تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

چرا خورشید بزرگترین منبع انرژی است؟

همه می دونیم که اگر خورشید نبود، امکان زندگی روی زمین وجود نداشت؛ خورشید سرآغاز حیاته و اونقدر تأثیرات مستقیم و غیرمستقیم در زندگی انسان داشته و داره که حتی تصور زندگی بدون خورشید، غیرممکن می شه. این ستاره ی نورانی که یکی از میلیارد ها ستاره موجود در جهانه، منبع نور و حرارت در منظومه ی شمسیه. خورشید تاثیرات حیات بخش زیادی در کره ی زمین داره که شاید ما فقط بخش اندکی از اون رو بدونیم. یکی از فواید این ستاره، انرژی خورشیدی هست که در این مقاله بهش پرداخته شده.

خورشید و زمین:

حدود ۶۰۰۰ میلیون سال از تولد این گوی آتشین می گذره و در هر ثانیه ۲/۴ میلیون تن از جرم خورشید تبدیل به انرژی می شه. با توجه به وزن خورشید که حدود ۳۳۳ هزار برابر وزن زمینه، می شه گفت که این کره نورانی تا ۵ میلیارد سال آینده می تونه منبع عظیمی از انرژی برای زمین باشه.

خورشید از گازهایی مثل هیدروژن (۸/۸۶ درصد) هلیوم (۳ درصد) و ۶۳ عنصر دیگه که مهم ترین اون ها اکسیژن، کربن، نئون و نیتروژن هست تشکیل شده. میزان دما در مرکز خورشید حدود ۱۰ تا ۱۴ میلیون درجه سانتیگراده که از سطح اون با حرارتی نزدیک به ۵۶۰۰ درجه و به صورت امواج الکترومغناطیسی در فضا منتشر می شه.

زمین در فاصله ۱۵۰ میلیون کیلومتری خورشید واقع شده، فاصله ای که اگه کمی کمتر یا کمی بیشتر بود، کره ی زمین نابود می شد! ۸ دقیقه و ۱۸ ثانیه طول می کشه تا نور خورشید به زمین برسه. بنابراین سهم زمین در دریافت انرژی از خورشید میزان کمی از کل انرژی تابشی اون هست. حتی سوخت های فسیلی ذخیره شده در زمین، انرژی های باد، آبشار، امواج دریا ها و بسیاری موارد دیگه هم از جمله نتایج همین انرژی دریافتی زمین از خورشیده. انرژی خورشید برای حرارت آب، استفاده دینامیکی، حرارت فضایی ساختمون ها، خشک کردن تولیدات کشاورزی و تولید انرژی الکتریسیته مورد استفاده قرار می گیره.

انرژی و انسان:

خورشید زمین رو گرم و روشن می کنه و گیاهان و جانوران هم انرژی خورشیدی رو لازم دارن تا زنده بمونن. اگر خورشید نبود یا از زمین خیلی دورتر بود و گرمای کمتری به ما می رسید، سطح زمین خیلی سرد و تاریک می شد و هیچ موجودی نمی تونست روی اون زندگی کنه. همه ما به انرژی نیاز داریم، انرژی مثل نیرویی نامرئی در بدن ما وجود داره و اون رو به کار می اندازه. اگر انرژی به بدن نرسه، توانایی انجام کار رو از دست می دیم و پس از مدتی می میریم.

ما انرژی رو از غذایی که می خوریم بدست می آریم. با هر حرکت و کاری که انجام می دیم، بخشی از انرژی موجود در بدن صرف می شه. حتی برای خوندن این مطلب هم مقداری انرژی لازمه. برای همین باید هر روز غذاهای کافی و مناسبی رو بخوریم. گیاهان و جانوران هم برای زنده موندن و رشد و حرکت، به انرژی نیاز دارن، که منشأ همه این ها از خورشیده.

تمام دستگاه ها و ماشین های ساخته شده به دست انسان هم با استفاده از انرژی کار می کنن. خیلی از این ماشین ها برقی هستن. حتما شما هم از دستگاه هایی مثل رادیو، تلویزیون، اتو، یخچال و … استفاده می کنید. اگه به هر دلیلی برق خونه قطع شه، تمام این دستگاه ها هم از کار می افتن و بدون استفاده می شن؛ اما آیا می دونید برق چطور تولید می شه؟ برای تولید برق، سوخت هایی مثل زغال سنگ، نفت و گاز رو می سوزونیم که به این نوع سوخت ها، سوخت فسیلی می گن.

