تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

بهترین راه‌های تقویت حافظه چیست؟

عوامل بسیاری در تقویت حافظه تاثیر می‌گذارند:

خواب شبانه:

بسیاری از محققین به این نتیجه رسیده‌اند که خواب مناسب شبانه می‌تواند بهترین روش برای تقویت حافظه باشد. داشتن خواب مناسب در شب، باعث می‌شود که عملکرد مغز در روز بعد بهبود یافته و بر روی آن تاثیر می‌گذارد. خواب کافی شبانه باعث آسان ساختن ارتباطات عصبی-شیمیایی سلول‌های مغز شده و به تقویت حافظه کمک می‌کند، همچنین قدرت یادگیری را بالاتر می‌برد.

حل مشکل آپنه خواب:

آپنه خواب یا وقفه تنفسی در خواب باعث می‌شد که فرد نیمه شب از خواب بیدار گردد و خواب خوب شبانه را نداشته باشد. این قضیه باعث می‌شود که دچار خواب‌آلودگی شده و فراموشی پیدا کند. بنابر این اگر دچار این مشکل هستید باید آن را درمان کنید. افراد مبتلا به آپنه از اکسیژن کافی محروم هستند که این امر، بر روی قشر خاکستری مغز (بافت عصبی مغز) اثر منفی می‌گذارد. بیشترین اثرات منفی نیز در قسمت حافظه می‌باشد.

پیش از به خواب رفتن بیاموزید:

برای تقویت حافظه بهترین راه این است که پیش از اینکه بخوابید با اطلاعات رودررو شوید. زیرا در این حالت اطلاعات جدید کمتری با اطلاعات قبلی تداخل می‌کنند، به همین دلیل روز بعد آن را بهتر به یاد می‌آورید.

مکالمه با دیگران:

زمانی که با کسی صحبت می‌کنید احساس رضایت در شما ایجاد می‌شود. طی تحقیقاتی که انجام شده است، زمانی که مکالمه با دیگران مفید بوده و در مورد مطالب مثبتی باشد باعث می‌شود که عملکرد اجرایی و ادراکی افراد مکالمه کننده تحت تاثیر این مکالمه قرار گرفته و در نتیجه باعث تقویت حافظه شود. باید توجه کنید که مکالمه در مورد مسائلی که حس منفی به شما می‌دهد هیچ تاثیر مثبتی بر روی حافظه نخواهد داشت. طی این تحقیقات افراد در حین مکالمه سعی می‌کنند که افکار طرف مقابل را فهمیده و صحبت‌های او را حدس بزنند، این کار باعث تحریک نقطه‌ای در مغز می‌شود که در ارتباط مستقیم با حافظه است.

دوری از استرس:

یکی از مشکلات رایج مربوط به حافظه این است که افراد به مکانی می‌روند برای انجام کاری ولی یادشان نمی‌آید برای چه کاری به آنجا رفته‌اند، این مشکل در اثر استرس به وجود می‌آید. هنگامی که شما استرس دارید، هورمون کورتیزول در مغز افزایش می‌یابد و حافظه کوتاه مدت را از بین می‌برد. شما باید به مغز خود بیاموزید که در صورت مواجه شدن با استرس یا عصبانیت عملکرد بهتری داشته باشد. شما می‌توانید با انجام مدیتیشن و تنفس عمیق استرس را از خود دور کرده و به آرامش برسید.

یادگیری یک زبان خارجی:

بر طبق تحقیقات انجام شده، یادگیری یک زبان خارجی به تقویت حافظه کمک بسزایی می‌کند. محققان متوجه شده‌اند افرادی که به بیشتر از دو زبان قادر به صحبت هستن کمتر دچار مشکلات مربوط به حافظه می‌شوند و احتمال بروز آلزایمر نیز در آنها بسیار پایین است. هر چه تعداد زبان‌هایی که فرد قادر به صحبت با آن است بیشتر باشد، قدرت حافظه او نیز بیشتر بوده و کمتر دچار مشکلات فهمی می‌گردد. پس سعی کنید که زبان خارجی دیگری را بیاموزید تا حافظه شما تقویت گردد.

