به گفته معاون غذا و داروی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی،اقتصاد ناسالم صنعت داروسازی کشور باعث شده که ‪ ۱۰‬درصد داروخانه‌ها ‪ ۵۰‬درصد فروش دارویی کشور را بر عهده داشته باشند.
دکتر “رسول دیناروند” در ششمین همایش انجمن علمی داروسازان کشور گفت که اقتصاد ناسالم حاکم بر صنعت داروسازی کشور بر کیفیت ارتقای خدمت رسانی و منزلت حرفه‌ای داروساز موثر است.

وی گفت در تهران داروخانه‌هایی هستند که به علت اقتصاد ناسالم صنعت داروسازی ، درآمد فروش دارویی آنها بسیار اندک است و در بسیاری از موارد به اندازه گذران زندگی فروش دارو ندارند.

وی با تاکید بر اینکه شاخص‌های ارایه خدمت در داروخانه‌ها را باید ارتقا داد افزود باید این آموزش به صورت برگزاری کارگاه‌های آموزشی و ارایه برنامه‌های بازآموزی ارایه شود که داروخانه صرفا محل فروش دارو نیست و داروساز از کرامت و منزلت ارایه خدمت به مردم در جهت ارتقای سلامت عمومی جامعه برخوردار است.

دکتر دیناروند با اشاره به بحث قاچاق دارو در چند سال اخیر گفت در پنج سال اخیر به علت ضعف سیستم‌های نظارتی ، شبکه‌های توزیع داروهای تقلبی گسترش یافته به گونه‌ای که در بسیاری از داروخانه‌های کشور به طور آشکارا داروهای تقلبی به فروش می‌رسد.

معاون غذا و داروی وزارت بهداشت افزود این روند طی دو سال اخیر تا حد زیادی کاهش یافت اما هنوز هم شبکه‌های ورود داروهای تقلبی با همکاری برخی داروخانه‌ها اقدام به توزیع داروهای تقلبی می‌کنند.

دکتر دیناورند با اشاره به جمعیت حدود ‪ ۱۳‬هزار نفری داروسازان کشور و نقش موثر آنها در ارتقای سلامت مردم گفت در پنج سال گذشته تولید علم در کشور از رشد بالایی برخوردار بوده که این رشد در بخش داروسازی ‪ ۱۰‬برابر شده است.

وی اضافه کرد که این رشد علمی نه فقط در بخش علوم و تحقیقات بوده بلکه بخش قابل توجهی از این رشد در بخش صنعت داروسازی رخ داده است.

دکتر دیناروند یادآور شد که هم اکنون دربخش صنعت داروسازی حدود هزار نفر در بخش‌های مختلف تولید، توزیع، فروش ، نظارت و کنترل کیفیت، فعال هستند که با همین تعداد اندک صنعت داروسازی کشور از پیشرفت‌های قابل توجهی برخوردار شده است.

وی افزود هم اکنون داروهای پیشرفته در حوزه بیوتکنولوژی و داروهای بیماری‌های خاص که تولیدکنندگان کمی در جهان دارند در داخل کشور تولید می شوند.

دکتر دیناورند یادآور شد که در سال ‪ ۱۳۸۵‬با وجود آزاد بودن واردات دارو ، سهم واردات دارو نسبت به سال ‪ ۱۳۸۴‬پنج درصد کاهش یافته که نشان دهنده پیشرفت صنعت داروسازی کشور است.

ششمین همایش انجمن علمی داروسازان ایران که امروز در سالن همایش‌های رازی گشایش یافت ، تا پنجم شهریور ماه به کار خود ادامه می‌دهد.