تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

علائم کمبود ویتامین B6 چیست و راه های درمان آن چگونه است؟

 

این ویتامین سخت کوش بسیاری از وظایف بزرگ را در بدن برعهده دارد بر روحیه، اشتها، خواب و تفکر شما تاثیر می گذارد. شما برای مقابله با عفونت ها، تبدیل غذا به انرژی و کمک به انتقال خون به اکسیژن به گوشه و کنار بدن به ویتامین B6نیاز دارید. کاهش سطح این ویتامین در واقع نادر است و شما واقعا توانایی انجام چنین کاری را ندارید، اما در برخی افراد بنابر دلایلی سطح آن کاهش می یابد که به دنبال آن عواقبی برای بدن به همراه دارد.

 

تاثیر کمبود ویتامین B6 بر سطح انرژی:

به گزارش وب ام دی، اگر میزان ویتامین B6 بدن شما بسیار کم است می توانید به کم خونی یعنی تعداد بسیار کمی گلبول قرمز دچار شوید که این باعث می شود احساس خستگی و ضعف کنید. به علاوه کم خونی می تواند به دلیل کمبود آهن در بدن شما باشد یا حتی کمبود ویتامین های دیگر مانند B12 و فولات نیز ممکن است باعث ایجاد آن شوند.

ارتباط کمبود ویتامین B6 با جوش:

علائم کمبود ویتامین B6 در پوست شما ظاهر می شود و بدن تغییرات شیمیایی را تجربه می کند. کمبود این ویتامین اغلب منجر به ایجاد بثورات پوستی، پوسته پوسته شدن و خارش در پوست می شود که به طور معمول منجر به درماتیت سبورئیک می شود. بثورات ممکن است با گذشت زمان بیشتر و بیشتر آشکار شود اگر از کمبود جزئی این ویتامین رنج می برید بروز علائم ممکن است ماه ها یا حتی سال ها طول بکشد.

 

ارتباط کمبود ویتامینB6 و لب های خشک و ترک خورده:

دهان و لب شما می تواند مکان مناسبی برای تشخیص هرگونه کمبود ویتامین B6 باشد. لب های شما ممکن است پوسته پوسته باشد و گوشه های آن شکسته شود حتی ممکن است زبانتان متورم شود.

تاثیر کمبود ویتامین B6 بر سیستم ایمنی:

کمبود ویتامین B6 ممکن است مقاومت در برابر عفونت ها و بیماری ها را برای بدن شما دشوار کند که این عارضه می تواند به یک چرخه معیوب تبدیل شود. سرطان و سایر بیماری ها می توانند میزان ویتامین B6 شما را کاهش دهند، بنابراین برای جبران آن باید ویتامین بیشتری دریافت کنید که با مصرف مکمل B6 می توانید این کار را به راحتی انجام دهید.

 

ارتباط کمبود ویتامین B6 و بی حس شدن دست ها یا پاها:

آیا انگشتان شما سوزن سوزن می شوند؟ آیا پاهایتان بی حس می شوند؟ علت بروز آن ممکن است یک اختلال عصبی به نام نوروپاتی محیطی باشد، اما کمبود ویتامین B6 نیز ممکن است به تحریک آن کمک کند. این ویتامین و سایر ویتامین های گروه B مانند B12 برای سلامت اعصاب شما گزینه ضروری هستند.

 

ارتباط کمبود ویتامین B6 و بدعنق و عبوس بودن کودک:

یک کودک کلافه ممکن است به شما درباره کمبود ویتامین B6 در بدنش هشدار دهد. این زمانی ممکن است اتفاق بیفتد اگر بیش از حدود ۶ ماه به غیر از شیر مادر به کودک مواد مغذی دیگری ندهید. مقدار کم این ویتامین حتی می تواند منجر به تشنج شود، همچنین می تواند شنوایی کودک شما را بسیار حساس کند به طوری که صداها می توانند به راحتی آنها را ناراحت کنند.

 

ارتباط کمبود ویتامین B6 و بیماری صبحگاهی:

مادران آینده بیش از دیگران به ویتامین B6 در رژیم غذایی خود نیاز دارند. اگر احساس حالت تهوع دارید یا استفراغ می کنید (و نه فقط صبح ها) یک مکمل ویتامین B6 می تواند به شما کمک کند، اما باید فقط با راهنمایی پزشک مصرف شود.

