تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

فواید و مضرات قره قروت چیست؟

قره قروت یکی از فرآورده‌های جانبی شیر است. این فرآورده از حرارت دادن آب ماست و یا آب پنیر یا پساب کشک به دست می‌آید. قره قروت بسیار ترش مزه است و نوع پاستوریزه آن برای بدن بسیار مفید می‌باشد.

فواید مصرف قره قروت:

۱- مصرف قره قروت به دلیل داشتن کلسیم فراوان، همچون سایر لبنیات در بزرگسالان از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند. همچنین از نرمی استخوان کودکان، پوسیدگی دندان‌ها، دردهای استخوانی و شکستگی‌های مکرر استخوان‌ها که ناشی از کمبود کلسیم است، نیز پیشگیری می‌نماید.

۲- قره‌قروت حاوی پروتئین، کربوهیدرات و چربی است و می‌تواند نیاز بدن به این ترکیبات را برطرف نماید. پروتئین موجود در این فرآورده نقش ساختاری و استحکامی در بدن به ویژه عضلات دارد و به رشد و نمو بدن کمک می‌کند.

۳- هر ۱۰۰ گرم قره‌قروت حاوی ۲۴۰ کیلوکالری انرژی است که می‌تواند بخشی از انرژی مورد نیاز روزانه را تأمین کند.

۴- قره قروت به دلیل داشتن درصد چربی پایین می‌تواند به صورت یک محصول رژیمی توسط افرادی که دچار اضافه وزن و چربی خون بالا هستن مورد استفاده قرار گیرد. این ماده باعث پایین آمدن چربی خون می‌گردد.

۵- قندی که در قره‌قروت وجود دارد از نوع لاکتوز است که از بهترین قندهای طبیعی می‌باشد. قند لاکتوز انرژی کمتری نسبت به قند معمولی دارد. لاکتوز در طی فرآیند تولید قره‌قروت شکسته شده و به قند ساده‌تر تبدیل می‌شود، بنابراین افرادی که تحمل لاکتوز موجود در شیر را ندارند می‌توانند بدون هیچ مشکلی از قره قروت استفاده نمایند.

۶- مصرف قره قروت باعث تنظیم رشد و تقسیم سلول‌های پوششی لوله گوارش می‌شود.

۷- قره قروت حاوی ویتامین D نیز می‌باشد. این ویتامین باعث افزایش جذب کلسیم در بدن می‌شود، در نتیجه از عوارض کمبود کلسیم پیشگیری می‌کند.

۸- مصرف قره قروت از ابتلا به سرطان روده بزرگ نیز جلوگیری می‌کند.

۹- قره قروت حاوی بسیاری از املاح و مواد مغذی می‌باشد که در فعال‌سازی آنزیم‌ها و ویتامین‌ها و مقاومت بدن در برابر بیماری‌های عفونی نقش موثری دارند.

۱۰- قره‌قروت حاوی اسیدهای آلی می‌باشد و ضدعفونی‌کننده لوله گوارش است، زیرا باعث جلوگیری از رشد باکتری‌های مضر در لوله گوارش می‌شود.

۱۱- استفاده موضعی از قره قروت برای درمان شوره سر مفید است. به این منظور مقداری از آن را در آب حل کرده و پوست سر را با آن ماساژ دهید و اجازه دهید یک ربع بماند. سپس موهای خود را با شامپو ملایم و آب ولرم آبکشی نمایید.

۱۲- یکی از خواص اصلی قره قروت نیز افزایش مقاومت بدن در برابر بیماری‌های می‌باشد.

مضرات قره قروت و موارد منع مصرف:

۱- برای تهیه قره قروت به آن نمک زیادی اضافه می‌شود، به همین دلیل مصرف آن برای افراد دارای فشار خون بالا مضر بوده و حتی خطرناک است.

۲- قره قروت حاوی مقدار زیادی اسید لاکتیک است. اسید لاکتیک موجود در قره قروت، فعالیت نرون‌های مغزی را به شدت کاهش میدهد، لذا افراط در مصرف آن برای مغز انسان بسیار مضر می‌باشد.

۳- یکی دیگر از مضرات مصرف بیش از اندازه قره قروت، اسیدی کردن خون می‌باشد که باعث مشکلاتی نظیر ناراحتی‌های قلبی عروقی، مشکلات مغزی از جمله ضعف حافظه و نیز مشکلات گوارشی و ناراحتی‌های معده می‌گردد.

۴- میزان اسیدیته قره قروت بالا است در نتیجه زیاده‌روی در مصرف آن به مینای دندان آسیب زده و باعث خرابی و پوسیدگی دندان‌ها می‌شود. و حتی سبب آسیب‌های جدی به لثه می‌گردد.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.