تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

کابل شبکه یا کابل LAN چیست؟

با توجه به پیشرفت تکنولوژی وایرلس هنوز هم بسیاری از شبکه‌های کامپیوتری بر روی بستر با سیم و کابل‌کشی وابسته هستند و انتقال داده از طریق کابل شبکه انجام میگیرد. کابل شبکه یکی از اصلی‌ترین اجزا یک شبکه کامپیوتری که وظیفه انتقال داده و اطلاعات بر عهده دارد.

کابل شبکه یا کابل LAN

کابل شبکه فقط وظیفه انتقال داده‌ها و اطلاعات را بر عهده دارد و در اصل این اطلاعات دخالتی ندارد. همانند یک مامور پست که فقط وظیفه رساندن بسته پستی را دارد به محتویات داخل بسته کاری ندارد. در یک شبکه داده‌ها دسته‌بندی شده و مقصد نیز مشخص می‌شود و این کابل‌ها هستند که داده‌ها را به مقصد مشخص انتقال می‌دهند.

انواع کابل شبکه

‌استنادارد‌های زیادی در تولید کابل‌های شبکه وجود دارد اما ۳ استاندارد امروزه برای انتقال داده‌ها استفاده می‌شود:

  • کابل کواکسیال
  • کابل‌های زوج تابیده شده
  • کابل فیبر نوری

کابل کواکسیال

در گذشته از کابل‌های کواکسیال در شبکه استفاده می‌کردند. این کابل‌ها سرعت انتقال داده کمی داشتند که با پیشرفت تکنولوژی جای خود را به کابل‌های زوج تابیده دادند. امروزه از کابل‌های کواکسیال در سیستم دوربین مداربسته و آنتن‌ها استفاده می‌شود.

کابل‌های زوج تابیده شده

امروزه تقریبا در همه شبکه‌های کامپیوتری از کابل‌های زوج به هم تابیده استفاده می‌شود. این کابل در مجموع دارای ۸ رشته سیم است که با رنگ‌های مختلف از هم جدا شده‌اند. این ۸ رشته سیم به صورت دو به دو به هم تابیده شده‌اند. این کابل‌ها دقیقا شبه کابل‌های تلفن هستند و تفاوت آن‌ها در تعداد رشته سیم است که در سیم تلفن تعداد آن‌ها ۲ یا ۴ رشته است. این کابل دارای یک سری امکانات هستند که در ادامه به بررسی جداگانه آن می‌پردازیم.

استاندارد نام‌گذاری و سرعت انتاقال داده آن‌ها

این کابل‌ها توجه به نسل تکنولوژی به کار رفته در ساخت و سرعت انتقال داده‌ای که دارند نام‌گذاری می‌شوند. در این جدول موارد استفاده هر کدام از این کابل‌ها برای شما گردآوری کرده‌ایم:

  • در نام‌گذاری (e) به معنی Enhanced یا بهبود یافته است که منظور افزایش سرعت انتقال داده است.
  • در نام‌گذاری (a) به معنی Augmented یا افزایش یافته است که منظور افزایش پهنای باند است

مقاومت در برابر نویز

کابل‌ها هنگام انتقال اطلاعات یک موج الکترومغناطیسی دور خود ایجاد می‌کنند. همه این ۸ رشته سیم یک موج ایجاد کرده این باعث تداخل در امر انتقال می‌شود که به طور عامیانه به این عمل نویز گفته می‌شود. حال برای حل این مشکل از شیلد‌های محافظ در داخل کابل‌ها استفاده می‌شود که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم. از لحاظ مقاومت در برابر نویز کابل‌های CAT به دو دسته UTP و STP تقسیم‌بندی می‌شوند. در ادامه به بررسی همه این علائم اختصاری خواهیم پرداخت.

کابل‌ UTP یا U/UTP: هیچگونه شیلدی ندارد.

