تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

فضای کار اشتراکی چیست؟

فضای کار اشتراکی، واژه‌ای است که به تازگی در اکوسیستم استارتاپی ایران شنیده می‌شود. فضای کار اشتراکی، همانطور که از نامش پیداست، مجموعه‌ای است که افراد مختلف که استخدام جایی نیستند می‌توانند در این فضا کنار هم جمع شوند و به کار و فعالیت بپردازند. فرقی نمی‌کند برنامه‌نویس آزاد کار باشید یا حسابدار، یا حتی گرافیست، نویسنده، دانشجو یا استاد، یا حتی تیم‌های استارتاپی کوچک، فضای کار اشتراکی مناسب‌ترین گزینه است که در آنجا مشغول شوند و فعالیت کنند. یکی از مفاهیمی که با گسترش فضا کارآفرینی در ایران و جهان مطرح شد همین فضای کار اشتراکی است.

فضای کار اشتراکی دقیقا چیست؟

وقتی از فضای کار اشتراکی صحبت میکنیم منظورمان محلی است که تعدادی میز، صندلی و امکاناتی مانند اینترنت، پرینتر و البته چای و قهوه در آن قرار دارد. افراد مختلف با تخصص‌ها و توانمندی‌های متفاوت در آنجا کار می‌کنند. جایی شبیه اتاق مطالعه در کتابخانه‌ها با امکاناتی بیشتر، شما می‌توانید به عنوان یک فرد تنها و یا یک تیم استارتاپی یک میز را انتخاب کنید و به عنوان محل کار هر روز به آنجا مراجعه کنید. انرژی چنین فضایی فوق‌العاده است، همه در حال تلاش هستند تا برای خود آینده‌ی موفقیت‌آمیزی بسازند.

فضای کار اشتراکی چه فایده‌ای دارد:

کار کردن در چنین فضاهایی در کنار سایر افراد با سلایق مختلف و توانایی‌های منحصر به فرد منجر به افزایش بهره‌وری و خلاقیت می‌شود. میزان بازدهی در این فضا بسیار بیشتر از سایر مجموعه‌های کاری است. شما می‌توانید هر روز با افراد جدیدی آشنا شوید، همچنین می‌توانید با افرادی که در کنار شما کار می‌کنند تعامل داشته باشید. اگر یک تیم استارتاپی هستید ممکن است با مشکلاتی در کسب و کار خود مواجه شوید، اگر در یک فضای کار اشتراکی فعالیت کنید می‌توانید برای مسائل مختلف از افرادی که آنجا هستند کمک بگیرید، گرافیست‌ها، برنامه‌نویس‌ها، حسابدارها و نویسنده‌ها می‌توانند در مسائل مختلف به همدیگر کمک کنند و به پیشرفت یکدیگر کمک کنند.

استارتاپ‌ها در ابتدای راه نمی‌توانند برای محل کار خود هزینه‌ی زیادی بپردازند، فضای کار اشتراکی گزینه‌ای است پیش روی این استارتاپ‌ها که با هزینه‌ای نه‌چندان زیاد علاوه بر پیدا کردن محلی برای کار از تجربه دیگران نیز استفاده کنند و با افراد جدیدی آشنا شوند. تعامل اجتماعی و استفاده از تجربیات دیگران مهم‌ترین فایده این مجموعه‌ها است. هر روز افراد جدیدی به عنوان مشتری یا کارفرما به این فضای کاری وارد می‌شوند و این بهترین زمان برای شبکه‌سازی است.
در فضای کاری اشتراکی معمولا دغدغه‌ی مسائل جانبی یک دفتر کار را ندارید، شما از مسائلی مانند مشکلات اینترنت و تعمیر و نگهداری محیط دور می‌مانید.

فضای کاری اشتراکی شتاب‌دهنده نیست!

یکی از تصورات غلطی که در ایران وجود دارد این است که تفاوت بین شتاب‌دهنده و فضای کار اشتراکی قائل نمی‌شوند. فضای کار اشتراکی یکی از امکاناتی است که شتاب‌دهنده در اختیار استارتاپ‌ها قرار می‌دهد. در فضای کار اشتراکی فرقی نمی‌کند شما حسابدار شخصی هستید یا یک تیم استارتاپی، شما در این فضا در تلاش برای افزایش رشد و تعامل هستید.

در ایران هم فضای کاری اشتراکی داریم؟

البته که داریم. اکوسیستم استارتاپی ایران هم رشد خوبی در این زمینه داشته است. در حال حاضر در نقاط مختلف چندین فضای کار اشتراکی داریم که به خوبی فعالیت می‌کنند.
فینوا۵۳۴ یکی از اولین‌هاست، یک سالی از تولد فینوا در تهران می‌گذرد، در حال حاضر حدود ۱۵ استارتاپ در فینوا مستقر هستند و ۶ استارتاپ هم بعد جذب سرمایه از آنجا خارج شده‌اند.
زاویه ۲۱۵دیگر فضای کاری گروهی در تهران است، این فضای کاری به تازگی کار خود را آغاز کرده است. یکی از مزایای زاویه این است که قرار نیست شما حتما یک تیم استارتاپی باشید، به عنوان یک شخص می‌توانید یک میز و صندلی اجاره کنید و از امکانات متنوع زاویه مثل تلفن اختصاصی، اتاق جلسات، اینترنت و… استفاده کنید. در حال حاضر چند تیم در این فضا کار می‌کنند.
رایکسب ۱۵۱نیز در تبریز کار خود را شروع کرده است، شما می‌توانید به صورت ساعتی و یا ماهانه میزهای یک تا چهار نفره در رایکسب اجاره کنید و از امکانات متنوعی مثل منتورینگ، اینترنت و کارگاه‌های مختلف برخوردار شوید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.