تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

چرا بعضی از افراد هرچی می خورند چاق نمیشوند؟

چاقی یکی از مشکلات جوامع امروزی است، اما بعضی از افراد هم هستند که از مشکل لاغری مفرط رنج می‌برند. البته همان طور که چاقی باعث بروز مشکلات زیادی می‌شود، لاغری و کمبود وزن نیز خطرناک است زیرا سوء‌تغذیه، ضعف سیستم ایمنی، پوکی استخوان، کاهش سطح انرژی بدن و ضعف و خستگی، کم‌خونی، مشکلات زایمان، اختلالات قاعدگی و… را به دنبال دارد، اما در صورتی که این لاغری، بیش از حد نباشد و فرد را دچار مشکلات ناشی از سوء‌تغذیه نکند، مشکل‌آفرین نیست. از طرفی کم نیستند خانم‌هایی که با اضافه وزن بیگانه‌اند و حتی چند ماه بعد از زایمان به سایز قبل از بارداری می‌رسند. آیا این موضوع علت خاصی دارد؟ اصلا چرا بعضی‌ها استعداد چاقی ندارند؟ در درجه اول باید دید فرد لاغر چه میزان غذا می‌خورد و سرعت غذا خوردن او چگونه است. اغلب افراد لاغر در خوردن غذا کم‌سرعت هستند و مدت زمان زیادی را صرف خوردن میزان کم غذا می‌کنند و این در حالی است که بیشتر افراد چاق، سریع و در حجم بیشتری غذا می‌خورند. آهسته غذا خوردن به مغز فرصت دریافت سیگنال سیری را می‌دهد و فرد نسبت به افرادی که سریع غذا می‌خورند زودتر احساس سیری می‌کند و نمی‌تواند در حجم زیادی غذا بخورد. بنابراین ممکن است تعداد دفعات مصرف غذا در افراد لاغر زیاد و حجم غذای مصرفی و کالری دریافتی در هر وعده کمتر از دیگران باشد. در نتیجه، مشاهده این که برخی افراد که دائم در حال غذا خوردن هستند، اما لاغرند می‌تواند سبب برداشت اشتباهی از این مسأله شود.
افراد مبتلا به پر کاری تیروئید لاغرترند
یکی از هورمون‌های بسیار مهم در متابولیسم بدن غده تیروئید می‌باشد. این غده میزان سوخت و ساز و مصرف انرژی را در بدن تنظیم می‌کند. اگر این غده بیش از حد معمول فعال باشد که اصطلاحا به آن پرکاری تیروئید می‌گویند، میزان سوخت و ساز در بدن فرد افزایش می‌یابد و لاغری را برای افراد به همراه دارد و متقابلا اگر این غده فعالیت چندانی نداشته باشد، بیماری کم کاری تیروئید بروز می‌کند و در این حالت، تیروئید فعالیت زیادی ندارد و بدن فرد انرژی زیادی نمی‌سوزاند و بیشتر انرژی را در خود ذخیره می‌کند که پیامد آن چاقی می‌باشد.
ژنتیک
متأسفانه برخی از افراد، لاغر متولد می‌شوند. افراد جوان معمولا سرعت سوخت و ساز تندتری دارند. با بالا رفتن سن ما، سرعت متابولیسم‌مان تغییر می‌کند.اما بعضی از افراد خوش شانس، حتی در سال‌های بعدی عمرشان نیز مانند یک ماشین کالری سوز باقی می‌مانند. آرایش بیولوژیکی آن‌ها باعث می‌شود که در سوزاندن چربی‌ها، کارآمدتر باشند. در واقع، بعضی از افراد لاغر اصلا نمی‌توانند وزن اضافه کنند.
زندگی در مناطق گرمسیری مساوی با لاغری
هر چه دمای محیط بیشتر باشد. بدن انرژی بیشتری می سوزاند. تحقیقات نشان می دهد افرادى که در مناطق گرمسیری زندگی می کنند، ۵ تا۲۰ درصد بیشتر از افرادى که در مناطق معتدل زندگی می کنند، انرژی مى سوزانند و حتى وقتى که به مناطق معتدل هم مهاجرت مى کنند باز هم انرژی متابولیسم پایه شان یعنی انرژی که در حالت استراحت برای حفظ بدنشان مصرف می کند، بالاتر است. شاید یکی از علل چاقی در افرادی که در مناطق معتدل زندگی می کنند به نسبت سیاهپوستان و افرادی که در مناطق گرم و حاره ای زندگی می کنند؛ همین مسئله باشد.
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.