تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

آیا بزرگترین جزیره ایران کیش است؟

کشور ما ایران دارای جزایر بسیاری است که عمدتا در دل آب های خلیج فارس و دریای عمان پراکنده شده اند. اما جالب است بدانید که بیش از نیمی از این جزایر غیر قابل سکونت هستند. در ادامه به معرفی بزرگترین جزیره های ایران می پردازیم که ساکنین بسیاری در آن ها زندگی می کنند.

۵. جزیره هرمز

مساحت: ۴۲ کیلومتر مربع

جزیره هرمز در میان آب های خلیج فارس و در ۱۶ کیلومتری بندرعباس قرار دارد. این جزیره در گذشته رونق تجاری بسیاری داشته و اکنون نیز جزو نواحی مهم بازرگانی به شمار می رود. قلعه پرتغالی ها، کوه های رنگی و موزه احمد نادعلیان جزو مکان های دیدنی هرمز هستند. گفته می شود خاک قرمز رنگ این جزیره خاصیت خوراکی داشته و از آن برای تهیه ادویه جات استفاده می شود.

۴. جزیره لارک

مساحت: ۴۸٫۷ کیلومتر مربع

اگر از تماشای آب های مرجانی رنگ و درخشان لذت می برید، جزیره لارک می تواند مقصد بسیار مناسبی برای سفر بعدی شما باشد. لارک در شرق جزیره قشم و در ۳۳ کیلومتری بندر عباس واقع شده و در رتبه چهارم بزرگترین جزیره های ایران قرار دارد. کشاورزی در این منطقه رونق چندانی نداشته و درآمد عمده مردم از صید ماهی و همینطور غواصی تامین می شود. به سبب وجود پلانکتون های بسیار در آب های این جزیره، کناره های ساحل در شب به رنگ آبی درآمده و یکی از زیباترین شگفتی های طبیعت را به نمایش می گذارد.

۳. جزیره لاوان

 

مساحت: ۸۷ کیلومتر مربع

جزیره لاوان سومین جزیره مسکونی بزرگ در ایران است که به مروارید پنهان خلیج فارس نیز شهرت دارد. علت این نام گذاری صید زیاد مروارید در این منطقه است. لاوان علیرغم مساحت اندک، حیات وحش بسیار متنوعی دارد؛ از جمله گونه ای آهو به نام جبیر که در طبیعت بکر جزیره پناه گرفته اند.

در برخی از ماه های سال لاک پشت های سبز و پوزه عقابی به این منطقه مهاجرت کرده و برای تخم گذاری آماده می شوند. خاک جزیره برای زراعت مناسب است اما به دلیل کمبود آب شیرین، کشاورزی رونق چندانی نداشته و درآمد مردم از ماهیگیری و کار در شرکت های نفتی تامین می شود.

۲. جزیره کیش

مساحت: ۹۱٫۵ کیلومتر مربع

جزیره کیش پر رونق ترین جزیره ایران به لحاظ گردشگری است. به همین خاطر می توان هتل ها، رستوران ها و مراکز خرید لوکس و مجللی را در سطح جزیره مشاهده کرد. از معروف ترین جاذبه های دیدنی کیش می توان به پارک دلفین ها، کشتی یونانی، آکواریوم، باغ پرندگان، شهر تاریخی حریره و قنات کیش اشاره کرد. البته تفریحات آبی نظیر فلای بورد، چتر پاراسل، شاتل و کیبل اسکی نیز از شهرت بالایی در میان گردشگران برخوردار است. کیش در رتبه دوم بزرگترین جزیره های ایران و در رتبه چهارم بهترین مقاصد گردشگری در جنوب غرب آسیا قرار گرفته است.

۱. جزیره قشم

مساحت: ۱۴۹۱ کیلومتر مربع

جزیره قشم با مساحت بالغ بر ۱۴۹۱ کیلومتر مربع بزرگترین جزیره مسکونی ایران به شمار می رود. این جزیره در جنوب غربی بندر هرمز واقع شده و طی چند دهه اخیر به یکی از محبوب ترین مراکز تجاری و گردشگری کشور تبدیل شده است. جزیره ناز، جنگل های حرا، سواحل آبی، دره ستاره ها، غار نمکدان، غار خوربس، دره چاه کوه و چشمه گوری تنها بخشی از جاذبه های طبیعی و بسیار زیبای قشم هستند. تنوع گیاهی و جانوری نیز در جزیره بسیار زیاد است. بنابراین اگر همزمان قصد تفریح، خرید و بازدید از مناطق تاریخی و طبیعی را دارید، حتما از این جزیره شگفت انگیز دیدن کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.