تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

چرا اپل گران است؟

بررسی عوامل موثر در قیمت بالای محصولات اپل

 

  • تولید محصولات با کیفیت با قیمت بالا !!

مطمئنا شرکت اپل را می شناسید: یکی از بزرگترین تولیدکنندگان گوشی هوشمند، لپ تاپ و لوازم جانبی آنها در جهان که به سبب کیفیت بالای محصولاتش و البته منحصر بفرد بودن برخی ویژگی های تولیداتش، به شهرت جهانی رسیده است. شاید شما هم دوست داشته اید که یک آیفون، آی پد و یا مک بوک اپل را برای خود تهیه کنید، اما قیمت بالای این محصولات، باعث شده که از این تصمیم صرف نظر کنید. اما به نظر شما چرا محصولات اپل گران هستند؟ در این مطلب به دنبال یافتن پاسخ سوال چرا اپل گران است ، هستیم.

  • از طراحی تا تبلیغات اپل

باز می گردیم به اصل مطلب  ” چرا اپل گران است ؟ ” باتوجه به مطالب عنوان شده، پی به دقت و هوشمندی مدیران بخش های مختلف کمپانی اپل می بریم. از بخش طراحی محصولات گرفته تا بخش تبلیغات و خدمات پس از فروش، اپل توانسته به مراتب قدرتمند تر از سایر رقبایش ظاهر شود. توجه به ظرائفی همچون: منظم بودن آپدیت ها، منحصر بفرد بودن ویژگی ها، کیفیت بالای خدمات، احترام به مشتری و … سبب شده که گرانی محصولات اپل، در نظر کاربران امری درست تلقی شده و این گرانی را حق مسلم کمپانی اپل در قبال کیفیت بالای محصولات و خدماتش بدانند.

عوامل برتری اپل نسبت به سایر برندها

وجود ویژگی ها و نیز ارائه ی خدماتی ویژه در کمپانی اپل، موجب برتری این برند نسبت به سایر نام های تجاری عرض کننده ی وسایل الکترونیک شده است. به طوری که با وجود قیمت بالا، کاربران از خرید این محصولات استقبال خوبی به عمل می آورند. در ادامه به بررسی عوامل برتری محصولات اپل و اینکه چرا اپل گران است می پردازیم.

  • خدمات پس از فروش و تکریم مشتری

یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های محصولات برند اپل را می توان خدمات پس از فروش عالی آن‌ها دانست. اپل همواره از مشتریان خود حمایت مستقیم به عمل می‌آورد و یکی از مصادیق بارز عمل به شعار “همیشه حق با مشتری است” محسوب می‌گردد.

به یک مثال جالب در این زمینه توجه کنید: ” مدتی پیش، آیفون یکی از کاربران اپل، در حالی که به شارژر متصل بود، دچار آتش سوزی شد. پس از بررسی‌های انجام شده مشخص گردید که این کاربر، از یک شارژر غیر استاندارد برای شارژ گوشی خود استفاده کرده بود. در حالی که این موضوع، اختیار قانونی این را به کمپانی اپل می داد که به سادگی از کنار این ماجرا عبور کنند، اپل اقدام جالبی در قبال این اتفاق انجام داد؛ این شرکت، یک آیفون نو را تقدیم فرد حادثه دیده کرد و از او خواست که از این پس از شارژرهای غیراستاندارد استفاده نکند.”

حال از شما می پرسیم که آیا این حد از اهمیت به مشتری از جانب کمپانی تولید کننده، شما را متقاعد نمی کند که با وجود قیمت بالا، مشتری پر و پا قرص محصولات آن شرکت باشید؟! البته لازم است یادآوری کنیم که متاسفانه حمایت‌های مستقیم اپل و خدمات پس از فروش آن در کشور ما ارائه نمی‌شود و کاربران ایرانی محصولات اپل، از این مزایا بهره ای نمی برند. اما این نکته باعث نمی شود که خدمات ویژه ی اپل در این زمینه، نادیده گرفته شود.

  • تبلیغات هوشمندانه

امروزه هیچ کس نمی تواند نقش اساسی تبلیغات را در فروش برندهای مختلف انکار کند. در واقع با تبلیغات درست و خلاقانه می توان توجه کاربران را به محصول مورد نظر جلب کرد. اپل یکی از شرکت هایی بود که اهمیت این موضوع را به خوبی دریافت و سرمایه گذاری های وسیعی را به تبلیغ محصولات خود اختصاص داد. و البته از این سرمایه گذاری، نتیجه ی بسیار خوبی را نیز گرفته است. در کیفیت بالای محصولات اپل تردیدی نیست. اما مدیران اپل، به خوبی از این موضوع آگاهند که با  تبلیغات مناسب و در جهت سلیقه و احساسات کاربران، می توانند توجیهات مناسبی را در ذهن آنها برای قیمت بالای محصولات اپل پدید آورند. همانطور که می دانید، یکی از پرطرفدارترین محصولات اپل، آیفون های این شرکت می باشند.

باید اعتراف کرد که فعالیت های تبلیغی آیفون، بسیار ماهرانه و قابل ستایش است! مسئولین تبلیغات این شرکت با ایده ها و فعالیت های استراتژیک خود کاری کرده اند که کاربران به تصور جالبی در مورد آیفون برسند؛ بیشتر کابران آیفون چنین باور دارند که حتما وجود ویژگی های منحصر بفرد در آیفون، موجب گرانی این محصول شده است. در واقع آنها شرکت اپل را نسبت به قیمت های بالای محصولات آیفون، کاملا محق می دانند. اما نکته ی دیگری که اپل در تبلیغات خود بسیار به آن توجه کرده است، عوامل روانشناختی است. البته در این حوزه نیز بسیار موفق عمل کرده است.

در توضیح این مورد، تنها به ذکر همین نکته اکتفا می کنیم که استفاده از آیفون، به نوعی، نماد ثروتمند بودن و البته روشنفکر بودن محسوب می گردد. انکار نمی کنید که در بین اطرافیانتان، افراد بسیاری هستند که آرزوی داشتن یکی از مدلهای آیفون را دارند بدون اینکه از ویژگی های سخت افزاری و نرم افزاری این گوشی ها اطلاعات دقیقی داشته باشند. آنها حاضرند مبلغ بالایی را برای داشتن یک آیفون هزینه کنند با این هدف که ثروتمند و اصطلاحا “باکلاس” به نظر بیایند. البته نباید از ویژگی های قوی و با کیفیت آیفون و به طور کلی محصولات اپل غافل شویم.

  • سیستم عامل ویژه

محصولات اپل (آیفون و آی پد) از سیستم عامل ios پشتیبانی می کنند. Ios در واقع سیستم عامل انحصاری شرکت اپل بوده و هیچ یک از برندهای دیگر در گوشی ها و تبلت های هوشمند خود این تکنولوژی را به کار نمی برند. هم اکنون شرکت‌های متعددی نظیر سامسونگ، ال‌جی، موتورولا، هوآوی، سونی، شیائومی و … از سیستم عامل اندروید استفاده می‌کنند. هر یک از این شرکت‌ها به منظور بهینه‌سازی عملکرد محصولاتشان، رابط کاربری (UI) اختصاصی خود را در کنار نسخه ی اصلی سیستم عامل اندروید عرضه می‌کنند. در چنین شرایطی، ios انحصاری محصولات اپل، یک مزیت بسیار ویژه تلقی می شود که ارزش پرداخت هزینه ی بالاتر را برای کاربران دارد.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.