تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

مذهب رسمی چین چیست؟

کنفوسیوس، تائویسم و ​​بودا

بودیسم

بودیسم مهم ترین دین در چین است. این مذهب در سال ۲۰۶ قبل از میلاد و در سلسله هان ایجاد و گسترده شد و از ختن در سین کیانگ به مرکز چین رسید. بودیسم بر فرهنگ و اندیشه های سنتی چینی تاثیر عمیقی داشته است و یکی از ادیان مهم چینی است.

سه شکل مختلف از بودیسم در زمان های مختلف در چین به وجود آمده است. پس زمینه های اجتماعی و قومی در هر نقطه از چین بر گسترش سه شکل مختلف بودیسم اثرگذار بود. در نهایت سه شکل از بودیسم با نامهای هان، تبت و بودایی جنوبی در چین گسترش یافت.

در طول تاریخ ، بودیسم تاثیر ماندگاری در تمدن چینی داشته است. بسیاری از کلمات و عبارات دارای منشاء بودایی هستند. در آثار ادبیات چین بودیسم و زن بسیار مورد توجه است.

در کشور چین ، معابد بودایی، غارهای بودایی و کوههای مقدس ،به عنوان آثار تاریخی و فرهنگی ملی، به نقاط داغ گردشگری تبدیل شده اند.

تائوئیسم

در زبان چینی، کلمه tao به معنی “راه” است و تائوئیسم، راه فکر یا زندگی است. در طول تاریخ طولانی چین، مذهب های کنفوسیوس و بودیسم، وجود داشته است. در حدود قرن ۶ قبل از میلاد، تحت تاثیر ایده هایی لائو تسو، تائویسم ایجاد شد و مانند کنفوسیوس گرایی، بر جنبه های مختلف فرهنگ چینی اثرگذار بود.

تائوئیسم به عنوان یک اندیشه ی فلسفی ایجاد شد و تنها چند نفر آن را پذیرفتند. در قرن های بعد، تحت تأثیر بودیسم، تائوئیسم به یک دین کلی تبدیل شد و بعدها یک دین مردمی شد.

تائوئیسم از یک راه دائمی صحبت می کند. تائو نامشخص و ناشناخته است و عنصر ضروری اتحاد همه چیز است. با وجود اختلافات ظاهری، همه چیز اساسا یکی است. خوب و بد، درست یا غلط، و همچنین نظرات متفاوت، تنها می تواند زمانی به وجود می آیند که مردم فکر کنند اعتقادات خصوصی آنها کاملا درست است و یکپارچگی و اتحاد را نادیده بگیرند. مانند فردی که از یک پنجره کوچک بیرون را تماشا می کند و تصور می کند کل جهان را می بیند.

بر اساس تائوئیسم همه چیز یکی است، زندگی و مرگ به هم می پیوندند، مانند فصل های سال. مسائل در تضاد با هم نیستند، بلکه فقط جنبه های مختلفی از یک واقعیت واحد هستند.

هدف زندگی یک تائوئیست، ایجاد رابطه عرفانی با تائو (راه جاودانه) است. طرفداران این مذهب از هدر دادن انرژی خود در راه ثروت و قدرت اجتناب می کنند. طرفداران این مذهب فقط بر زندگی تمرکز می کتتد. هرچه طول عمر یک تائوئیست بیشتر باشد، شخص مقدس تر است.

کنفسیوس

کنفوسیوس معروف ترین فیلسوف چین است. وی در دوران سلسله ژو در چین باستان زندگی می کرد. کنفوسیوس یک مقام دولتی بود و در طول عمر خود (از ۵۵۱ تا ۴۷۹ قبل از میلاد) شاهد اختلال و هرج و مرج در سیستم بود. به دلیل آشفتگی و بی عدالتی که دید، یک قانون اخلاقی جدید بر اساس احترام، صداقت، آموزش، مهربانی و پیوندهای خانوادگی قوی ایجاد کرد. تعالیم او بعدها مبنای زندگی مذهبی و اخلاقی در سراسر چین شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.