تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

از کجا اسلحه مجاز بخریم؟

از تفریحات سالم که برای پرکردن اوقات فراغت به آن امر شده است تمرین تیراندازی و اسب سواری است. پیامبر (صلی الله علیه واله) می فرمایند: بهترین بازی ها در پیشگاه خداوند تعالی اسب دوانی و تیراندازی است و همچنین می فرمایند: کسی که تیراندازی بیاموزد و آن را ترک کند یکی از نعمت های خداوند را ترک کرده است.

و در جایی دیگر فرموده اند: تیراندازی بهترین تفریحات شماست و برشما باد آموختن تیراندازی، زیرا آن بهترین سرگرمی برای شماست.

از دیرباز شکار یکی از هیجان‌انگیزترین تفریحات محسوب می‌شده است. لذت‌بخش و البته خطرناک. ابزارهای لازمه جهت شکار معمولاً توانایی خاصی را طلب می‌کنند.

طبق قوانین موجود، اسلحه‌های شکاری عادی و نیمه‌خودکار جزو ادوات نظامی محسوب نمی‌شوند. ولی با این حال خرید، فروش و حمل و نقل آن تابع قوانین مشخصخاص و سخت‌گیرانه‌ای است.

هر ایرانی بالای ۱۸ سال می‌تواند سه قبضه سلاح حمل کند.

 تفنگ گلوله‌زنی برای شکار پستانداران.

– تفنگ گلوله‌زنی با کالیبری کوچک‌تر از ۶ میلی‌متر برای تمرین تیراندازی. به اینها اصطلاحا خفیف نیز گفته می‌شود.

– یک تفنگ ساچمه‌زنی برای شکار پرنده. البته اقلیت های دینی می‌توانند برای شکار برخی از حیوانات دیگر مثل گراز و خرگوش با تفنگ ساچمه‌زنی نیز پروانه شکاردریافت کنند.

معمولاً روند کار به این صورت است که سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی عده‌ای معتمد را از پیش انتخاب می‌کنند. پس از ارائه پروانه کسب، عرضه رسمی سلاح آغاز می‌شود.

اسلحه‌های خارجی پیش از ورود به بازار توسط کارشناسان از نظر آلیاژی و نوع آتش بررسی می‌شوند. ریسک‌پذیری آن درجه‌بندی شده و سطح مجوز آن اعلام می‌شود.

در نظر داشته باشید که هر تفنگ از بادی گرفته تا اسنایپر، عمر مفیدی دارد که این میزان را با تعداد تیر تعیین می‌کنند. مثلاً می‌گویند فولاد این تفنگ ۴۰۰ هزار بار شلیک خواهد کرد.

شرایط احراز صلاحیت دریافت مجوزحمل سلاح شکاری :

۱ـ تأیید صلاحیت امنیتی.

۲ـ نداشتن سابقه شرارت، جنون و اختلال روانی.

۳ـ نداشتن سابقه تهدید، ارعاب و انتقام‌جویی.

۴ـ نداشتن سابقه قاچاق مواد مخدر، اعتیاد به مواد مخدر، سرقت، خرید و فروش و نگهداری سلاح و مهمات غیرمجاز.

شرایط عمومی متقاضیان :

۱ـ طی‌نمودن دوره آموزش تیراندازی در اسلحه‌ومهمات، لازم به ذکراست اجرای آموزش برای عموم مردم هر ۱۰ سال یکبار انجام می‌شود و افرادی که کارت پایان‌خدمت سربازی دارند، تا ۱۰ سال از آموزش تیراندازی معاف هستند.

۲ـ داشتن حداقل ۱۸ سال تمام.

۳ـ ارائه کارت پایان‌خدمت یا معافیت و یا گواهی اشتغال به تحصیل در دانشگاه.

۴ـ داشتن سلامت جسمانی و روانی لازم به تشخیص پزشک.

