تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

دکوراسیون داخلی چیست؟

دکوراسیون داخلی چیست؟ هماهنگ کردن و طراحی فضا برای زیباسازی، جلوه‌گر شدن رنگ‌ها، لوازم و هر فضایی اعم از منازل، فضاهای اداری، آموزشی بر اساس آموزه‌های هندسی، هنری و غیره.

در واقع دکوراسیون داخلی یا همان معماری داخلی بر اساس معانی درج شده در لغت‌نامه آکسفورد عبارتست از (هماهنگ‌سازی طراحی شده برای جلوه درآوردن رنگ‌ها، اثاثیه و سایر لوازمی که در اتاق یا ساختمان به صورت هنرمندانه).

رشته طراحی دکوراسیون داخلی در قرن ۱۸ و ۱۹ بوجود آمد. قبل از آن مردم با سلیقه خود فضاها را دیزاین می کردند و از اصول خاصی تبعیت نمی‌کردند به همین دلیل نمی‌توانستند آن طور که باید بهترین استفاده را از فضا ببرند در حالی که اصول زیبایی‌شناسی و روانشناختی را نیز رعایت کرده باشند اما امروزه معماری داخلی و طراح داخلی با تکیه بر تخصص خود بهترین و زیباترین و کاربردی‌ترین فضا را می‌آفرینند. هر فرد زمانی که می‌خواهد لوازم منزل، محل کار و هر جایی که در آن به زندگی می‌کند را دیزاین کند، در واقع مانند یک دکوراتور عمل می‌کند. البته علم معماری داخلی علمی تخصصی است که حتی در دانشگاه رشته‌ای را برای علم طراحی دکوراسیون داخلی اختصاص داده‌اند.

طراحی دکوراسون داخلی

طراحی دکوراسون داخلی چیزی فراتر از سلیقه برای چیدمان یک فضا است. در واقع طراحی باید به تحلیل و بررسی فضا، رنگ‌ها، نورپردازی لوازم در دسترس، هارمونی، سلیقه شخصی و علمی که فرد طراح به طراحی و چیدمان یک فضا می‌پردازد به صورتی که هم زیبایی داشته باشد و هم کاربردی باشد. البته دکوراسیون داخلی و معماری داخلی یکی نیستند، معماری داخلی آفرینش فضایی زیبا و عملگرا با توجه به اصول فنی و تخصصی و زیبایی‌شناسی و روانشناسی نسبت به نیاز مخاطب است. دکوراسیون داخلی پلی میان معماری داخلی و طراحی داخلی است. طراح دکوراسیون داخلی فردی است که طراح با توجه به تخصص و آموزه‌های خود فضا را طراحی می‌کند. معماری داخلی فضای اصلی را طراحی می‌کند و دکور کردن آن فضا به عهده طراح داخلی است.

سبک‌های دکوراسیون داخلی

در  طراحی داخلی سبک‌های مختلفی وجود دارد از جمله: سبک مدرن، کلاسیک، مینیمال، رستیک، ژاپنی، چینی، ماوریک، مراکشی، مصری، رومی، هندی، یونان باستان، روکوکو، انگلیسی، ویکتوریایی، فرانسوی، سوئدی، آرت نوو، آرت دکو، باروک، گوتیک، اوریگامی، سنتی ایرانی (رایج دوره قاجار) و دکوراسیون داخلی ایرانی مدرن.

دکوراسیون داخلی مدرن

در دکوراسیون داخلی مدرن تمرکز بر سادگیست و هرچه وسایل کمتری به کار برده شود و فضا ساده‌تر باشد جذاب‌تر است و معمولا از رنگ‌های تیره و سیاه استفاده می‌شود. به طور مثال در سبک طراحی داخلی مینیمال رنگ‌های تیره به کار برده شده در یک فضای روشن فضا را کلاسیک و مدرن می‌کند. در طراحی دکوراسیون داخلی مدرن دو اصل زیبا و کاربردی بودن بسیار مهم و اساسی است.

اصول طراحی دکوراسیون داخلی

در طراحی دکوراسیون داخلی اصولی را باید در نظر داشت از جمله: نقشه داخلی بنا، نور محیط، تفکیک پلان‌ها، پوشش دیواره، سقف و کف، مبلمان و سایر لوازم جانبی و رنگ‌ها.

در طراحی دکوراسیون داخلی و معماری داخلی رنگ ها بسیار حائز اهمیت هستند، زیرا از نظر روانشناختی رنگ‌های مختلف تاثیرات متفاوتی بر روح و روان و اعصاب افراد دارند. رنگ‌ها به دو دسته گرم و سرد تقسیم می‌شوند.

رنگ‌های گرم باعث افزایش آدرنالین و بالا رفتن فشار خون و درجه حرارت بدن و ایجاد حس گرما می‌شوند مانند زرد، قرمز و نارنجی. اما رنگ‌های سرد باعث کاهش ضربان قلب و حس سرما می‌شوند مانند سبز و آبی سفید و کرم.