کابل STP: دور هر کدام از زوج‌ها یک شیلد قرار دارد.

کابل‌ FTP یا F/UTP: دور همه کابل شیلد وجود دارد ولی تک تک زوج‌ها شیلدی وجود ندارد.

کابل‌ S/UTP: یک شیلد دور همه کابل بافته شده ولی تک تک زوج‌ها شیلدی وجود ندارد.

کابل‌ SF/UTP یا SFTP: دور همه کابل شیلد بافته و فویل نیز وجود دارد اما تک تک زوج‌ها شیلدی وجود ندارد.

کابل‌ S/FTP: دور همه زوج‌ها شیلد Braid Screen پیچیده شده و یک فویل دور هر یک از زوج‌ها قرار داده شده.

کابل‌های F/FTP یا FFTP: هم دور زوج‌های به هم تابیده و هم کل کابل فویل پیچیده شده است.

کابل‌های U/FTP: دور زوج‌های به هم تابیده یک فویل قرار دارد اما هیچ فویل یا شیلد کلی دور زوج‌ها وجود ندارد.

انواع کابل زوج به هم تابیده شبکه از لحاظ جنس رسانا

جنس مغزی به کار رفته شده در کابل‌های شبکه در تعیین سرعت انقال داده نقش بسزایی دارد. کابل‌های شبکه از لحاظ جنس مغزی به کار رفته شده به چند دسته تقسیم‌بندی می‌شوند.

کابل‌ شبکه تمام مسی (BC یا CCC): مخفف (Copper Clad Copper) است.  جنس این نوع کابل کاملا از مس است. این نوع کابل خورده نمیشوند و مقوامت بالایی دارند. سرعت انتقال داده در این کابل بیشترین سرعت ممکن است و از قابلیت پشتیبانی از POE را دارد. ایمنی این کابل به دلیل مقاومت کم مس بسیار بالا است و گرمای زیادی را نیز تولید نمی‌کند.

کابل شبکه CCA: مخفف (Copper Clad Aluminum) است. جنس مغزی این کابل از جنس آلومینیوم است و یک روکش مسی دور آن قرار دارد. کیفیت این نوع کابل پایین‌تر از مس است. قابلیت پشتیبانی از POE را ندارد. هرچند قیمت این کابل ارزان‌تر از کابل تمام مس است اما بدلیل سرعت پایین، انعطاف کم و خورده شدن استفاده از آن را پیشنهاد نمی‌کنیم.

کابل شبکه CCA: مخفف (Copper Clad Steel) است. جنس مغزی این نوع کابل از فولاد بوده با یک روکش مسی دور آن. کیفیت این نوع کابل بسیار پایین است و سرعت انتقال داده بسیار کمی دارد. پیشنهاد می‌شود اصلا از این نوع کابل استفاده نکنید.

فیبر نوری

جنس کابل‌های فیبر نوری از رشته الیاف شیشه‌ای است که توسط چندین عایق محافظت می‌شوند. در این کابل خبری از مغزی‌های فلزی نیس و انتقال داده توسط این رشته الیاف شیشه‌ای انجام می‌گیرد. کاربرد فیبر نوری برای انتقال داده در مسافت‌های طولانی (مثلا بین دو کشور). سرعت انتقال داده بسیار زیاده دارد که در دیتا سنتر‌ها یا زیر ساخت‌های مخابراتی مورد استفاده قرار میگیرد. فیبر نوری داده‌ها را به صورت پالس‌های نوری انتقال میدهند. قیمت کابل فیبر نوری بسیار بالا است و برای شبکه‌های معمولی اصلا پیشنهاد خوبی نیست.

سخن آخر کابل شبکه یا کابل LAN چیست

با توجه به سرعت انتقال داده در کامپیوتر‌های امروزی حداقل از کابل زوجی CAT5 در شبکه خود استفاده کنید تا مشکلی در حین استفاده به وجود نیاید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.