پروانه حمل سلاح صادره صرفاً مجوز قانونی برای حمل و نگهداری اسلحه به شمار می‌رود و به تنهایی مجوزی برای شکار نیست و شکارچی درصورت تمایل به شکار باید به همراه پروانه‌حمل، سلاح و مدارک لازم به یکی از ادارات سازمان حفاظت محیط‌زیست مراجعه و پروانه شکار دریافت نماید.

پیش از دریافت مجوز کامل به شما موکدا درباره اهمیت مالکیت سلاح شکاری گوشزد می‌شود.

سپردن سلاح به شخص دیگر در شکار حسن شهرت شما را از بین می‌برد و همچنین در دسترس کودکان قرار دادن سلاح  نیز باعث ابطال مجوز می‌شود.

نکته قابل ذکر دیگر اینکه مسئولیت هرگونه عواقب ناشی از شلیک به عهده مالک آن است. توصیه می‌شود هنگام مسافرت اسلحه‌ها را ارگان‌های مربوطه تحویل دهید.

همه آنچه باید از اسلحه شکاری بدانید

تفنگ‌های خوب بازار (چه ساچمه‌ای و چه گوله‌زنی) را معمولا کشورهای اسپانیا، آلمان، چین، ترکیه، روسیه و خود ایران می‌سازند.

قدرت تفنگ را با واحدی به نام ژول و یا فوت پوند سنجش می شود.

مدل‌های بادی ساچمه‌زنی معمولاً بین ۱۶ تا ۳۰ ژول توان دارند. دقت کنید که یک تفنگ ژول بالا یک پرنده کوچک را کاملاً از بین می‌برد.

سرعت کمیت دیگری است که واحد آن متر بر ثانیه است. ساچمه‌ای‌های معمولی ۳۰۰ متر در ثانیه سرعت دارند.

طول کلی تفنگ تاثیر بسزایی بر کیفیت شلیک و دقت هدف‌گیری دارند.

جنس قنداق نیز می‌تواند خوش‌دست بودن تفنگ را تضمین کند. چوبی یا کامپوزیتی انتخاب با شماست.

درباره وزن مشخصه‌های بسیاری دخیل هستند. در برخی مدل‌ها سبک بودن مهم است و در برخی موارد سنگین بودن.

گوله‌زن‌ها هم به دو دسته اصلی، تک لول و دو لول تقسیم می‌‌شوند. دو لول‌ها نیز خود به دو دسته دیگر روی‌ هم و کنار هم تقسیم می‌شوند. روی هم در حقیقت آرایشی شبیه به ۸ انگلیسی است. یک لوله در بالا و یک لوله در پایین. کنار هم مانند نماد بی‌نهایت است.

وایرخ و دیانا و گامو از معروف‌ترین برندهای سبک هستند.

اگر اهل هدف‌زنی هستید هاتسان بیشتر به کارتان می‌آید. مدلی که نیاز به شارژ کردن کپسول دارد. شکار روباه و خرگوش بالای ۵۰ ژول نیاز دارند.

برای شکار متوسط تفنگ نیمه سنگین انتخاب کنید. ایر رنجر انگلیسی گزینه بدی نیست. سوماترا هم اگر وارد باشید کارتان را راه می‌اندازد.

برای فواصل زیر ۸۰ متر دوربین لازم می‌شود. کیفیت لنز و نحوه بسته شده به لوله در خرید یک دوربین بسیار اهمیت دارد. اگر تازه وارد هستید با یک والتر شروع کنید.

بر اساس این گزارش ، مشهورترین سلاح شکار ایرانی نخجیر در مدل‌های ۱، ۲ و ۳ است.

در پایان این بخش گفتن این نکته ضروری است که اگر فکر می‌کنید تفنگ هرچه بزرگ‌تر و قوی‌تر باشد بیشتر به ژست و تیپ شما می‌آید از همین ابتدا شکار را از برنامه‌هایتان تفریحی خود حذف کنید. یک اشتباه ساده و کشته شدن یک شخص،باعث می شود تمام آرزوهایتان را از دست بدهید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.