تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

آیا مکزیکی ها اسپانی الاصلند؟

دانشمندان مردم شناسی می گویند بیشتر نخستین ساکنان مکزیک، در اصل مردم آسیایی بوده اند. اینان معتقد هستند که آسیایی ها از راه تنگه ی برینگ، همچنان که به آمریکای شمالی رفتند، به مکزیک نیز رفته اند! این مسافرت قاره ای، ممکن است از ۱۰ هزار تا ۲۵ هزار سال پیش از این صورت گرفته باشد.

در ابتدا لازم است بدانید “استادوس یونیدوس مکزیکانوس” نام رسمی کشور مکزیک به معنای “ایالت متحد مکزیک” است که این نام پس از نام پایتخت یعنی شهر مکزیکوسیتی گذاشته شد. جمعیت کشور مکزیک از سه گروه بزرگ تشکیل می شود. بیست تا بیست و پنج درصد مردم، سرخ پوست یا از عقاب اولیه ی این سرزمین هستند. نزدیک به ده درصد اسپانیایی ها از اعقاب دیگر غیر بومیان هستند. شصت و پنج یا هفتاد درصد باقیمانده نیز متسیزو یا دورگه ی سرخ پوست و اسپانیایی هستند!

 

نخستین ساکنان کشور مکزیک چه کسانی بوده اند؟ دانشمندان مردم شناسی می گویند بیشتر نخستین ساکنان مکزیک، در اصل مردم آسیایی بوده اند. اینان معتقد هستند که آسیایی ها از راه تنگه ی برینگ، همچنان که به آمریکای شمالی رفتند، به مکزیک نیز رفته اند! این مسافرت قاره ای، ممکن است از ۱۰ هزار تا ۲۵ هزار سال پیش از این صورت گرفته باشد.

پیش از آنکه “ارناندو کورتس” پای در سرزمین مکزیک بنهد، نزدیک به هزار سال پیش تر، امپراتوری های سرخ پوستی بزرگی در این کشور برقرار بوده است. نخست امپراتوری “اولمک” و پس از آن امپراتوری “مایا” بود؛ که در پی شان امپراتوری های “تولتک”، “زاپوتک”، میکستک و همچنین برای بار دیگر “مایا” برقرار شدند. در دوره ی فتح کشور به دست اسپانیایی ها، “آزتک ها” به فرماندهی “مونته زوما”، قدرتمندترین سرخ پوستان مکزیک به شمار می رفتند.

کشور مکزیک از سال ۱۵۲۲ میلادی تا ۱۸۲۱ میلادی اسپانیای جدید نام داشت و مستعمره ی کشور اسپانیا بود. در نخستین سال های سده ی نوزدهم میلادی، درآمیختن تمدن اسپانیا و مکزیک که الگوی زندگی امروزی مردم کشور مکزیک را تشکیل می دهد، آغاز شد.

اما در دوره ی حاکمیت کشور اسپانیا، گروه حاکم بر کشور، اقلیت کوچکی از اسپانیایی های متولد کشور اسپانیا بود. پس از آن، گروه اسپانیایی های متولد کشور مکزیک قدرت را به دست گرفتند. پس از اینان، متسیزوها یعنی دورگه هایی که از اعقاب سرخ پوستان و اسپانیایی ها بودند و هیچ گونه مقام دولتی نیز نداشتند، به قدرت رسیدند. بزرگ ترین گروه از این میان، گروه سرخ پوستانی بود که عملا در شرایط بردگان زندگی را سپری می کردند. با این مقدمه، به راحتی می توان دریافت که چرا جنبش آزادی بخش برای کسب حقوق و برابری مردم این سرزمین آغاز شد. در انتها بد نیست بدانید در کشور مکزیک، ۶۸ زبان رسمی وجود دارد! همچنین از سال ۲۰۰۰ میلادی، مهاجرت‌ های غیر قانونی از مکزیک به آمریکا ۸۰ درصد کاهش یافته است.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.