تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

چگونه می‌توانیم خلاقیت را در خود پرورش دهیم؟

خلاقیت رو میتوان پرورش داد و تقویت کرد. هیچ انسان خلاقی، خلاق زاده نشده. او در گذر زمان یک سری خصوصیات مربوط به خلاقیت را در خود تقویت کرده. برای تقویت خلاقیت راهکارهای متفاوتی وجود داره که من در حد اطلاعات خودم یکسری رو لیست میکنم. البته قطعا خوندن کتابای مناسب در این زمینه خیلی موشکافانه‌تر و عمیق‌تر به تقویت خلاقیتتون کمک میکنن، مثل کتاب “خلاقیت” از برایان تریسی یا کتاب “هوشمندانه کار کن سخت کار نکن” از جک کالیس در مورد خلاقیت در کار.

۱- کارهای روزمره رو متفاوت انجام بدید، مثلا عادت دارید هر روز صبح شیر و کورن فلکس بخورید؟ عادت هارو بشکنید. سعی کنید هر روز صبح به این فکر کنید که چی میتونم بخورم که تکراری نباشه! بعد مدتی ذهن شما هر روز صبح دنبال جواب جدید میگرده و خلاقیت خودشو نشون میده و شما سعی میکنید از وسایل موجود در خانه صبحانه ترکیبی و خلاقانه درست کنید.

۲- برای موضوع خاصی که میخواهید جواب خلاقانه برای آن داشته باشید تاریخ مشخص تعیین کنید، مثلا تا فردا شب. محدودیت تعیین شده باعث میشه تعداد جواب‌های بیشتری در زمان کم به ذهنتون برسه.

۳- تمام ایده‌ها رو، اعم از بد و خوب، یادداشت کنید. ایده‌ها یک لحظه میان و بعد فراموش میشن. ایده‌های نوشته شده ماندگار میشن، به اونا بیشتر فکر میکنید و پخته‌ترش میکنید.

۴- در اون مورد خاص که به دنبال جواب خلاقانه هستید کنجکاو باشید. سوال‌های زیادی در اون مورد بپرسید، هم از خود هم از دیگران. کنجکاوی یک فاکتور مهم در تحریک خلاقیته.

۵- بین همکاران و دوستان و افرادی که ایده‌ای در اون زمینه دارن طوفان فکری ایجاد کنید. سوال رو مطرح کنید و اجازه بدید هرکس هر ایده و پیشنهادی داره مطرح کنه. تعداد زیاد پاسخ‌ها خیلی مهمه. همه جواب‌ها رو بنویسید و با دوستانتان اونها رو بررسی کنید و ببینید با چه تغییری میتونید اون جواب رو به کار بگیرید، طوریکه برای شما قابل استفاده شه. معمولا از صد جواب یکی اون جواب طلایی خواهد شد.

۶ – به منابع الهام بخش اهمیت بدید:

قدم زدن تو طبیعت و فکر کردن.

گوش دادن به موسیقی.

هر روز ۱۵ دقیقه اخبار خوندن.

حل کردن جدول.

نوشتن خاطرات.

بازی کردن ولو روزی ۱۵ دقیقه.

ورزش کردن سطح انرژی شمارو بالا میبره و باعث میشه بهتر فکر کنید و افکار خلاق بیشتری به ذهنتون برسه.

با افراد زیادی معاشرت کنید، حتی اگر هم‌عقیده با شما نیستن. افراد اهل هنر، موسیقی، علم، و تکنولوژی مسلما متفاوت از شما فکر و عمل میکنن و هم‌نشینی با اونها افکار خلاقانه بیشتری به ذهن شما میارن.

۷- در موردی که به دنبال جواب خلاقانه هستید عضو ارگان‌ها، سازمان‌ها و گروه‌های مختلف بشید. مثلا من روانشناس هستم و باید عضو انجمن روانشناسان و مجله‌های علمی روانشناسی بشم و در سمینارها و کنفرانس‌های روانشناسی شرکت کنم. مقاله‌های روز را بخوانم و در کارگاه‌های جدید شرکت کنم که همگی میزان خلاقیت من رو در این زمینه خاص افزایش خواهند داد.

۸- یک فایل خلاقیت درست کنید. هر ایده خلاق که در وب میبینید در این پوشه بایگانی کنید و مطمن باشید به مرور زمان این پوشه بسیار به شما کمک خواهد کرد تا بین تجربیات گذشته و ایده‌های در ذهن و ایده‌های این پوشه پلی بزنید و افکار خلاق جدیدی به ذهنتون بیاد.

۹- ریلکس کنید. بدون هیچ موسیقی و فقط ۵ دقیقه در روز یک جای خلوت فقط بنشینید یا دراز بکشید، نفس عمیق بکشید. شاید در ابتدا به نظرتون موثر نباشه اما در گذر زمان در همین خلوت‌ها، ایده‌های خلاق زیادی به سراغتون خواهد آمد، بدون اینکه به هیچ سوشال مدیایی اجازه جهت دادن به فکر خود بدهید. این روزها فرمان مغز ما در دستان شبکه‌های اجتماعی است و آنها تصمیم میگیرند من و شما به چه فکر کنیم و چگونه تغذیه شویم.

۱۰- مطالعه کنید، هر روز حداقل نیم ساعت قبل از خواب و این رو برای خودتون عادت کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.