تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

چرا اولین عشق فراموش نمیشه؟

بسیاری از افرادی که عشق را تجربه کرده‌­اند بر این باور هستند که عشق اول هیچ­گاه از یاد نمی­‌رود. ولی درست‌­تر آن است که بگوییم فراموش کردن اولین عشق کار دشواری است نه غیرممکن. روانشناسان دلایلی را برای این دشوار بودن ارائه می‌­دهند:

عشق اول قدرتمند و نافذ است

نخستین باری که در دام عشق می‌افتید، بهترین حس‌های جهان را تجربه می‌کنید. از اعماق وجود خود به حدی برای معشوق‌تان اهمیت قائل می‌شوید که هرگز فکر نمی‌کردید بتوانید به دیگری تا به این حد توجه کنید. فکر می‌کردید که معنای عشق را می‌دانید، اما وقتی به راستی عاشق می‌شوید، متوجه می‌شوید عشق دریچه‌ای را رو به سوی جهان بی‎انتهایی از هیجان و احساس به سویتان گشوده است که ترس از دست دادن عشق نیز در گوشه‌ای از آن کمین کرده است. عشق اول به هیچ حس دیگری شبیه نیست، به همین دلیل است که این کشف جدید تا ابد در یادتان باقی می‌ماند.

اولین شکست عشقی نیز قدرتمند است

تنها حس و تجربه‌ای در زندگی که از نظر شدت و قدرت با عشق اول برابری می‌کند، شکست عشق اول است. دلتنگی برای عشق اول و اندوهگین شدن برای به شکست انجامیدن آن اکثر اوقات رنگی از غم به خاطراتمان می‌دهد. به همین دلیل است که التیام یافتن قلب پس از نخستین شکست عشقی مدت بیشتری طول می‌کشد. مهم نیست که دوستانه از هم جدا شده‌اید یا با جرو بحث و دعوا به نخستین عشق‌تان پایان داده‌اید، درهرحال هر زمان که آن را به یاد می‌آورید، زخم‌ این عشق نافرجام هنوز دردناک است. پایان دادن به نخستین رابطه عشقی بسیار سخت است، چون باید از حس‌هایی جادویی دست بکشید که در نخستین مواجهه خود با عشق تجربه کرده‌اید. جای زخم عمیق جدا شدن از عشق اول مدت‌های مدیدی آزارتان خواهد داد.

عشق اول پاک و بی‌گناه است

عشق اول حسی پاک و بی‌گناه است که بدون آن که متوجه باشید، بزرگتر و بزرگتر می‌شود. عشق اول بدون برنامه‌ریزی و ناگهان پیش می‌آید و همین است که آن را خاص می‌کند. پس از آن که عشق را برای اولین بار تجربه کردید، متوجه می‌شوید که از روابط آینده خود چه می‌خواهید. بنابراین در روابط بعدی به خودتان فشار می‌آورید که حتماً کسی را پیدا کنید که همان حس ناب را در شما بیدار کند. بنابراین به روش خاصی عمل می‌کنید و به گونه متفاوتی فکر می‌کنید تا بتوانید چنین ارتباطی را دوباره زنده کنید.

با عشق اول بسیاری از چیزهای دیگر را نیز برای اولین بار تجربه می‌کنید

زمانی که عشق اول‌تان را تجربه می‌کنید، بودن در کنار معشوق برایتان تبدیل به انگیزه‌ای می‌شود که شما را به امتحان کردن چیزهای جدید ترغیب می‌کند، و به این ترتیب عشق اول به رشد و بالندگی شخصیت‌تان نیز کمک می‌کند. عشق اول‌تان غالباً شاهد تغییرات خاصی است که به شخصیت‌تان شکل می‌دهد و اولین فردی است که در این مسیر رشد از شما حمایت می‌کند. به علاوه نخستین معشوق برای بسیاری معمولاً نخستین فردی است که با او نزدیکی و تمام واکنش‌های حسی و شیمیایی مربوط به این یکی شدن، را برای اولین بار تجربه می‌کنند. بدون شک این تجربیات بی‌سابقه، حتی ناراحت کننده و خجالت‌آور، برای همیشه در یادتان حک می‌شود.

با عشق اول‌تان برای نخستین بار ما می‌شوید

حتی اگر قبلاً عضوی از یک گروه بوده باشید، معمولاً با عشق اول‌تان است که برای اولین بار حس می‌کنید که عضو مهمی از یک “ما” هستید. نخستین باری که برای هر دو نفرتان به عنوان یک زوج تصمیم می‌گیرید، زمانی است که برابری و همسان بودن نهفته در مفهوم “ما” را تجربه می‌کنید. این تجربه اول غالباً اهمیت فدا کردن و گذشتن از بعضی اولویت‌ها را برای داشتن یک رابطه‌ی سالم و منصفانه به ما یاد می‌دهد.

عشق اول یادآور ای کاش‌ها و فرصت‌های از دست رفته است

عشق اول، یادآور لحظاتی است که هیچ چیز غیرممکن به نظرتان نمی‌رسید، لحظاتی که آکنده از شور و هیجان تجربه‌ی چیزهای جدید بود. فکر کردن درباره نخستین رابطه عاشقانه باعث می‌شود که از خودتان بپرسید اگر در مراحل حساس زندگی‌تان تصمیم دیگری می‌گرفتید، چه اتفاقی می‌افتاد.

عشق اول تغییرتان می‌دهد

اثر مثبتی که عشق اول‌تان بر شما و شما بر او می‌گذارید، به رشد و بلوغ شخصیتی کمک می‌کند. تجربه مشترک چیزهای جدید و روبرو شدن با ترس‌ها و دغدغه‌های نخستین رابطه عاشقانه منجر به بالندگی شخصیتی می‌شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.