سوخت های فسیلی هم منشأ خورشیدی دارند:

سوخت های فسیلی از باقی مونده گیاهان و جانورانی بوجود اومدن که میلیون ها میلیون سال قبل روی زمین زندگی می کردن. وقتی این جانوران و گیاهان مردند و از بین رفتند، سال های زیادی زیر فشار لایه های زمین موندند تا به زغال سنگ و نفت و گاز تبدیل شدن؛ در واقع انواع مختلف انرژی که قابل تبدیل به یکدیگر هم هستند، از یک منبع به نام خورشید ناشی شده و یا به اون مربوط می شن. تابش خورشید منشأ اغلب انرژی هاییه که در سطح زمین در اختیار ما قرار داره. به طور مثال:

  • باد: ناشی از اختلاف دمای هوا و حرکت نسبی اتمسفر زمینه.
  • آبشار: ناشی از تبخیر و بارانی که از اون نتیجه می شه.
  • چوب، زغال سنگ، نفت و …: که منشا گیاهی دارن و به کمک کلروفیل و خورشید ساخته شدن.

انرژی خورشیدی چیه و چطور به زمین می رسه؟

یکی از راه های انتقال انرژی حرارتی، تابشه. یک جسم با دمای معین، می تونه انرژیش رو از طریق تابش به سایر اجسام منتقل کنه. مثال روزمره این پدیده، گرم شدن بیش از حد فضای اطراف یک لامپ پر مصرفه! بخاری های برقی هم که با استفاده از یه المنت، موجب گرم شدن محیط اطراف می شن، گرما رو از طریق مکانیزم تابش به اطراف منتقل می کنن. خورشید کره ای متشکل از گازهای داغه. انرژی خورشید با واکنش های هم جوشی هسته ای که در مرکز اون رخ می ده، ایجاد می شه. تخمین زده می شه که دمای مرکز خورشید در حدود ۲۰ میلیون درجه باشه!

همونطور که می دونید، گرما همیشه از جسم گرم تر به جسم سرد تر منتقل می شه. در فضای منظومه شمسی، خورشید جسم گرم تر محسوب می شه و فضای پیرامونش جسم سردتر؛ بنابراین حرارت از خورشید به محیط اطراف اون منتقل می شه و دمای سطح خورشید به حدود ۶۰۰۰C می رسه. در واقع سطح خورشید دمای کمتری خواهد داشت. انرژی حرارتی خورشید، از طریق تابش امواج الکترومغناطیسی منتشر می شه و مقدار توان تابیده شده از سطح خورشید برابر با ۱۰۲۳ ×۳.۸۳ یا به عبارتی ۳۸۳۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰W (!!!!) هست.

انرژی خورشیدی از نوع تجدید پذیره و موادی مثل سوخت های فسیلی از نوع انرژی های تجدید ناپذیر هستن. می شه به راحتی با استفاده از تکنولوژی، از انرژی خورشیدی برای روشن و گرم کردن خونه، تولید آب گرم و … استفاده کرد.

مهم ترین فایده انرژی خورشیدی اینه که هیچ آلودگی ای تولید نمی کنه و یکی از تمیزترین منابع انرژیه. انرژی خورشیدی، منبع تجدید پذیر انرژیه، نیاز به نگهداری کمی داره و استفاده از اون هم آسونه. تنها محدودیت انرژی خورشیدی اینه که در شب نمی شه از اون استفاده کرد و مقدار نور خورشیدی که کره ی زمین دریافت می کنه، بستگی به عواملی مثل مکان، زمان روز، زمان سال و شرایط آب و هوایی داره.

انرژی ناشی از سه روز تابش خورشید به زمین برابر با تمام انرژی ناشی از احتراق کل سوخت های فسیلی در دل زمینه؛ در واقع در اثر تابش خورشید به مدت چهل روز، می شه انرژی مورد نیاز یک قرن رو ذخیره کرد. بنابراین با به کارگیری کلکتور های خورشیدی می شه تا حدودی از این منبع انرژی بی پایان، پاک و رایگان استفاده و تا حد زیادی در مصرف سوخت های فسیلی صرفه جویی کرد.

چرا باید به انرژی خورشیدی توجه داشته باشیم؟

امروزه مباحث محیط زیست به مسائل روز جهان تبدیل شده و بیشتر پژوهش ها و اختراعات و اکتشافات به این سمت رفته و اصولاً یکی از فاکتور های مهم و تعین کننده برای ارزش گذاری اختراعات و نوآوری ها همین موضوعه؛ از طرف دیگه هم کاهش روزافزون منابع فسیلی، دلیل دیگه ای برای روی آوردن به سمت چنین انرژی هایی شده.

