تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

چطور افکار مثبت را تقویت کنیم؟

در این مطلب با ۲۵ تمرین مثبت فکر کردن آشنا می شوید که در هر شرایطی می توانند برای شما مفید باشند.

۱. افکار منفی را شناسایی کنید

افکار منفی را بشناسید! افکار منفی شما را از دیدن جنبه ی مثبت زندگی باز می دارند. چهار نوع فکر منفی وجود دارد. با شناخت افکار منفی می توانید آنها را دور بریزید.

  1. فیلتر کردن، که شما فقط به جنبه ی منفی توجه می کنید.
  2. شخصی سازی، که شما به خاطر حوادثی که رخ میدهد خودتان را سرزنش می کنید.
  3. فاجعه سازی، که یک حادثه را بدتر از آنچه که هست نشان می دهید.
  4. قطبی سازی، که در آن رویدادها یا منفی هستند یا مثبت.

۲. افکار منفی را دور کنید

هنگامی که روحیه تان ضعیف است اجازه ندهید افکار و احساسات منفی آزارتان بدهند. حتی تنها برای چند ساعت در روز افکار منفی را از خودتان دور کنید و فقط روی جوانب مثبت زندگی تان تمرکز کنید.

۳. روز خود را مثبت شروع کنید

افراد منفی‌ باف تمایل دارند که روز خود را با فکر کردن به اینکه مشکلی پیش خواهد آمد، شروع کنند. به ‌جای آن، بر جنبه هایی از روزتان که میتواند خوب پیش برود و آنچه که در آن روز به دنبال آن هستید، تمرکز کنید.

۴. یک سبک زندگی سالم داشته باشید

یک سبک زندگی که بر غذا خوردن سالم و رهایی از استرس تمرکز دارد به شما کمک میکند تا روحیه ی خود را مثبت کنید. به عنوان مثال سه بار ورزش کردن در هفته موجب یک روحیه ی مثبت تر می شود.

۵. یک اعتراف روزانه داشته باشید

اعترافات، افکار مثبتی هستند که شما با صدای بلند میگویید تا خودتان را تشویق و ترغیب کنید. اعتراف شما میتواند هر چیزی باشد، از جمله‌ی «من یک روز خوب خواهم داشت» گرفته تا نقل ‌قول مورد علاقه ی خودتان. همچنین می توانید یک تفکر مثبت در مورد خودتان را انتخاب کنید و وقتی افکار منفی وارد ذهنتان میشوند آن را تکرار کنید.

۶. بررسی کنید که چه چیزی را میتوان تغییر داد

گاهی مسائل موجود در زندگی خودتان میتواند باعث شود که منفی فکر کنید. راسل بیشاپ، روان ‌شناس آموزشی کالیفرنیا در مقاله ای که برای وب سایت Huffington Post نوشت گفت، بخش هایی از زندگی تان را که دوست دارید تغییر کنند، مثل یک شغل نامتناسب، را شناسایی کنید.

۷. با افراد مثبت اندیش معاشرت کنید

مثبت اندیشی مسری است، پس اطراف تان را با دوستان و آشنایانی پر کنید که نیمه ی پر لیوان را می بینند. جمع‌ کردن افراد مثبت اندیش در اطراف خودتان میتواند کمک کند تا حمایت و رغبتی را که برای یک زندگی مثبت نیاز دارید به دست آورید.

۸. خوش گذرانی کنید

دیدن یک فیلم خنده دار، خواندن یک کتاب لطیفه یا دیدن یک استن آپ کمدی، خندیدن و خوش گذرانی کردن میتواند به شما کمک کند تا حس مثبت تری داشته باشید.

۹. کارهایی را که دوست دارید انجام دهید

وقتی چیزی را پیدا میکنید که شما را خوشحال میکند و به انجام آنچه که دوست دارید ادامه میدهید، احساس نشاط پیدا میکنید. خواه دنبال کردن یک سرگرمی جدید باشد و یا فروش ابتکاری، چیزی را امتحان کنید که همیشه خواسته اید انجام دهید و به خودتان اجازه ی موفقیت بدهید. به موارد منفی یا اینکه چگونه می توانید شکست بخورید فکر نکنید.

۱۰. وضعیت را به شکل متفاوتی ببینید

وقتی صحبت از مثبت اندیشی میشود، دیدگاه اهمیت دارد. با ارزیابی یک وضعیت که قبلاً آن را منفی میدانستید و فکر کردن به اینکه چگونه میتوانید به شکل مثبتی به آن برسید، میتوانید یاد بگیرید که یک دیدگاه سالمتر به زندگی انتخاب کنید.

۱۱. افکارتان را هدایت کنید

روان شناسان از این روش زیاد استفاده میکنند. هنگامی که احساس ضعف یا اضطراب دارید این کار به شما کمک میکند کنترل افکار خود را به دست بگیرید. به یک رؤیای خوشحال کننده فکر کنید، یک تصویر ذهنی مثبت بسازید یا به عوامل خارجی واکنش های مثبت نشان بدهید تا احساسات بد را تحت کنترل در بیاورید.

