با ساخت ماده موثره و داروی خوراکی “دفراسیروکس” برای بیماران تالاسمی، ایران دومین کشور تولید کننده این دارو در دنیا در سال ۱۳۸۶ شد.
به گزارش دکتر سلام به نقل از باشگاه خبرنگاران، عباس کبریایی زاده، مدیر شرکت دارویی تولید کننده این دارو در مراسم معرفی رسمی آن که با حضور رسول دیناروند، معاون غذا و داروی وزارت بهداشت در تالار اجتماعات بیمارستان میلاد برگزار شد، افزود:‌ داروی خوراکی دفراسیروکس که در ایران با نام اختصاصی اوسورال (osveral) تولید شده است جدیدترین دارو برای تسهیل جذب آهن در بیماران تالاسمی است که به شکل خوراکی و یکبار در روز قابل مصرف است و به عنوان جایگزین داروی ترزیقی دسفرال در اختیار این بیماران قرار می‌گیرد.
وی افزود: مراحل تولید این دارو از سال ۸۲ با همکاری مرکز رشد دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران، آغاز شد و در سال ۸۳ ماده اولیه و مولکول این دارو توسط شرکت ، پژوهش دارو آریا، مستقر در مرکز فرآورده‌های دارویی دانشگاه علوم پزشکی تهران تولید شد.
وی افزود: بعد از آن با همکاری این مرکز و شرکت داروسازی اسوه مراحل تولید این دارو آغاز شد و سرانجام پس از سه سال طی مراحل تولید اولیه، کنترل کیفی و تولید صنعتی از امروز این دارو به عنوان یک داروی جدید در دسترس بیماران تالاسمی ایران قرار می‌گیرد.
کبریایی زاده گفت: آزمایشهای خلوص ماده اولیه، برون تنی و درون تنی داروی آماده مصرف موید کیفیت بالای فرآورده تولیدی و مشابهت کامل آن با نمونه اولیه آن که ساخت شرکت نوارتیس سوئیس است از سوی وزارت بهداشت تائید شده است.
در این مراسم همچنین عباس شفیعی، استاد پیشکسوت داروسازی و رئیس دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران مراحل تایید مولکول اولیه، تولید دارو، تایید کیفی و بررسی خلوص آن را تشریح کرد.
بیش از ۲۰ هزار بیمار تالاسمی در کشور اکنون با استفاده از این داروی جدید از درد و رنج تزریق روزانه آمپول دسفرال رها می‌شوند. ضمن اینکه تولید این دارو صرفه جویی ارزی قابل توجهی نیز برای کشور به همراه دارد.