تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

برای داشتن پوستی زیبا چه بخوریم؟

بسیاری از افراد با استفاده از انواع کرم‌های ضد چروک و زیبایی سعی دارند که روند پیری پوست خود را کند کنند ولی بهترین راه داشتن پوستی زیبا این است که تغذیه مناسب داشته باشیم.

۱) خوراکی‌های حاوی ویتامین C:

طی تحقیقاتی که انجام شده متخصصان پی برده‌اند که کسانی که مصرف ویتامین C بالاتری دارند، کمتر دچار خشکی پوست می‌شوند و پوستشان دیرتر چروک می‌شود. ویتامین C یک آنتی‌اکسیدان قوی است و رادیکال‌های آزاد را اتم‌ها و مولکول‌های ناپایدار بدن که به سلول‌ها آسیب می‌رسانند خنثی می‌کند. آنتی‌اکسیدان‌ها از آسیب‌های سلولی و DNA که می‌تواند باعث تولید نشدن کلاژن (اصلی‌ترین ساختار حامی پوست) شود، پیشگیری می‌کند.

خوراکی‌هایی که ویتامین C دارند: پرتقال، کلیه مرکبات، فلفل دلمه‌ای زرد، کلم بروکلی، توت فرنگی، فلفل قرمز، گوجه فرنگی، کلم پیچ، طالبی و…

۲) خوراکی‌های دارای الاژیک اسید:

خوردن این خوراکی‌ها به پوست کمک می‌کند که بتواند با آثار مخرب اشعات ماورا بنفش مقابله کند.

خوراکی‌های حاوی الاژیک اسید: توت، تمشک، قره قاط، زغال اخته و انار.

۳) پروتئین‌های کم‌چرب:

خوردن پروتئین برای سلامت پوست لازم است و دریافت میزان کم آن باعث چروک شدن پوست می‌شود. زیرا پروتئین ساختمان کلاژن را می‌سازد.

خوراکی‌هایی دارای پروتئن کم‌چرب: مرغ و پرندگان بدون پوست، سفیده تخم مرغ، ماهی، قسمت‌های کم‌چرب گوشت گوسفند و گوساله مثل مغز ران، پنیر سویا، عصاره سویا و…

۴) غلات کامل به جای غلات فرآوری شده:

استفاده از غلات فرآوری شده باعث می‌شود که سطح انسولین در بدن افزایش پیدا کرده و به پوست آسیب برساند. از طرف دیگر دانه‌های غلات کامل منابع خوبی از سلنیوم هستند و این ماده معدنی به جلوگیری از صدمات اشعه فرابنفش کمک می‌کند.

به جای استفاده از برنج سفید، نان سفید، کیک‌هایی که با آرد سفید پخته شده است و تمام غلات فرآوری شده، آنها را با غلات کامل جایگزین کنید.

۵) خوراک دریایی:

غذاهای دریایی حاویی اسید چرب امگا۳ است. طی تحقیقات متعدد این نتیجه حاصل شده است که امگا۳ می‌تواند از پوست در مقابل آثار مخرب نور خورشید محافظت کند، التهاب و سایر واکنش‌ها نسبت به نور خورشید را که باعث کاهش کلاژن و بسیاری مشکلات دیگر می‌شود از جمله سرطان پوست را کاهش دهد، همچنین برخی محققین معتقدند که امگا۳ می‌تواند از انسان در مقابل آفتاب سوختگی هم محافظت کند.

خوراکی‌های دارای امگا۳: هفته‌ای ۱۲۰ گرم از ماهی‌های دریایی، مثل سالومن، ماهی آزاد، شیرماهی، ماهی سنگسر، ساردین و قزل آلای رودخانه‌ای، گردو، بذر کتان، روغن کانولا، تخمه کدو و توفو ترکیبی به نام ALA دارند که بدن آن را به ترکیبی مشابه اسید چرب امگا۳ تبدیل می‌کند. البته مقدار بیشتری ALA لازم است تا مقدار امگا۳ مورد نیاز بدن تامین شود.

۶) میوه‌جات:

میوه‌جات حاوی ویتامین‌ها و موادمعدنی زیادی هستند که به زیبایی پوست شما کمک می‌کنند. مصرف ۴ الی ۵ وعده میوه در طول روز توصیه می‌شود.