۱۲. اشتباهات گذشته را تجزیه و تحلیل کنید

مثبت فکر کردن به معنای انکار اشتباهات تان نیست. به جای این کار، برای فکر کردن به مسائلی که شما را به موقعیت کنونی تان کشانده است به خودتان کمی زمان بدهید تا در آینده از اشتباهات مشابه پرهیز کنید و دید مثبت تری نسبت به آینده داشته باشید.

۱۳. با اعتماد به نفس رفتار کنید

بیشتر وقت ها زمانی که احساس ناامیدی و ناراحتی میکنیم، به جای اینکه بابت کارهایی که تاکنون درست انجام داده ایم به خودمان اعتماد کنیم، تنها روی مسائل منفی و اشتباهاتی که مرتکب شده ایم تمرکز می کنیم. حتی اگر بعضی کارها را خراب کرده اید، برای کارهایی که تا حالا به خوبی انجام داده اید به خودتان اعتماد کنید.

 

۱۴. خودتان را ببخشید

اینکه مدام خودتان را بابت اشتباهات گذشته تان سرزنش کنید چیزی را تغییر نمیدهد. به خودتان بگویید که اشتباهات تان را بخشیده اید و سپس آنها را رها کنید.

۱۵. از گذشته درس بگیرید

شما گذشته را پشت سر گذاشته اید، هر چقدر هم بد پیش رفته باشد، نمیتوانید آن را تغییر بدهید. هرگاه احساس کردید درباره ی گذشته افکار منفی به سراغ تان آمده اند، آنها را با افکار مثبت درباره ی آینده جایگزین کنید.

۱۶. با افکار منفی روبه رو شوید

گاهی اوقات بهترین راه برای کنار آمدن با مسائل منفی زندگی‌، این است که با آنها روبه رو شوید. رسیدن به یک نتیجه یا دست کم تلاش برای رسیدن به آن باعث میشود نسبت به هر موقعیتی احساس بهتری داشته باشید.

۱۷. شکرگزار باشید

باید برای نعمت های زیادی که به ما اعطا شده، شکرگزار باشیم. بابت آنچه زندگی تان را بهتر و شادتر ساخته است شکرگزار باشید تا انرژی مثبت بگیرید.

۱۸. لبخند بزنید

گاهی اوقات تمام چیزی که برای داشتن حس خوب نیاز دارید یک لبخند است. تمرین کنید حتی زمانی که احساس خاصی ندارید صورت تان حالتی شاد داشته باشد.

۱۹. باور کنید میتوانید تغییر کنید

همه ی آدم ها برخی از ویژگی هایشان را نمی پسندند و این مسئله گاهی باعث میشود احساس بدی نسبت به خودشان داشته باشند. به محض اینکه باور کنید میتوانید این ویژگی ها را تغییر بدهید راه هایی برای تغییر دادن شان خواهید یافت.

۲۰. باور کنید لیاقت چیزهای خوب را دارید

به شانس اعتقاد دارید؟ به نظرتان آیا شانس واقعا وجود دارد؟ اگر واقعا باور نداشته باشید در زندگی لیاقت چیزهای خوب را دارید، چیزهای خوب زیاد سر راه‌تان قرار نمی‌گیرند. باور کنید ارزش خوش شانسی را دارید تا خوش شانس باشید.

۲۱. تمرین کنید

وقتی صحبت از مثبت فکر کردن می شود، تمرین کردن واقعاً نتیجه میدهد. هرچه مثبت اندیشی را بیشتر تقویت کنید، احتمال اینکه این خط فکری را دنبال کنید بیشتر است. تمرین مثبت فکر کردن را به زمان هایی که روحیه تان ضعیف است محدود نکنید. آن را به کار هر روزتان تبدیل کنید، چه زمان هایی که روحیه ی خوبی دارید و چه زمان هایی که روحیه ی بدی دارید.

۲۲. زودتر شروع کنید

میخواهید تغییر مثبتی در زندگیتان ایجاد کنید؟ همین حالا شروع کنید. پشت‌ گوش انداختن هر کار فرصت کافی برای بهانه آوردن در اختیارتان قرار میدهد پس در اولین فرصت ممکن شروع کنید.

۲۳. بهانه تراشی را متوقف کنید

هر کس همیشه میلیون ها بهانه برای انجام ندادن هر کار دارد، حتی اگر انجام آن کار او را خوشبخت تر کند. در مسیر خوشبختی تان مانع ایجاد نکنید و بهانه های فلج کننده را دور بیندازید.

۲۴. یادتان باشد هیچ شرایطی دائمی نیست

حتی اگر در حال کنار آمدن با اندوه از دست دادن یکی از عزیزانتان هستید، به یاد داشته باشید که با گذر زمان احساس بهتری خواهید داشت. شاید همیشه بابت این فقدان غمگین شوید اما با گذر زمان تحمل آن آسان‌تر خواهد شد. هر روز به خودتان یادآوری کنید شرایط بد زودگذر است.

۲۵. تسلیم نشوید

تسلیم شدن معمولا انتخاب راهی آسان برای خلاص شدن از یک موقعیت دشوار است. هر چقدر هم احساس تان منفی بود هرگز از دنبال کردن چیزی که واقعا میخواهید، دست نکشید. اگر الان تسلیم نشوید در آینده از خودتان تشکر خواهید کرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.