تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

انسان های نخستین چگونه زندگی می کردند؟

انسان های اولیه با شکستن سنگ ها، تراشه هایی از سنگ با لبه های تیز می ساختند که مانند چاقو می شد ازآن ها استفاده کنند. آنها با این وسیله ها پوست ضخیم حیوانات را می بریدند و گوشت را از استخوان جدا می کردند. انسان های اولیه برای گرم کردن خود و درست کردن غذا از آتش استفاده می کردند و حیوانات درنده را فراری می دادند، به مرور زمان این انسان ها ابزارهای سنگی ساختند که بزرگتر بود که مهم ترین آن ها ابزاری با نوک و لبه تیز بود که به آن تبر دستی گفته می شد. این مدت از زندگی انسان که مدت زیادی از آن با عصر یخبندان همزمان بود را پارینه سنگی قدیم می گویند. باستان شناسان ابزارهای سنگی به جا مانده از آنها را در نزدیکی دریاچه و رودخانه های قدیمی در استان های بلوچستان، هرمزگان، آذربایجان،خراسان و گیلان یافته اند.

جالب است  که بدانید ابزارهای سنگی این انسان ها همراه با سنگواره حیواناتی مانند خرس و بزکوهی در غاری به نام دربند در اطراف استان گیلان کشف شده است. حدود دویست هزار سال پیش دوره ی پارینه سنگی میانی آغاز شد. در این دوره انسان های دیگری به ایران آمدند که آن ها را نئاندرتال می گویند. گروه های نئاندرتال هم درغارها و هم در محیط های باز نزدیک چشمه ها و رودخانه ها به صورت کوتاه مدت ساکن می شدند.

در این دوره عصر یخبندان ادامه یافت و به جز گاهی اوقات، همه جا سرد و خشک بود. این انسان ها اکثرا شکارچی بودند و ابزارهای کوچکی از جنس سنگ می ساختند. انسان های نخستین یا نئاندرتال ها از این ابزارها برای بریدن گوشت، کندن پوست حیوانات و برش چوب استفاده می کردند.

در این دوره انسان ها مردگان خود را در غارها دفن می کردند که نمونه از این اجساد در غارکوچکی در بیستون، نزدیک کرمانشاه کشف شده است.محل سکونت این انسان ها درغارهای استان های کرمانشاه، لرستان، گرگان، اصفهان و مناطق دیگر توسط باستان شناسان پیدا شده است. باستان شناسان به این دوره پارینه سنگی میانی می گویند.

انسان هایی شبیه به ما چهل هزار سال پیش وارد ایران شدند. این انسان ها از سنگ تیغه های تیز و باریکی می تراشیدند که در ساخت سرنیزه یا چاقو استفاده می شد و در شکار حیواناتی مانند گور ایرانی، گاو وحشی و بز کوهی به کار می رفت.

این انسان ها  از استخوان و شاخ حیوانات نیز ابزارهایی برای کارهای روزانه خود می ساختند. آن ها از خاکی به رنگ قرمز و زرد به نام اُخرا، دندان حیوانات و صدف برای رنگ کردن و تزیین پوست، مو ولباس خود استفاده می کردند.

استخوان و دندان این انسان ها در غاری به نام وزمه در نزدیکی کرمانشاه و اشکفت گاوی در نزدیکی شیراز کشف شده است

در این دوره انسان برای اولین بار در شکار از تیر و کمان استفاده کرد. انسان های این دوره علاوه بر سکونت در غارها، در محیط های باز و چادرهای ساخته شده از پوست حیوانات نیز زندگی می کردند.

مشابه

  • https://tarikhema org/info/89956/انسان-های-نخستین-چگونه-زندگی-می-کردند؟/
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.