تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

ویژگی‌های تنفس نوزاد چیست؟

۱. تعداد تنفس نوزاد

بررسی تعداد تنفس در هر دقیقه یکی از ملاک‌های بررسی سلامت فرد در تمام سال‌های زندگی است. تعداد تنفس در نوزادان، بیشتر از بزرگسالان است. در حالیکه افراد بالای ۱۲ سال، نهایتا ۲۰ تنفس در هر دقیقه انجام می‌دهند، نوزادان از بدو تولد تا ۶ ماهگی در هر دقیقه بین ۳۰ تا ۶۰ تنفس انجام می‌دهند. بالا بودن تعداد تنفس در نوزادان به این خاطر است که حجم ریه‌ها در نوزاد کم بوده و آن‌ها نمی‌توانند مانند بزرگسالان در هر تنفس مقدار کافی اکسیژن را دریافت کنند. این مقدار در شش ماهه دوم سال اول زندگی به ۲۴ تا ۳۰ تنفس در هر دقیقه می‌رسد و به تدریج از مقدار آن کم شده تا به تنفس بزرگسالی برسد.

۲. تنفس شکمی نوزاد

شما برای تنفس می‌توانید از قفسه سینه و یا شکم استفاده کنید. اکثر بزرگسالان به روش سینه‌ای تنفس می‌کنند و با هربار تنفس قفسه سینه پر و خالی می‌شود اما نوزادان دارای تنفس شکمی هستند، به همین خاطر در حین تنفس شکم آن‌ها پر و خالی می‌شود.

۳. تنفس همراه با صدا

کوچک بودن مجراهای بینی در نوزادان باعث می‌شود که گاهی تنفس در آن‌ها همراه با صدا باشد. معمولا پیشنهاد می‌شود که مادر با دقت به این صداها گوش دهد. صداهایی که در اکثر مواقع هنگام تنفس نوزاد می‌شنوید، مربوط به ریتم طبیعی تنفس وی هستند اما اگر متوجه صدای غیر عادی در تنفس وی شدید، به ویژه هنگامی که در انتهای هر تنفس نوزاد صدای خرخر می‌شنوید، بهتر است نسبت به این مسئله دقت بیشتری به خرج دهید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.