۷) آب:

نوشیدن آب در طول روز باعث آبرسانی به پوست می‌شود. در نتیجه پوست شما مرطوب می‌ماند و دچار چین و چروک نمی‌شود. نوشیدن ۸ لیوان آب در طول روز مناسب است.

۸) خوراکی‌های حاوی سلنیوم:

حضور سطح بیشتری از سلنیوم در خون احتمال بروز سرطان پوست غیرتوموری را تا ۶۰ درصد کاهش می‌دهد. مصرف ۳ تا ۵ وعده از مواد غذایی حاوی سلنیوم برای داشتن پوستی زیبا توصیه می‌شود.

خوراکی‌هایی که سلنیوم دارند: برنج قهوه‌ای، جوی دوسر، جو، گندم کامل، آجیل، گوشت گوساله، تخم مرغ و سایر پرندگان، بوقلمون، ساردین و ماهی سالمون.

۹) خوراکی‌های حاوی کاروتنوئید:

کاروتنوئید نوعی آنتی‌اکسیدان است که رادیکال‌های آزاد در بدن را از بین می‌برد. کارتنوئید در واقع همان ذرات زرد، نارنجی و قرمزی است که در میوه‌ها و سبزیجات، گیاهان و ادویه‌ها پیدا می‌شود. هرچه مقدار تجمع کاروتنوئید در پوست بیشتر باشد، چین و چروک پوست کمتر خواهد بود.

بتاکاروتن نوعی کاروتنوئید است. بتاکاروتن رادیکال‌های آزاد را از بین می‌برد و با بالا رفتن سن، تولید کلاژن و گلیکوز آمینوگلیکان‌ها که به حفظ آب پوست و شاداب ماندنش کمک می‌کند را افزایش می‌دهد.

لیکوپن نیز نوعی کاروتنوئید است. لیکوپن باعث می‌شود که پوست در برابر اشعه ماورا بنفش مقاوم شده و آسیب کمتری ببیند. در نتیجه باعث سلامتی و شادابی پوست شما می‌شود.

منابع حاوی لیکوپن: سس گوجه فرنگی پخته و رب گوجه فرنگی.

منابع حاوی بتاکاروتن: میوه‌ها و سبزی‌های نارنجی، هویج، طالبی، زردآلو، آب پرتقال، سیب زمینی، سبزی‌هایی که به رنگ سبز هستند، مثل اسفناج، کلم پیچ، چغندر و انواع کلم‌های سبزرنگ، جعفری، مریم گلی، رزماری یا گشنیز.

برای افزایش جذب کاروتنوئیدها بهتر است سبزی‌های خود را با آووکادو میل کنید. طی بررسی‌های انجام شده توسط محققان، خوردن سالاد ترکیب شده با ۱۵۰ گرم آووکادو می‌تواند میزان کاروتنوئید دیگری به نام آلفا کاروتن را ۲/۷ برابر و جذب لوتئین را ۱/۵ برابر افزایش دهد.

۱۰) ویتامین A:

مصرف خوراکی‌های حاوی ویتامین A یکی از موثرترین روش‌ها برای داشتن پوستی سالم و شاداب است.

خوراکی‌های حاوی ویتامین A: شیر غنی شدهT برخی ماست‌ها مثل ماست‌های پروبیوتیک با باکتری‌های زنده (که به هضم و جذب مواد غذایی بسیار کمک می‌کنند).

۱۱) چای سبز:

چای سبز منبعی سرشار از پلی‌فنول‌ها است. پلی‌فنول‌ها، آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که ضد التهاب هم می‌باشند. مصرف مدام ۲ الی ۳ فنجان چای سبز در روز می‌تواند در بهتر شدن بافت پوست و پیشگیری از بروز چروک موثر باشد. همین طور این نوشیدنی باعث می‌شود سلول‌هایی که در معرض نور آفتاب آسیب دیده‌اند، خود را سریع‌تر ترمیم کنند. همچنین پلی‌فنول‌های موجود در چای سبز می‌توانند باعث کاهش ریسک سرطان غیرتوموری پوست شود.

۱۲) برنج قهوه‌ای:

برنج قهوه‌ای حاوی مقدار زیادی سرامید است. سرامیدها مولکول‌های چربی‌ای هستند که به حفظ رطوبت پوست و جلوگیری از خشک شدن آن کمک می‌کنند. وقتی شما به طور طبیعی سرامیدها را میخورید آنها به لایه بیرونی پوست شما نفوذ کرده و خیلی موثر به مرطوب ماندن آن کمک میکنند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.