تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

مکان های دیدنی لبنان کجاست؟

لبنان کشوری زیبا، با مقاصد دیدنی و امکانات بسیاری برای تفریح و گردشگری است. فرهنگ و سنت غنی این کشور، کوه‌ها و پیست‌های اسکی، آفتاب تابان و سواحل زیبا، غذاهای متنوع خوشمزه و سالم و گاه جنگ و ناآرامی‌های سیاسی و مقداری هم آلودگی به همراه هم نمای لبنان امروزی را شکل داده‌اند.  کشور کوچک لبنان را به‌طور کلی می‌توان به چهار ناحیه تقسیم کرد: سواحل این کشور (۲۲۵ کیلومتر )، مناطق کوهستانی لبنان به‌موازات ساحل ( ۱۶۰ کیلومتر طول، مرتفع‌ترین قله با ۳۰۸۸ متر ارتفاع)، دره بقاع (Beqa’a)  در شمال و کوه‌های بین لبنان و سوریه ( ۱۵۰ کیلومتر طول، بلندترین قله ۲۸۱۴ متر)

zeeenzo-e1337200441739

۱. بیروت

بیروت پایتختی پرهیاهوی لبنان است که به عروس خاورمیانه شهرت یافته. از امکان فرهنگی و ستون‌ها و مجسمه‌ها و سنگ‌فرش‌های زیبایش گرفته تا جاذبه‌های طبیعی و مناطق سر سبز دیدنی اطراف این شهر، در بیروت هر آنچه می‌خواهید ببینید پیش رویتان قرار گرفته است. بناهای بتنی، ساختمان‌های سر به فلک کشیده، رستوران‌های بزرگ با غذاهای فوق‌العاده لذیذ و سالم، مردم دوست‌داشتنی این شهر و موزه‌های تاریخیو فرهنگی تنها بخشی از زیبایی‌های پاریس خاورمیانه است. ( اگر به بیروت سفر کردید، به‌هیچ‌وجه صرف غذایی دلپذیر در رستوران لیلا را فراموش نکنید.)

۲. بعلبک

jamesgallagher_baalbeck-e1337143556442گنجینه‌های بی‌نظیر و خیره‌کننده باستان‌شناسی در دره بقاع واقع شده است. معبد باستانی باکوس (Bacchus) در این دره، به بهترین شکل از گزند گذر تاریخ مصون مانده است. معبد زیبای ژوپیتر نیز با شش ستون زیبا در این دره خود نمایی می‌کند. هرساله در فصل تابستان و بر ویرانه‌های تاریخی بعلبک، جشنواره تابستانی بعلبک با حضور هنرمندان مشهور بین‌المللی برگزار می‌شود. بعلبک یکی از مناطق ثبت شده در فهرست آثار باستانی یونسکو است. اگر به دره بقاع سفر کردید، گذراندن یک روز در طبیعی‌ات بکر مزارع تانایل به‌یادماندنی خواهد بود.

۳. غار جیتا (Jeita grotto)

jeita-e1337181868317این غار در ۲۰ کیلومتری بیروت و در دره نهر الکلب واقع شده است. ترکیب بازدید از این غار، با باغ‌وحشی که در نزدیکی آن قرار گرفته، روز خاطره‌انگیزی را برایتان رقم خواهد زد. این غار برای سال‌ها به دلیل وقوع جنگ بسته نگاه داشته شد، اما خوشبختانه به تازگی امکان بازدید از آن برای گردشگران فراهم آمده است. تور بازدید از این غارها، با اتومبیل‌های مینی کابل آغاز می‌شود تا شما را به دهانه غار برساند. پس از آن با یک غار بالایی و یک غار پایینی مواجه خواهید شد. بازدید از غار پایینی تنها با قایق‌های تعبیه شده در آن امکان‌پذیر خواهد بود، زیرا در کانال‌های بستر این غار، رودخانه‌ای در جریان است. در بازدید از غار بالایی، با بزرگ‌ترین استالاگتیت شناخته شده در جهان روبرو خواهید شد.

۴. بیبلوس / جبیل (Byblos/Jbeil)

 بیبلوس اگر نه از قدیمی‌ترین،  یکی از قدیمی‌ترین شهرهای جهان است که هیچگاه خالی از سکنه نشده است. در این شهر، مناطق دیدنی باستانی، بندری دنج و زیبا و رستوران‌هایی با غذاهای خوشمزه خواهید یافت. اگر به بیبلوس سفر کردید، غذا خوردن در رستوران باب المینا با نمایی زیبا از بندر این شهر را از دست ندهید، زیرا آرامش خاصی بر وجودتان طنین‌انداز خواهد شد.

۵. فارایا (Faraya)

faraya-e1337203173112تفرجگاه مزار درست در بالای روستای فارایا واقع‌شده است. پیست اسکی این تفرجگاه در ارتفاع ۲۴۶۵ متری از سطح دریا قرار گرفته و امکاناتی مدرن و هتلی بین‌قاره‌ای در کنار آن دارد. این پیست دارای شیب جالب توجه ۴۲ درجه است. برای سفر به این پیست، حدود ۴۰ دقیقه از بیروت رانندگی با اتومبیل زمان  لازم است. در نزدیکی روستای فارایا روستای فقرا واقع شده که ویرانه‌های باستانی از یک معبد فنیقی و یک برج رومی را درخود جای داده است. پس از این روستا نیز پلی طبیعی از فرسایش خاک توسط باد به وجود آمده، که طول آن ۳۸ متر است و باور طبیعی بودن آن به سختی به ذهن خطور می‌کند.

