ریفلاکس اسید معده و اضطراب ممکن است با یکدیگر ارتباط نزدیک و تنگاتنگی داشته باشند. برخی تحقیقات نشان می دهد اضطراب ممکن است علائم ریفلاکس اسید معده را تشدید کند و اضطراب و استرس نیز ممکن است در برخی موارد از عوامل ریفلاکس اسید باشند یا حتی برعکس ریفلاکس اسید معده می تواند استرس زا باشد و ممکن است در برخی افراد باعث ایجاد اضطراب شود. به گزارش مدیکال نیوزتودی، افرادی که علائم و نشانه های نگران کننده ای دارند و درمان خانگی برایشان موثر نیست باید به پزشک مراجعه کنند.

رابطه ی بین اضطراب و ریفلاکس اسید معده

ریفلاکس اسید معده زمانی اتفاق می افتد که اسید معده به درون لوله غذا یا مری نشت کند که علامت شایع بیماری ریفلاکس معده (GERD) است. استرس می تواند علائم ریفلاکس اسید را بدتر کند و اضطراب یک پاسخ طبیعی به استرس در بدن است. به طور متناقضی تجربه اضطراب نیز به خودی خود می تواند استرس زا باشد که می تواند چرخه را ادامه دهد.

 

برخی شواهد نشان می دهد استرس و اضطراب ممکن است ریفلاکس اسید معده را تحریک یا علائم را بدتر کند. به عنوان نمونه نتایج یک مطالعه در سال ۲۰۱۸ با بیش از ۱۹ هزار شرکت کننده نشان می دهد افرادی که اضطراب دارند بیشتر علائم ریفلاکس معده را تجربه می کنند. محققان چندین دلیل احتمالی را برای این امر مطرح کردند:
اضطراب ممکن است فشار در اسفنکتر تحتانی مری را کاهش دهد نوار عضلانی که معده را بسته نگه می دارد و از نشت اسید به مری جلوگیری می کند. پاسخ های استرس و اضطراب ممکن است باعث کشش طولانی مدت عضلات شود اگر این مسئله روی عضلات اطراف معده تاثیر بگذارد می تواند فشار موجود در این اندام را افزایش داده و اسید را به سمت بالا سوق دهد.

سطح اضطراب بالا ممکن است تولید اسید معده را افزایش دهد در برخی موارد افراد مبتلا به اضطراب که دارای ریفلاکس اسید دوره ای هستند این دوره ها را شدیدتر ارزیابی می کنند. همچنین محققان اظهار می دارند در میان افراد مبتلا به بازگشت اسید به مری علائم از جمله درد و سوزش معده در افرادی که سطح اضطراب بیشتری دارند، شدیدتر است. به علاوه دانشمندان متذکر شده اند بازگشت اسید به مری می تواند منبع اصلی استرس و اضطراب برای افراد باشد.

بیشتربخوانیم:یازده راه حل مناسب برای رفع کردن سوزش سر دل

در سال ۲۰۱۹، محققان متذکر شدند افراد مبتلا به بازگشت اسید به مری که درد در ناحیه قفسه سینه را تجربه کرده اند میزان افسردگی و اضطرابشان به میزان قابل توجهی بالاتر از افرادی است که در این قسمت از بدن درد ندارند. همچنین نویسندگان این مطالعه اظهار می دارند افراد ممکن است علائمی مانند درد قفسه سینه را با سایر موارد جدی تر مرتبط کنند و اضطراب خود را در مورد این علائم افزایش دهند.

مجموعه این عوامل می تواند باعث ایجاد یک چرخه معیوب شود ریفلاکس اسید معده ممکن است باعث ایجاد استرس و اضطراب شود، اما سطح استرس و اضطراب نیز در ریفلاکس موثر است. یافتن هر دو روش جسمی و روانی برای درمان این علائم برای شکستن چرخه و یافتن تسکین حیاتی است.

عوامل دیگری که می توانند منجر به ریفلاکس اسید معده شوند عبارتند از:
غذا خوردن قبل از خواب
خوردن وعده های غذایی زیاد و پرحجم یا چرب
داشتن غذاهای پرادویه در وعده های غذایی
چاقی و داشتن اضافه وزن
مصرف الکل
سیگار کشیدن

تفاوت بین علائم

درک علائم بازگشت اسید به مری و اضطراب ممکن است به فرد کمک کند بین آنها تفاوت بگذارد.

