تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

الهی‌نامه اثر کیست؟

در ایران ما دو کتاب به نام الهی نامه داریم؛ یکی نویسنده آن عطار است و دیگری خواجه عبدالله انصاری. این دو با هم متفاوت است.

 

۱- الهی‌نامه اثر عطار نیشابوری

الهى‌نامه، از سروده‌هاى مشهور عطار و شاهکارهاى عالی و نمونه‌هاى استادانه ادب پارسى به شمار مى‌رود که بر وزن مثنوی «خسرو و شیرین» نظامى سروده شده است.

عطار، در این چکامه به بازگویى مقاصد اهل تصوف مى‌پردازد و همچون صوفیان به جاى برهان (استدلال منطقى)، از تمثیل بهره مى‌گیرد و با آوردن افسانه یا سرگذشتى، خواسته‌اش را اثبات مى‌کند.

اگرچه، سنایى غزنوى در سرایش«حدیقه الحقیقه»، از حکایت‌ها و سرگذشت‌ها براى بازگفتن سخنان صوفیانه خود بهره برد و از این شیخ محتشم و شاعران پس از او، مانند مولانا جلال‌الدین بلخى و بهاء ولد پیش افتاد، درّ گنج الهى در «الهى‌نامه» عطار گشوده شد و حقایق عرفان و تصوف در سروده متصوفانه و استادانه وى آشکارا رخ نمود.

این کتاب نیز همچون سروده مولانا، مثنوى است و حدود هفت هزار بیت دارد و افزون بر شیوایى درون‌مایه، از ترتیب زیبایى برخوردار است و با مقدمه‌اى آغاز مى‌شود که مناجات و نعت پیامبر و مدح خلفا و تحسین نفس ناطقه را در بر مى‌گیرد و شش فصل مهم و ۲۲ مقاله و یک خاتمه دارد.

۲- الهی‌نامه اثر خواجه عبدالله انصاری

الهی نامه یکی از آثار مشهور تاریخ ایران زمین و نیز مشهورترین اثر استاد خواجه عبدالله انصاری است

این کتاب حاوی نیایش ها و مناجات است. این اثر به نثر آمیخته با شعر و نظم نوشته شده است.

نام اصلی خواجه عبدالله، ابواسماعیل عبدالله بن ابی‌منصور محمد بوده است.

نمونه نصر:

الهی! در جلال رحمانی، در کمال سبحانی، نه محتاج زمانی، و نه آرزومند مکانی؛ نه کس به تو ماند، و نه تو به کس مانی، پیداست که در میان جانی، بل جان زنده به چیزی است که تو آنی.

مشابه

  • الهی نامه اثر کیست
  • https://tarikhema org/info/344/الهی‌نامه-اثر-کیست؟/
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.