۶. بیت الدین

beiteddine-e1337181033725 اگر به لبنان سفر کردید، به هیچ روی سفر به بیت‌الدین را از دست ندهید. کاخ بیت‌الدین شاهکار معماری قرن ۱۹ میلادی است که به دستور امیر شبیر دوم و در طی مدت ۳۰ سال ساخته شده است. بیت الدین در ۴۰ کیلومتری بیروت واقع شده و سفر یک روزه به آن به همراه بازدید از روستای دیر القمر که در نزدیکی آن واقع‌شده، بهترین انتخاب خواهد بود. در فصل تابستان بسیاری از جشنواره‌های فرهنگی و هنری به همراه نواختن موسیقی و اجرای تئاتر در این شهر برگزار می‌شود. علاوه بر آن  موزهای بسیاری از سلاح و طلا و جواهر سلطنتی و همچنین موزه‌ای از موزاییک‌های دوره بیزانس و موزه باستان در این کاخ واقع‌شده است. اما معماری این کاخ به حدی استثنایی است که  تماشای بنای این زیبای این کاخ از دیدن موزه‌های آن هیجان‌انگیزتر است.

۷. درختان سرو

leandroidsnow-e1337182176607سرو نماد غرور و سمبل لبنانی‌ها است. جنگلی کوچک از سروهای لبنانی در ارتفاع ۱۸۴۰ متری در کوهستان‌های بچار (Bcharre) واقع شده است. این جنگل وجود دارند، به الارض رب به معنای سرزمین خداوند  مشهور است و به عنوان میراث جهانی در فهرست یونسکو قرار گرفته است. بیشتر درختان سرو لبنان چند صد سال عمر دارند و  گفته می‌شود عمر برخی از آن‌ها به بیش از دو هزار سال می‌رسد. درختان سرو منطقه‌های بچار و قادیشا مناسب‌ترین مکان‌ها برای پیاده‌روی در میان درختان سرو لبنان هستند. جبران خلیل جبران نویسنده بزرگ لبنانی در منطقه بچار متولد شد و با کمی پرس و جو خانه‌ی او را در این منطقه خواهید یافت.

۸. طیر/سور (Tyre/Sour)

tyre-e1337186835979 در بازدید از این منطقه، ویرانه‌های باستانی فنقی‌ها، پیست اسب‌دوانی رومیان باستان و گورستان‌های قدیمی را از دست ندهید. این منطقه نیز در سال ۱۹۸۴ به فهرست میراث جهانی یونسکو افزوده شد.

۹. دیر القمر (Deir el-Qamar)

آنطور که از نامش برمی‌آید، این روستا صومعه‌ای برای آرامش ماه بوده است. این روستای زیبای مارونی ها نیز در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفته است. همان‌طور که مشاهده می‌کنید، جای‌جای خاک لبنان به حدی ارزشمند است که در فهرست آثار جهانی یونسکو قرار گرفته است. کاخی زیبا در دیر القمر واقع شده است. همان‌طور که گفته شد، سفر یک روزه به روستای دیر القمر و کاخ بیت‌الدین می‌تواند بهترین گزینه باشد.

۱۰. صیدون / صیدا (Sidon/Saida)

saida_gordontour-e1337144461508خیابان باستانی فنقی‌ها در جنوب شهر صیدون غرق در تاریخ است. در خیابان‌ها و سوق‌های زیبای این شهر قدم بزنید، نگاهی به قلعه‌های زیبای دریا و خان الفرنج بیاندازید. موزه صابون در این شهر بسیار سرگرم‌کننده و دیدنی است. در این موزه می‌توانید صابون روغن زیتون به‌عنوان سوغات خریداری کنید. مسجد بزرگ و مناطق باستان‌شناسی ارزشمند این شهر بسیار دیدنی است. در پایان برخی از نکته های جالب توجه درباره لبنان را بدانید: زبان رسمی کشور لبنان، عربی است. اما مردم این کشور غالباً به سه زبان عربی، فرانسوی و انگلیسی مسلط هستند.

rechts-e1443985679112ترکیب جمعیتی لبنان شامل ۶۰ تا ۷۰ درصد از مسلمانان و ۳۰ تا ۴۰ از مسیحیان است.   ارز کشور لبنان پوند لبنانی است، اما بسیاری از قیمت‌ها به دلار آمریکا هستند. برای پرداخت هزینه اجناس نیز می‌توانید دلار بپردازید. در این کشور دستگاهای عابر بانک به خوبی در جای‌جای کشور تعبیه شده‌اند. ارائه خدمات پزشکی در بیروت از استانداردهای بالایی برخوردار است. در شهر بیمارستان‌ها، داروخانه‌ها و پزشکان بسیاری وجود دارد. لبنان دارای آب و هوای معتدل مدیترانه‌ای است، به‌گونه‌ای که حدود ۳۰۰ روز از سال هوای آفتابی دارد. در زمستان‌های لبنان باران‌های ملایمی می‌بارد. کوهستان‌های این کشور اما زمستان‌های برفی و تابستان‌هایی سردتر و خشک‌تر از نواحی ساحلی این کشور را به خود می‌بینند.

batroun-e1337201771523تردد خودروهای دیزلی در این کشور ممنوع است.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.