تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

مذهب کشور ویتنام چیست؟

مذهب کشور ویتنام “بودا (که تلفیقی از مذهب تائو و آیین کنفوسیوس)، مسیحیت (کاتولیک و پروتستان)، اسلام، مذهب کائودا (Caodaism) و فرقه هُوا هائو (Hoa Hao)” است.

آیین بودا در ویتنام

آیین بودا برای اولین بار در قرن دوم میلادی وارد ویتنام شد و در سلسله لی Ly (قرن ۱۱) به اوج خود رسید. از آن پس این مذهب به‌عنوان مذهب رسمی در دادگاه‌ها شناخته شد. مذهب بودا به‌طور گسترده در میان مردم تبلیغ گردید و تأثیر عمیقی بر زندگی روزمره مردم نهاد. تأثیر این دین در حوزه‌های مختلف ادبیات و معماری سنتی نیز دیده می‌شود. از همین رو، پاگودا (معبد بودایی) و معابد بسیاری در طی این دوره ساخته شد.

در پایان قرن ۱۴، علائمی از زوال آیین بودا مشاهده گردید. با این وجود، تأثیر ایدئولوژیک آیین بودایی در زندگی اجتماعی و فرهنگی همچنان نیرومند باقی ماند. در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد از جمعیت ویتنام یا بودایی هستند و یا به‌شدت تحت تأثیر آداب و رسوم بودایی قرار دارند.

مذهب کاتولیک در ویتنام

مذهب کاتولیک در قرن ۱۷ به ویتنام وارد شد. در حال حاضر مناطقی که جمعیت کاتولیک بالایی دارند عبارت‌اند از بویی چو-فات دیم (Bui Chu-Phat Diem) در استان شمالی نین بین (Ninh Binh) و هو نائی بین هوا (Ho Nai-Bien Hoa) در استان جنوبی دونگ نائی (Dong Nai). جمعیت کاتولیک ویتنام در حدود ۱۰ درصد تخمین زده می‌شود.

مذهب پروتستان در ویتنام

پروتستان تقریباً همزمان با مذهب کاتولیک به ویتنام وارد شد اما این مذهب هنوز گمنام باقی مانده است. در حال حاضر بسیاری از پروتستان‌ها در مناطق مرتفع مرکزی زندگی می‌کنند. هنوز یک کلیسای پروتستان در خیابان هانگ دا (Hang Da) در هانوی باقی مانده است. تعداد پروتستان‌هایی که در ویتنام زندگی می‌کنند در حدود ۴۰۰،۰۰۰ نفر تخمین زده می‌شود.

دین اسلام در ویتنام

پیروان اسلام در ویتنام عمدتاً از گروه اقلیت قومی چم (Cham) هستند که در بخش مرکزی ساحل مرکزی زندگی می‌کنند. تعداد پیروان اسلام در ویتنام در حدود ۵۰،۰۰۰ است.

آیین کائودا در ویتنام

آیین کائودا برای اولین بار در سال ۱۹۲۶ به کشور وارد شد. محل استقرار پیروان کائو دای (Cao Dai) در جنوب ویتنام در نزدیکی کلیسا در تای نین (Tay Ninh) قرار دارد. تعداد پیروان این فرقه در حدود ۲ میلیون نفر برآورد می‌شود.

فرقه هوا هائو (Hoa Hao) در ویتنام

این فرقه برای اولین بار در سال ۱۹۳۹ به ویتنام معرفی شد. بیش از ۱ میلیون ویتنامی از پیروان این فرقه هستند. بسیاری از آنها در جنوب غرب ویتنام زندگی می‌کنند.

مشابه

  • https://tarikhema org/info/485/مذهب-کشور-ویتنام-چیست؟/
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.