نوشیدن آب چغندر:

تحقیقات نشان دهنده این است که دیوانگان و افرادی که قدرت فهم آنها پایین است، در منطقه خاصی از مغزشان اکسیژن وجود ندارد. آب چغندر ماده‌ای به نام نیترات دارد که این ماده در بدن به نیتریت تبدیل می‌شود. نیتریت باعث سریع‌تر شدن جریان خون و در نتیجه اکسیژن‌رسانی بیشتر به مغز می‌شود. نیترات می‌داند که کدام قسمت از بدن نیاز به جریان خون بیشتر و اکسیژن بالاتری دارد. خوردن مواد غذایی دیگری که حاوی نیترات هستند نیز همین تاثیر را داشته و باعث افزایش میزان فهم و تقویت حافظه می‌گردد. مواد غذایی غنی از نیترات: کلم، کرفس، اسفناج و…

رژیم غذایی مناسب:

منظور از رژیم غذایی مناسب این است که شما باید بیشتر از سبزیجات تازه، روغن زیتون، ماهی و حبوبات در رژیم غذایی خود استفاده کنید. این رژیم غذایی باعث تقویت حافظه و افزایش قدرت درک و فهم می‌گردد و باعث می‌شود که افراد در بزرگسالی کمتر با مشکلات حافظه روبرو شوند.

بیماری قلبی:

بالا بودن میزان کلسترول و فشار خون شما را در معرض بیماری‌های قلبی قرار می‌دهد. در این شرایط باید آگاه باشید که مغز شما نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد. آزمایشات بر روی افراد مختلف نشان داده است که افرادی که در معرض بیماری قلبی قرار دارند، عملکردهای حافظه‌ای و ادراکی درستی ندارند و البته عکس این قضیه نیز صادث است.

ورزش مغز:

همه عضلات ما به ورزش نیاز دارند مغز نیز از این رویه بیرون نیست. برای تقویت مغز باید هر روز از آن استفاده کنید. یکی از ورزش‌هایی که برای تقویت حافظه بسیار توصیه می‌شود، حفظ کردن شماره تلفن است. سعی کنید هر روز چند شماره تلفن را حفظ کنید تا حافظه شما تقویت گردد.

تکرار یک کار جدید:

وقتی خودتان را به انجام مداوم یک کار جدید عادت می‌دهید، مسیرهای عصبی جدیدی در مغز شکل می‌گیرند که موجب می‌شوند در انجام کارهای جدید، کارآمدتر و پرسرعت‌تر ظاهر شوید. کاری را انتخاب کنید که معمولا برای انجام آن علاقه‌ای ندارید. سپس به انجام قسمت کوچکی از این کار مشغول شوید. از آنجایی که این کار کوچک در راستای تکمیل همان کار بزرگ‌تری است که معمولا طرفش نمی‌رفتید، تشکیل مسیرهای عصبی جدید در مغز به تدریج آغاز می‌شود. این کار بر روی حافظه شما تاثیر بسیار مثبتی خواهد گذاشت.

یادداشت نکنید:

یادداشت کردن مطالبی که باید انجام دهید باعث می‌شود که حافظه شما تنبل شده و به یادداشت وابسته شوید. در این صورت اگر دفترچه یادداشت همراهتان نباشد عملا نمی‌دانید که چه کاری باید انجام دهید. می‌توانید به جای یادداشت کردن از نشانه‌گذاری استفاده کنید. اگر باید کاری را هر روز در زمان معین انجام بدهید و همیشه آن را فراموش می‌کنید، یکی از تکنیک‌های تقویت حافظه نشانه‌گذاری است به این صورت که برای مثال به خودتان بگویید هر وقت اولین فنجان چای صبحانه‌ام را خوردم قرص‌هایم را نیز می‌خورم و یا چیزی شبیه به آن.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.