می خواهیم مهمترین علت طاسی موی مردانه را بشناسیم و بدانیم به چه دلایلی ددچار ریزش مو می شوند آیا عوامل ژنتیکی در این زمینه تاثیر بیشتری میگذارند یا عوامل محیطی؟چگونه می توان از تاثیرات منفی آن ها روی موی سر پیشگیری کرد؟
  هنگامی که از اکثر خانم‌ها در مورد اینکه چه احساسی نسبت به موهای خود دارند می‌پرسید همه آنها جواب می‌دهند که مو برای آنها اهمیت بسیار زیاد دارد و آن را بازتابی از هویت خود می‌دانند اما مردها ممکن است که این را نگویند یا اینکه به اندازه خانم‌ها به موهای خود اهمیت نمی‌دهند اما باید قبول کرد که موهای آنها هم بازتابی از هویت آنها است بنابراین از دست دادن آن برای همه می‌تواند ویرانگر باشد و یک تحقیق در اروپا نشان داد که ۶۲ درصد مردانی که موهای خود را از دست می‌دهند اعتماد به نفس خود را نیز از دست می‌دهند و بزرگترین نگرانی از دست دادن جذابیت افراد است.
متاسفانه ریزش مو و طاسی در مردان به مراتب شایع‌تر از زنان است اما چرا؟ هم مردان و هم زنان می‌توانند ریزش مو را تجربه کنند و شایع‌ترین آن طاسی است.
ریزش مو با ریختن مو با ریختن موها بسیار فرق می‌کند ریختن موها می‌تواند برای هر فردی اتفاق بیافتد که دلیل آن عمدتا تصادفات استرس‌زا است که مو در دو بازه شروع به رشد می‌کند اما ریزش مو موضوع اصلی است که دائمی‌تر است و برای ۷۰ درصد آقایان و ۴۰ درصد خانم‌ها در طول زندگی آنها رخ می‌دهد به این دلایل ما تمرکز می‌کنیم بر آلوپسی آندروژنیک.
شما ممکن است به وسیله این اسم به سرنخ‌هایی برسید هر چند که عوامل مختلف زیست محیطی نیز ممکن است نقش مهمی در طاسی داشته باشد.
آلوپسی اندروژنیک به طور گسترده‌ای که تصور می‌شود یک بیماری ژنتیکی است که به صورت ارثی منتقل می‌شود.
بر اساس تحقیقات انستیتو ملی سلامت به طور خاص تغییرات در ژن ar ممکن است فعالیت گیرنده‌های آندروژن در فولیکول‌های مو را افزایش دهد که پاسخ به آندروژنیک مانند هیدروتستوسترون است.
کاهش فولیکول مو باعث از بین رفتن سلامت مو می‌شود و دلیل آن وجود تستوسترون فراوان در آقایان است.
از آنجایی که همه هورمون‌ها در سن بلوغ به اوج خود می‌رسند آلوپسی‌آندروژنیک می‌تواند در آغاز نوجوانی پدیدار شود و ریسک آن با ورود به سن ۳۰ سالگی افزایش می‌یابد که در این سن دو سوم افراد حداقل کمی از موهای خود را از دست می‌دهند و در ۵۰ سالگی ۸۵ درصد افراد با موهای خود خداحافظی می‌کنند.
 براساس یافته‌های انجمن ریزش مو در آمریکا در زنان شرایط می‌تواند متفاوت باشد البته این رخداد بیشتر خود را بعد از یائسگی نشان می‌دهد این اثر در زنان به علت تستوسترون بالا نیست بلکه یک کاهش شدید در سطح هورمون‌های دیگر است و در حالی که ریزش مو در مردان دارای یک الگو مشخص است در زنان الگوی مشخصی ندارد و زنان به طور کامل طاس نمی‌شوند.
هر چند ممکن است که نتوان جلوی ریزش مو را گرفت اما راه‌هایی هست که می‌تواند در این راه به ما کمک کند که عبارتند از‌:
۱- اجتناب از برافروختن فولیکول‌های مو
۲- استفاده از داروهای تایید شده
۳- تغییر رژیم غذایی به یک رژیم مناسب کم خطر
۴- و آخرین راه کاشت مو و عمل جراحی است