موهای شما چه جنسی دارد چرب، خشک، فر یا مجعد،معمولی، فرشده،رنگ شده یا شوره دار هستند؟چگونه می توان آن ها را نگهداری کرد با چه روس هایی می توان به آن ها رسیدگی کرد تا آسیب نبینند

برای ما که در آب و هوای آلوده شهرهای بزرگ رفت و آمد می‌کنیم و برای ما که با آمدن و رفتن هر مدی موی خود را در معرض مواد شیمیایی رنگ، مش و. . . قرار می‌دهیم، مراقبت از مو مثل مسواک شبانه واجب است. استفاده از هر شامپویی که دم دست‌تان باشد، موهای‌تان را به سمت بی کیفیت شدن و شما را در نهایت به سمت کچل شدن می‌برد؛ پس با آگاهی از نوع موهای خود دست به انتخاب بزنید.

اگر موهایی چرب دارید. . .

شامپویی که برای موهای‌تان انتخاب می‌کنید، باید به‌میزان کافی قدرت پاک کردن ناخالصی و آلودگی را از روی موهای چرب‌تان داشته و در عین حال برای مصرف روزانه مناسب باشد. این بدین معنا نیست که شامپو باید حاوی ترکیبات شیمیایی سنگینی باشد چرا که ترکیبات شیمیایی سنگین باعث از بین رفتن روغن‌های طبیعی کف سر نیز می‌شود و این خود می‌تواند عاملی باشد برای افزایش ترشح چربی توسط غده‌های چربی و بهترین راه برای رهایی از چربی بیش از حد موها، انتخاب شامپوهایی است که دارای مواد اولیه گیاهی تنظیم کننده ترشح چربی روی کف سر هستند.

از این دسته مواد گیاهی می‌توان به گزنه، روغن درخت چای، نعنا فلفلی و ترکیبات منتول‌دار دیگر اشاره کرد. چنین شامپوهایی با ملایمت، چربی موی سر را به حالت تعادل باز می‌گردانند. یادتان باشد از شامپویی با PH شش، هفت و بیشتر استفاده کنید. لازم به یادآوری است برای موهای چرب نیاز به استفاده از نرم کننده نیست.
اگر موهای خشکی دارید. . .

موهای خشک همیشه ظاهری کدر و مات دارند و وقتی می‌خواهید آن را شانه بزنید دچار مشکل می‌شوید. در این مدل مو اثری از درخشندگی وجود ندارد و اغلب وز دارد. معمولا شامپوهای مناسب موهای خشک، حاوی مرطوب‌کننده و اسیدهای چرب بیشتری هستند. بهتر است در میان شامپوهای مناسب موهای خشک سراغ آنهایی بروید که ترکیباتی مانند روغن زیتون، روغن بادام، عسل، بابونه و سایر روغن‌های گیاهی دیگر را داشته باشند.

برای موهای خشک استفاده از نرم‌کننده‌ای با رطوبت بالا ضروری است. یک نرم‌کننده قوی، موهای خشک و آسیب‌دیده را ترمیم می‌کند و رطوبت مورد نیاز را به ریشه مو برمی‌گرداند. وجود ویتامین F در شامپو باعث ترمیم موهای آسیب دیده می‌شود و رطوبت مو را به‌طور موثر افزایش همچنین ریزش مو را کاهش می‌دهد.

اگر موهایی فر یا مجعد دارید. . .

اگر موهایی فر یا حالت‌دار دارید بهتر است از شامپوهای بسیار قوی استفاده نکنید زیرا موهای شما دچار آسیب می‌شود. مناسب‌ترین شامپو برای موهای مجعد و فر، شامپویی با PH  ۴ تا ۵ است. این شامپوها ضمن اینکه تمام آلودگی، گرد و خاک و چربی اضافه مو را پاک می‌کنند، چربی طبیعی پوست و موی سر را هم حفظ می‌کنند. سعی کنید موهای فر را زیاد نشویید زیرا این کار موجب باز شدن کوتیکول‌ها و خشک شدن بیش از حد موها می‌شود.

اگر موهایی معمولی دارید. . . .

اگر جزو این دسته هستید به شما تبریک می‌گوییم چون بهترین نوع مو را دارید. موهای معمولی نه چرب است و نه خشک و اغلب براق و درخشنده است و شما کدری در آن نمی‌بینید. مهم‌ترین توصیه برای شما این است که از شستن روزانه موها خودداری کنید و حداقل با فاصله یک روز در میان بشویید.

اگر موهای فرشده دارید. . .

اگر موهای فر شده دارید، باید محصولات بهداشتی خود از جمله شامپوی‌تان را با نهایت دقت انتخاب کنید. شامپوهای مناسب این نوع مو حاوی فیلترهای uv هستند. برای شستن این موها باید از شامپوهای اسیدی ضعیف استفاده کرد. این نوع شامپوها، هنگام خیس‌بودن کمتر باعث بادکردن موها و جدایی سلول‌های لایه خارجی آن می‌شوند. بعد از شامپوکردن موها حتما باید از نرم‌کننده استفاده کرد تا سطح آسیب‌دیده را به‌طور موقت ‌ترمیم کند و درخشندگی را به مو برگرداند.

اگر موهایی رنگ شده دارید. . .

بیشتر موهایی که تحت تاثیر رنگ، مش و اعمال شیمیایی قرار می‌گیرند، پس از مدتی آسیب‌دیده و شکننده می‌شوند. برای این موها شامپو و نرم‌کننده‌هایی وجود دارد که رنگ مو را تثبیت می‌کند و به دلیل اینکه مواد پاک‌کننده کمتری نسبت به شامپوهای دیگر دارد رنگ مو دیرتر جلای خود را از دست می‌دهد. کسانی که از این شامپوها استفاده می‌کنند موهای‌شان حالت وز ندارد و لخت می‌ماند زیرا الکتریسیته موها را از بین می‌برد.

شامپوها و نرم‌کننده‌های مخصوص موهای رنگ‌شده حاوی موادی هستند که تا حدی می‎توانند از رنگ مو و خود موها در برابر اشعه UV آفتاب محافظت کنند. تاثیر این شامپوها فقط در ظاهر مو و تا زمانی است که از آنها استفاده می‎شود و اثر درمانی برای طولانی‌مدت ندارند. شامپوهای خنثی یا شامپویی با اسیدیته سبک که PH 6تا ۷ دارد، مو را کمتر متورم کرده و لایه خارجی کوتیکولی مو را کمتر به هم می‌ریزد.

اگر موهای‌تان شوره دارد. . .

اگر موهای‌تان مستعد شوره زدن است، باید به دنبال شامپوی ضدشوره باشید یا از سرم‌های پاک‌کننده مو که ضدشوره هستند استفاده کنید. این شامپوها کف سر را به‌خوبی تمیز می‌کنند و هرگونه شوره‌ای را از بین می‌برند. برخی دیگر از شامپوهای ضدشوره حاوی ترکیباتی هستند که مانع از رشد باکتری شوره‌ می‌شوند و PH کف سر را تنظیم می‌کنند. در انتخاب شامپوی ضد شوره دقت کنید چون برخی از آنها به دلیل داشتن ترکیبات بسیار قوی باعث خارش، خشکی و حساسیت بیش از حد پوست کف سر می‌شوند.