 

تاثیر کمبود ویتامین B6 بر مغز مه آلود یا گیجی:

ویتامینB6 به تنظیم خلق و خو و حافظه شما کمک می کند. اگر احساس گیجی یا ناراحتی می کنید به ویژه اگر سالمند هستید کمبود این ویتامین می تواند دلیل این امر باشد. ممکن است بعد از سکته مغزی، شکستگی مفصل ران یا سایر بیماری ها احتمال افسردگی در شما ایجاد شود. B6 گاهی اوقات همزمان با سایر ویتامین های گروه B کار می کند اگرسطح آن کاهش یابد ممکن است توانایی های ذهنی شما را آهسته کند.

ارتباط کمبود ویتامین B6 و سرطان:

سطح پایین ویتامینB6 ممکن است در احتمال ابتلا به سرطان نقش داشته باشد محققان دقیقا نمی دانند چرا، اما مطالعات کمبود ویتامین B6 را با سرطان های معده و مری مرتبط دانسته اند، همچنین کمبود این ویتامین احتمال ابتلا به سرطان های ناشی از هورمون های استروئیدی مانند سرطان های پستان و پروستات را دارد.

دوز مناسب مصرف روزانه ویتامین B6

مقدار ویتامین B6 مورد نیاز هر روز شما بستگی به سن تان دارد. نوزادان ۷ تا ۱۲ ماهه به ۰.۳ میلی گرم در روز نیاز دارند. شما هرچه رشد می کنید، بنابراین نیازتان به این ویتامین بیشتر می شود اگر شما بیش از ۵۰ سال سن دارید، حداقل به ۵ برابر بیشتر نیاز دارید: ۱.۷ میلی گرم در روز برای مردان و ۱.۵ میلی گرم در روز برای زنان، همچنین زنان باردار بیشتر از همه به آن نیاز دارند یعنی۱.۹ میلی گرم در روز.

 

منبع ویتامین B6 پروتئین ها:

تهیه تمام ویتامین B6 مورد نیاز شما از غذاها آسان است. مرغ، گوشت گاو و ماهی از جمله مفیدترین منابع هستند. فقط ۳ اونس ماهی تن تقریبا نیمی از نیاز روزانه یک بزرگسال را فراهم می کند همین مقدار ماهی قزل آلا ۳۰ درصد تامین می کند و مرغ نیز ۲۵ درصد ویتامینB6 مورد نیاز بدن شما را فراهم می کند.

منابع ویتامین B6: سبزی ها و میوه ها:

سبزی های نشاسته دار مثل سیب زمینی و ذرت را دوست دارید؟ آنها برخی از اصلی ترین راه هایی هستند که آمریکایی ها B6 خود را دریافت می کنند. میوه ها منبع اصلی دیگری هستند (به جز مرکبات مانند پرتقال و گریپ فروت). یک فنجان نخود یا همان لوبیای گاربانزو نیمی از نیاز روزانه شما را تامین می کند.

علل کمبود ویتامین B6

کمبودهای جدی ویتامین B6 به ندرت اتفاق می افتد، اما برخی از سالمندان اگر غذای کافی مصرف نکنند یا بدن آنها مواد مغذی را مانند گذشته جذب نکند ممکن است سطح این ویتامین در بدن آنها کم شود. بیماری کلیه و سایر شرایطی که روده باریک شما را از دریافت مواد مغذی باز می دارد نیز می تواند نقش داشته باشند، سوءمصرف الکل نیز می تواند منجر به این عارضه شود. برخی از داروهای تجویزی نیز می توانند باعث کمبود B6 کافی در شما شوند. اگر پزشک داروی جدیدی برای شما تجویز کرده است حتما در مورد تاثیر کلی آن بر بدن سوال کنید.

 

مکمل های ویتامین B6 چطور؟

اگر قادر به دریافت مقدار کافی B6 از غذاها نیستید مکمل ها می توانند این خلا را پر کنند. اغلب مولتی ویتامین ها B6 دارند یا حتی می توانید آن را به صورت جداگانه مصرف کنید. در صورت استفاده از دارو یا استفاده از مکمل های دیگر به پزشک خود اطلاع دهید تا بتوانید با خیالی آسوده آن را مصرف کنید. مصرف بیش از حد ویتامین B6 ممکن است به اعصاب آسیب برساند یا باعث زخم، دل درد یا حالت تهوع شود. حد امن روزانه برای بزرگسالان کمتر از ۱۰۰ میلی گرم است.

مترجم: الهه زارع

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.