علائم بیماری بازگشت اسید به مری

بازگشت اسید به مری بیماری است که باعث ریفلاکس اسید به صورت منظم می شود زیرا اسید معده اغلب به داخل مری نشت می کند که باعث ایجاد تعدادی از علائم می شود که شایع ترین آنها دل درد است. سوزش سر دل یک احساس دردناک و سوزاننده در وسط قفسه سینه و گاها در گلو است که وقتی اسید معده مری را تحریک می کند اتفاق می افتد.
علائم بازگشت اسید به مری ممکن است شامل موارد زیر باشد:
سوزش سردل
حالت تهوع یا ناراحتی معده
درد در قفسه سینه یا شکم
بلع دردناک
استفراغ
بوی بد دهان

علائم اضطراب

علائم اضطراب در افراد مختلف متفاوت است. علائم احتمالی عبارتند از:
ضربان قلب سریع
حالت عصبی یا بی قراری
عضلات منقبض
چه از نظر جسمی و چه از نظر روحی بسیار تنش داشته باشید
تنفس سریع یا نفس نفس زدن
احساس ترس یا عذاب قریب الوقوع دائمی
مشکل در تمرکز
سایر مسائل گوارشی مانند گاز، اسهال یا یبوست
ناتوانی در خواب
همچنین اضطراب ممکن است به صورت علائم ناگهانی و شدید پریشانی به نام حملات وحشت بروز کند. حملات هراس هنگامی اتفاق می افتد که علائم شدید خیلی سریع بروز کنند که می تواند شامل ترس شدید، تغییرات شدید ضربان قلب و تغییرات تنفس باشد.

درمان و پیشگیری

بسیاری از افراد ریفلاکس اسید معده را هرزگاهی تجربه می کنند و گهگاه وقتی با یک وضعیت استرس زا روبرو می شوند احساس اضطراب می کنند. وقتی یکی از این علائم یا هر دو علامت به صورت منظم رخ می دهند مهم است که اقدامات لازم برای درمان یا پیشگیری از آنها انجام شود.
علاوه بر این، از آنجا که علائم ریفلاکس اسید معده و اضطراب ممکن است یکدیگر را بدتر کنند انجام یک اقدام سریع می تواند از بروز این چرخه جلوگیری کند. افراد ممکن است بتوانند علائم بازگشت اسید به مری را با استفاده از یک یا چند روش از جمله موارد زیر تسکین دهند:
شناسایی و حذف غذاهایی که علائم را تحریک می کنند
اجتناب از وعده های غذایی زیاد یا بسیار چرب
آخرین وعده غذایی خود را حداکثر ۲ الی ۳ ساعت قبل از خواب بخورید.
مصرف داروهای ضد اسید بدون نسخه مانند کربنات کلسیم یا بیسموت ساب سالسیلات
مصرف بازدارنده های پمپ پروتون مانند اسمپرازول
با استفاده از مسدود کننده های گیرنده H2 مانند فاموتیدین
همچنین پزشکان ممکن است اقداماتی برای کاهش یا جلوگیری از اضطراب را توصیه کنند، از جمله:
شرکت در جلسات منظم رفتار درمانی شناختی
کاهش مصرف کافئین
پرهیز از مصرف مواد مخدر و الکل تفریحی
استفاده از تکنیک های کاهش استرس مانند یوگا، مدیتیشن یا تای چی
مصرف داروهای تجویز شده مانند مهارکننده های جذب مجدد سروتونین نوراپی نفرین یا بنزودیازپین ها
همیشه هنگام استفاده از داروهایی برای کاهش اضطراب دستورالعمل های پزشک را دنبال کنید زیرا بعضی از داروها می توانند اثرات سوء زیادی داشته باشند. با مصرف بنزودیازپین ها خطر وابستگی زیادی وجود دارد استفاده از آنها در کنار الکل یا داروهای افیونی می تواند اثرات تهدید کننده زندگی ایجاد کند.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

در برخی موارد می توان علائم ریفلاکس اسید معده و اضطراب را با داروهای خانگی کنترل کرد. با این حال، هر فردی که دچار اضطراب یا ریفلاکس اسید معده مزمن است باید به پزشک مراجعه کند. ریفلاکس اسید طولانی مدت ممکن است عوارض دیگری مانند بافت اسکار در مری، مری بارت و در موارد نادر سرطان مری ایجاد کند. اضطراب طولانی مدت نیز می تواند به طیف وسیعی از عوارض جسمی و روانی منجر شود. علائم بازگشت اسید به مری و اضطراب می توانند شبیه علائم سایر موارد باشند، بنابراین توصیه می شود برای تشخیص به پزشک مراجعه کنید.
خلاصه
مقابله با ترکیبی از ریفلاکس اسید معده و اضطراب می تواند ناامید کننده باشد در بعضی موارد ممکن است فرد نداند که آیا ریفلاکس اسید معده را تجربه می کند یا علائم جسمی اضطراب دارد. مراجعه به پزشک برای اطمینان از اینکه فرد درمان صحیح را دریافت کرده یا خیر مهم است. یافتن راه هایی برای کنترل اضطراب و گام برداشتن در جهت درمان ریفلاکس اسید معده ممکن است به پایان این چرخه کمک کرده و به افراد در کنترل علائم کمک کند.
مترجم: الهه زارعی