تاثیر رنگ‌ها در طراحی دکوراسیون داخلی

رنگ آبی

آرامش‌بخش شیک و چشم‌نواز و جذاب است. البته اگر به درستی و طبق اصول آن استفاده نشود می‌تواند حس ناامیدی و افسردگی ایجاد کند بنابراین طراحان باید این طراحی و تلفیق را انجام دهند و به گونه‌ای تخصصی از رنگ‌های گرم نیز استفاده کنند.

رنگ سبز

حس رشد و تجدید حیات را به ذهن تداعی می‌کند. باعث فعال شدن تفکر و خلاقیت می‌شود و بیشتر در محل کار استفاده می‌شود و انسان را رو به جلو تشویق می‌کند. البته اگر درست استفاده شود باعث می‌شود فضایی شبیه جنگل داشته باشیم. بنابراین کار را باید به دست طراح بسپاریم که با تلفیق رنگ سبز با رنگ‌های گرم استفاده درستی از این رنگ در جهت پیشبرد اهداف می‌کند.

رنگ قرمز

خاصیت انرژی‌زایی دارد و رنگ جنب و جوش و تکاپو است. در دسته رنگ‌های گرم قرار میگیرد. فضا را غنی می‌کند و باعث گردش خون می‌شود. امواج مغزی را بیشتر می‌کند و صد البته اگر به جا و درست به کار برده نشود باعث عصبی شدن و ایجاد احساس تشویش می‌شود.

رنگ زرد

نماد آفتاب و زنگ تفریح و سرگرمی است. باعث شادی می‌شود. ابتکار را تحریک می‌کند اما باید درست و بجا استفاده شود وگرنه باعث عصبی شدن و ایجاد احساس تشویش می‌شود.

رنگ قهوه‌ای

نماد حرفه‌ای بودن، قدرت و استقامت است و مغز را تحریک می‌کند به اینکه توجهی به آن نشود. برای خنثی کردن رنگ‌هایی که جلب توجه می‌کنند مانند سبز و قرمز انتخاب مناسبی است و با رنگ آبی جلوه را دوچندان می‌کند.

رنگ صورتی

رنگ صورتی آرامش‌بخش است به گونه‌ای که در بیماستان‌ها به صورت قابل توجهی استفاده می‌شود.

رنگ سفید

ظاهری تمیز و مدرن برای پوشاندن نقایص مناسب است.

رنگ خاکستری

نماد یاس و ناامیدی یا بی‌تفاوتی است بنابراین باید به صورت ترکیبی استفاده شود. در صورتی که با رنگ‌های دیگر ترکیب شود تحریک‌کننده و امیدوارکننده نیز می‌تواند باشد و خستگی چشم و اعصاب را برطرف کند.

نماد رنگ‌ها

به طور کلی هر رنگی نماد مختص به خود را داراست و کاربرد خاصی دارد و اثری خاص و متفاوت از دیگری بر فکر و روان فرد می‌گذارد. اگر به گونه اصولی از آن‌ها در کنار هم استفاده شود می‌تواند به زیباسازی فضا و بالا بردن بازدهی جسمی و روحی کمک کند. شاید از خودتان بپرسید چگونه می‌توانید این کار را انجام دهید؟ نگران نباشید نیازی به تحصیل و صرف وقت برای جمع‌آوری اطلاعات ندارید. فضای خود را به کارشناسان کاشانه مدرن بسپارید تا در کمترین زمان، بالاترین بازدهی و بسیار شیک و زیبا با تلفیقی هنرمندانه و هوشمندانه از رنگ‌ها در اختیار شما قرار دهند.  

تاثیر چیدمان در طراحی داخلی

آخرین و مهم ترین فاکتور در طراحی داخلی چیدمان است. این مرحله بسیار مهم است زیرا طراح داخلی می‌تواند در این مرحله کم کاستی‌های فاکتور های دیگر را جبران کند. چیدمان اثاث اگر به صورت تخصصی و با توجه به اصول زیبایی‌شناسی و کاربردی بودن انجام نگیرد می‌تواند بسیار ناامیدکننده و خسته‌کننده باشد.

اصول طراحی دکوراسیون داخلی در ارتباط با چیدمان

برای مثال هیچگاه قدرت یک نقطه مرکزی را در چیدمان نباید نادیده گرفت. مثلا یک پنجره یا یک شومینه طاقچه‌دار یک ستون یا نامتعارف بودن یک دیوار که باید تمام چیدمان بر اساس آن‌ها صورت بگیرد. در مورد مبلمان می‌توان به این نکته اشاره کرد که باید فاصله معین و خاصی با دیوار داشته باشد.

فضا باید طوری طراحی و اجرا شود که برای تعداد زیادی افراد با کوچکی کارآمد باشد به خصوص خانواده‌های ایرانی که اهل مهمان‌نوازی هستند و اغلب دارای جمعیت بالا هستند. از جمله نکات مهم طراحی دکوراسیون داخلی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. در نظر گرفتن مسیر رفت و آمد
  2. استفاده از فرش با ابعاد مناسب
  3. متناسب بودن روشنایی با فضا
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.