شکلات تلخ سرشار از مواد مغذی است که می تواند بر سلامتی شما تاثیر مثبت بگذارد، شکلات از دانه درخت کاکائو ساخته شده و یکی از بهترین منابع آنتی اکسیدان روی کره زمین محسوب می شود.
نتایج مطالعات نشان می دهد شکلات تلخ (نه شکلات شیرین) می تواند سلامتی شما را بهبود بخشد و خطر بیماری های قلبی را کاهش دهد. به گزارش هلث لاین، این مقاله مزیت های سلامتی شکلات تلخ که توسط علم پشتیبانی می شوند را مرور می کند.
ارزش غذایی شکلات تلخ:
اگر شکلات تلخ با کیفیت بالا خریداری کنید گزینه بسیار مغذی است، این ماده حاوی مقدار مناسبی فیبر محلول با مواد معدنی زیاد است. یک شکلات تلخ ۱۰۰ گرمی۷۰ تا ۸۵ درصدی حاوی:
۱۱ گرم فیبر
۶۷ درصد از مقدار مواد مغذی مورد نیاز روزانه برای آهن
۵۸ درصد از مقدار مواد مغذی مورد نیاز روزانه برای منیزیم
۸۹ درصد از مقدار مواد مغذی مورد نیاز روزانه برای مس
۹۸ درصد از مقدار مواد مغذی مورد نیاز روزانه برای منگنز
همچنین دارای مقدار زیادی پتاسیم، فسفر، روی و سلنیوم است.
البته توجه داشته باشید شکلات تلخ با وزن ۱۰۰ گرم مقدار نسبتا زیادی است که نباید به صورت روزانه مصرف شود، همچنین همه این مواد مغذی با ۶۰۰ کالری و مقادیر متوسط قند همراه هستند به همین دلیل شکلات تلخ بهتر است به اندازه متوسط استفاده شود. مشخصات اسیدهای چرب کاکائو و شکلات تلخ نیز عالی است، همچنین این ماده حاوی محرک هایی مانند کافئین و تئوبرومین است، اما بعید به نظر می رسد در شب زنده داری تاثیر داشته باشد زیرا مقدار کافئین آن در مقایسه با قهوه بسیار ناچیز است.
شکلات تلخ منبع قدرتمند آنتی اکسیدان ها:
ORAC مخفف “ظرفیت جذب رادیکال اکسیژن” است که اندازه گیری فعالیت آنتی اکسیدانی غذاها است. محققان گروهی از رادیکال های آزاد (بد) را در برابر نمونه ای از غذا قرار دادند و مشاهده کردند آنتی اکسیدان های موجود در مواد غذایی چگونه می توانند رادیکال ها را “خلع سلاح” کنند البته این آزمایش در آزمایشگاه انجام شده و هنوز تحقیقاتی در این زمینه در فاز انسانی صورت نگرفته است.
با این حال، لازم به ذکر است دانه های کاکائو خام و فرآوری نشده از جمله غذاهایی هستند که بالاترین امتیاز را دارند و آزمایش شده اند. شکلات تلخ مملو از ترکیبات آلی است که از نظر بیولوژیکی فعال هستند و به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کنند و شامل پلی فنول ها، فلاوانول ها و کاتچین ها هستند. نتایج یک مطالعه نشان می دهد کاکائو و شکلات تلخ بیش از هر میوه آزمایش شده دیگری که شامل بلوبری و توت آکایی است فعالیت آنتی اکسیدانی، پلی فنول و فلاوانول دارند.
شکلات تلخ جریان خون و فشار خون پایین را بهبود می بخشد:
فلاوانول های موجود در شکلات تلخ می توانند اندوتلیوم پوشش شریان ها را تحریک کرده و تولید اکسید نیتریک (NO) کنند. یکی از عملکردهای NO ارسال سیگنال برای شل شدن به عروق است که باعث کاهش مقاومت در برابر جریان خون و در نتیجه کاهش فشار خون می شود. بسیاری از مطالعات کنترل شده نشان می دهد کاکائو و شکلات تلخ می توانند جریان خون را بهبود بخشند و فشار خون را کاهش دهند اگرچه این تاثیرات معمولا خفیف است.
