تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

چه کسانی باردار نمی شوند؟

رابطه جنسی بیش از حد یا خیلی کم

رابطه جنسی احتمالا اساسی ترین نیاز انسان برای لذت و تولید مثل است.

رابطه جنسی بیش از حد: بعضی افراد معتقدند داشتن رابطه جنسی بیشتر می تواند منجر به بارداری شود. اما این مسئله ممکن است همیشه درست نباشد. اگرچه رابطه جنسی مکرر سبب افزایش قدرت اسپرم نمی شود، اما می تواند باعث مشکلات بالقوه بهداشتی مانند خستگی، سرگیجه، ضعیف شدن زانو و تکرر ادرار شود. اگر بیش از حد رابطه جنسی داشته باشید، حالت خستگی و کاهش انرژی برای رابطه جنسی ایجاد می شود. این مسئله باعث می شود در هنگام باروری، هر دو شریک علاقه کمتری به رابطه جنسی نشان دهند. بنابراین فرصت شما برای باردار شدن از دست می رود.

رابطه جنسی کم: ممکن است فقط در هنگام تخمک گذاری رابطه جنسی داشته باشید. اما عدم رابطه جنسی به مدت طولانی بر بارداری تاثیر می گذارد. ممکن است فاز باروری خود را از دست بدهید زیرا در خصوص زمان تخمک گذاری مطمئن نیستید.

استرس بیش از حد

استرس سلامتی شما را از لحاظ جسمی و ذهنی تحت تاثیر قرار می دهد و بر توانایی شما برای بارداری تاثیر می گذارد. سایر اختلالات هیجانی مانند افسردگی و اضطراب می تواند سطح باروری را کاهش دهد. هنگام تلاش برای باردار شدن باید آرام باشید. استرس، تومور هیپوتالاموس را از کار می اندازد که غده هیپوفیز را کنترل می کند. غدد باعث تنظیم آدرنال، تیروئید و تخمدانها می شود و بر چرخه دوره تاثیر می گذارد، حتی منجر به دوره های نامنظم می شود.

مشکل مرد

یکی از علل اولیه ناباروری، تعداد کم اسپرم و تحرک کم اسپرم (به علت ناهنجاری های ساختاری) است. این عامل ۳۰ تا ۴۰ درصد مشکلات ناباروری در زوج ها را تشکیل می دهد.

برای غلبه بر این مسئله چه کاری می توان انجام داد؟

گام اصلی مراجعه به پزشک یا متخصص باروری برای درمان فوری است. برای تعداد کم اسپرم یا تحرک کم اسپرم، لقاح داخل وریدی (IVF) یا تزریق اسپرم داخلسیوپاتالاسمی (ICSI) بهترین راه حل است. IVF شامل جفت کردن تخمک و اسپرم در خارج از بدن انسان و انتقال تخمک به داخل واژن می باشد. در ICSI، یک اسپرم تنها برداشته شده و به طور مستقیم به داخل تخمک تزریق می شود.

رفتن به دستشویی بلافاصله بعد از رابطه جنسی

بسیاری از زنان بعد از رابطه جنسی بلافاصله دستشویی می روند و خود را شستشو می دهند. لازم است مدتی بعد از رابطه جنسی در رختخواب بمانید تا اطمینان حاصل شود که اسپرم امکان دستیابی به تخمک و بارور شدن را فراهم می کند. اگر بلافاصله بلند شوید گرانش اسپرم را به سمت پایین می کشد. و این یکی از دلایل طبیعی برای باردار نشدن است.

لباس زیر بیش از حد تنگ

لباس های تنگ عملکرد توده های تناسلی را مختل می کند. در مردان، تولید اسپرم کاهش می یابد، و در زنان، گردش هوا کاهش می یابد و منجر به ناراحتی می شود.

خواب کمتر

محروم شدن از خواب می تواند بدن را خسته کند و بر عملکرد سیستم ایمنی تاثیر می گذارد. این مسئله باعث افزایش احتمال ابتلا به عفونت می شود و به نوبه خود بر چرخه تولید مثل تاثیر می گذارد. همین امر برای مردان نیز صادق است. عفونت ها می توانند باعث تب شوند و گرمای بیش از حد بدن می تواند به اسپرم صدمه بزند. کمبود خواب در خانم ها می تواند بر چرخه قاعدگی تاثیر بگذارد  و باعث اضطراب می شود. برای سالم ماندن به قدر کافی بخوابید. اگر از بی خوابی رنج می برید، با پزشک مشورت کنید.

اضافه وزن یا کمبود وزن

لاغری بیش از حد و یا چاقی بیش از حد نیز بر روی احتمال بارداری تاثیر می گذارد. اگر سوء تغذیه داشته باشید، به خوبی تخمک گذاری نمی کنید. اگر بیش از حد چاق باشید بر باروری شما تاثیر می گذارد. بنابراین، وزن ایده آل بدن چیزی است که به شما کمک می کند، و اگر بیش از BMI ایده آل هستید، احتمال تخمک گذاری کاهش می یابد، حتی اگر تخمک گذاری شما منظم باشد.

استفاده بیش از حد از روان کننده ها

مطالعات نشان می دهد که روان کننده های واژینال بر تحرک اسپرم تاثیر منفی می گذارند و با لقاح تداخل دارند.  علت این امر این است که PH مخاط دهانه رحم قبل از تخمک گذاری برای زنده ماندن اسپرم و حرکت آن ایده آل است. اما روان کننده ها PH اسیدی دارند که باعث کشتن اسپرم ها می شود. همچنین تحرک اسپرم تحت تاثیر غلظت روان کننده ها و محتوای آب آنها قرار دارد.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.