انرژی خورشیدی آلودگی زیست محیطی نداره و یکی از بزرگ ترین مزیت های اون علاوه بر در دسترس، ارزان و تجدیدپذیر بودن، همین موضوعه؛ بنابراین به خودی خود توجهات هرچه بیشتر به این سمت کشیده می شه. حالا اگر بدونید که می تونید با کمک این فناوری، برای خودتون درآمدزایی داشته باشید، هرچه بیشتر به اهمیت این فناوری پی می برید؛

برای مثال در برخی از ایالات آمریکا دولت فدرال از ۳۰% تا ۸۰% وام به افرادی پرداخت می کنه که داوطلبانه به جای مصرف برق موجود در شبکه سراسری بخوان از برق تولیدی توسط پنل های خورشیدی استفاده کنن؛ که البته این وام و در کل هزینه های پرداختی، صرفاً جهت نصب پنل های خورشیدی و وسایل الکتریکی موردنیاز اونه و در درازمدت شخص موردنظر دیگه هزینه ای نخواهد داشت.

حالا که شما منزل تون رو به پنل های خورشیدی مجهز کردید، می تونید از برق مجانی استفاده کنید و دیگه نیاز به خرید برق از شبکه سراسری ندارید؛ در ضمن اگر برق تولیدی تون از میزان مصرف تون بیشتر باشه، می تونید مازاد برق مصرفی تون رو به شبکه سراسری بفروشید و خودتون به تولید کننده برق تبدیل بشید و از این راه درآمدزایی داشته باشید.

جالب تر این که شما علاوه بر توانایی تولید برق از طریق انرژی خورشیدی، می تونید آب گرم مصرفی و در کل سیستم گرمایشی منزل تون رو، از این طریق تهیه کنید که نتیجه ی اون، عدم وابستگی شما به مصرف گاز هم می شه. از تمام این فناوری ها، فقط استفاده از آب گرم کن های خورشیدی در ایران در حال بیشتر شدنه که البته همین هم جای شکر داره! 

چه چیزی اهمیت انرژی خورشیدی رو بیشتر می کنه؟

به گزارش سازمان ملل به احتمال ۹۵%، عامل اصلی تغییرات آب و هوای سیاره زمین و بالا رفتن دمای اون، مصرف بیش ازحد سوخت های فسیلی توسط ساکنان این سیاره بوده که نتیجه این افزایش دما، تغییرات عمومی آب وهوای زمین و همچنین ذوب شدن یخچال های طبیعی، افزایش سطح آب دریا ها و اقیانوس ها، به وجود اومدن سیلاب های بسیار شدید و طوفان های مخوف، افزایش دی اکسیدکربن جو، کاهش میزان اکسیژن موجود در آب، تغییرات در اکوسیستم جانوران و … هست.

وقتی این دستاورد ها که همگی نتیجه مصرف سوخت های فسیلی هست رو بررسی می کنیم، متوجه می شیم که قبل از این که دیر بشه، باید کاری برای نجات زمین و طبعا نسل بشر انجام بدیم که بهترین این کارها، جایگزین کردن انرژی های فسیلی با انرژی های تجدیدپذیر مثل انرژی خورشیدیه.

اگر بخوایم انرژی خورشیدی رو با بقیه ی انرژی ها مقایسه کنیم، متوجه می شیم که انرژی های فسیلی نسبت به میزان انرژی تولیدی شون، بسیار ارزون تر از انرژی های پاک مثل انرژی خورشیدی و بادی هستن؛ این انرژی ها حتی از انرژی هسته ای هم ارزون تر تموم می شن و برای همین موضوعه که استفاده از انرژی های فسیلی، کماکان جزء محبوب ترین هاست.

در کل علاوه بر هزینه زیاد و فناوری بسیار پیشرفته، اگر یه بررسی در طولانی مدت داشته باشیم، متوجه می شیم که این سبک از انرژی ها ارزون تر تموم می شن، چون مثلا اگر ما بخوایم تمام هزینه های مؤثر در یک شرایط محیطی رو مورد بررسی قرار بدیم، به این نتیجه می رسیم که هزینه های زیست محیطی انرژی های فسیلی، خیلی بیشتر از هزینه های تموم شده برای انرژی های پاک مثل انرژی خورشیدی خواهد بود؛ از طرفی با مصرف نکردن انرژی های فسیلی، انسان زندگی سالم تر و با کیفیت تری خواهد داشت.

مشابه

  • https://tarikhema org/info/89898/چرا-خورشید-بزرگترین-منبع-انرژی-است؟/
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.