شکلات تلخ HDL را بالا می برد و از LDL در برابر اکسیداسیون محافظت می کند:
مصرف شکلات تلخ می تواند چندین فاکتور مهم خطر بیماری قلبی را بهبود بخشد. در یک مطالعه کنترل شده مشخص شد پودر کاکائو به طور قابل توجهی کلسترول LDL اکسید شده را در مردان کاهش می دهد، همچنین لیپوپروتئین پرچگالی “HDL” را افزایش داده و میزان LDL کل را برای مبتلایان به کلسترول بالا کاهش می دهد.
اکسید شده LDL به این معنی است که LDL (کلسترول “بد”) با رادیکال های آزاد واکنش نشان داده است که باعث می شود ذره LDL خود واکنش پذیر باشد و قادر به آسیب رساندن به سایر بافت ها مانند پوشش شریان های قلب باشد، بنابراین کاملا منطقی است که کاکائو LDL اکسید شده را کاهش می دهد زیرا این ماده حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان قدرتمند است که آن را به جریان خون تبدیل کرده و از لیپوپروتئین ها در برابر آسیب اکسیداتیو محافظت می کند. همچنین شکلات تلخ می تواند مقاومت به انسولین را کاهش دهد که یکی دیگر از عوامل خطرزا برای بسیاری از بیماری ها مانند بیماری های قلبی و دیابت است.
شکلات تلخ خطر بیماری های قلبی را کاهش می دهد:
به نظر می رسد ترکیبات موجود در شکلات تلخ در برابر اکسیداسیون LDL بسیار محافظت می کنند. در دراز مدت این امر باعث می شود کلسترول بسیار کمتری در رگ ها قرار گیرد و در نتیجه خطر بیماری قلبی کاهش یابد. در حقیقت چندین مطالعه مشاهده ای طولانی مدت یک پیشرفت نسبتا زیاد را نشان می دهد.
در مطالعه ای که روی ۴۷۰ مرد مسن انجام شد، مشخص شد کاکائو خطر مرگ و میر ناشی از بیماری قلبی را با ۵۰ درصد طی یک دوره ۱۵ ساله کاهش می دهد. نتایج یک مطالعه دیگر نشان می دهد خوردن شکلات دو یا چند بار در هفته خطر ابتلا به پلاک کلسیفیک شده در رگ ها را تا ۳۲ درصد کاهش می دهد. با این حال مطالعه دیگری نشان داد خوردن شکلات تلخ بیش از ۵ بار در هفته ۵۷ درصد خطر بیماری قلبی را کاهش می دهد. البته این سه مطالعه یک مطالعه مشاهده ای است، بنابراین نمی تواند ثابت کند شکلات خطر را کاهش می دهد یا خیر.
شکلات تلخ از پوست در برابر آفتاب محافظت می کند:
ترکیبات فعال زیستی موجود در شکلات تلخ نیز ممکن است برای پوست گزینه عالی باشد. فلاونول ها می توانند در برابر آسیب های ناشی از آفتاب از شما محافظت کنند، جریان خون در پوست را بهبود بخشند و تراکم و آبرسانی پوست را افزایش دهند، بنابراین اگر قصد رفتن به ساحل برای گذراندن تعطیلات را دارید هفته ها و ماه های قبل از آن شکلات تلخ مصرف کنید.
شکلات تلخ می تواند عملکرد مغز را بهبو د بخشد:
خبر خوب هنوز تمام نشده است شکلات تلخ به احتمال زیاد عملکرد مغز شما را بهبود می بخشد. یک مطالعه روی داوطلبان سالم نشان داد خوردن کاکائو با فلاوانول بالا به مدت پنج روز باعث بهبود جریان خون در مغز می شود، همچنین کاکائو ممکن است به طور قابل توجهی عملکرد شناختی را در افراد مسن با اختلال ذهنی بهبود بخشد و تسلط کلامی و چندین عامل خطر بیماری را بهبود بخشد.

علاوه بر این، کاکائو حاوی مواد محرک مانند کافئین و تئوبرومین است که احتمال می رود دلیل اصلی این باشد که می تواند عملکرد مغز را در کوتاه مدت بهبود بخشد. اگرچه کافئین موجود در شکلات تلخ در ماقیسه با قهوه کمتر است، اما همان میزان هم بر عملکردهای مختلف مغز از جمله حافظه، خلق و خو، هوشیاری، سطح انرژی، زمان واکنش و عملکرد ذهنی عمومی تاثیر مثبت دارد.

مترجم: الهه زارعی