مو‌های زیرپوستی، بد بو شدن و عفونت می‌شوند. یادتان نرود که پوست اطراف ناحیه‌ی تناسلی حساس است و باید به صابونی ملایم شستشو داده شود. هر روز این قسمت را تمیز کنید، اما اگر ورزش می‌کنید بهتر است فورا بعد از ورزش دوش بگیرید تا عرق روی بدن‌تان خشک نشود و حساسیت ایجاد نکند.

 

 

آرنج

آرنج و چین و چروک‌های ریز آن نه تنها جلوی چشم‌تان نیستند بلکه اغلب آن را روی سطوح آلوده هم می‌گذارید بدون اینکه متوجه شوید. ممکن است پوست آرنج‌تان خشک هم باشد که باعث می‌شود بیشتر در معرض شکستگی‌های ریز پوستی قرار بگیرد و در نتیجه راهی برای ورود باکتری‌ها به داخل پوست شده و شما را دچار عفونت‌های بافت نرم کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.