تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

معرفی محبوبترین غذای استان قزوین

استان قزوین علاوه بر مکان ها و آثار تاریخی زیبا و جذابش غذاهای خوشمزه و خوش عطری نیز دارد که در اینجا به معرفی محبوبترین غذای این استان پرداخته ایم.

در قزوین ادویه‌ای موجود هست به نام ادویه مخصوص قیمه نثار که اگر بتوانید نوع مرغوب آن را پیدا کنید، خوراک شما بی‌نهایت خوش عطر می‌شود. این خوراک درگذشته جزو خوراک‌های تشریفاتی محسوب می‌شد و در عروسی‌ها هم به عنوان شام عروسی همراه با سبزی خوردن سرو می‌شده‌است.

مواد لازم
برنج: ۴ پیمانه (۶۰۰ گرم)، گوشت گوسفند: ۲۵۰ گرم قیمه شده، پیاز: یک عدد، زعفران حل شده: یک دوم پیمانه، زرشک: نصف پیمانه، خلال پسته و خلال بادام: هر کدام یک و نیم پیمانه، روغن مایع و نمک و فلفل: به مقدار لازم.

روش پخت
برنج خیسانده و پس از آن درون آب جوش ریخته می‌شود. پس از آبکش کردن با اضافه کردن زعفران حل شده بر روی برنج، به وسیلهٔ دم کنی، روی حرارت پلوپز اجاق گاز گذاشته می‌شود تا دم بکشد. خلال کردن پیاز نازک شده و پس از تفت دادن در روغن مایع به گوشت ریز شده افزوده می‌شود.

تفت دادن پیاز همراه با گوشت آن قدر ادامه می‌یابد تا رنگ گوشت برگردد. سپس رب گوجه فرنگی را اضافه کرده و ضمن بستن در قابلمه، گوشت با حرارت ملایم پخته می‌شود. در صورت تمایل گاهی کمی زعفران به گوشت اضافه می‌گردد. ۵ دقیقه مانده به پخت کامل گوشت، نمک و فلفل و خلال بادام به آن افزوده می‌شود. با تمام شدن آب گوشت نوبت به آماده‌سازی زرشک به همراه شکر می‌رسد. زرشک با آب سرد شسته شده، یک قاشق روغن در قابلمه کوچکی ریخته و قبل از داغ شدن یک قاشق شکر در آن ریخته می‌شود. مخلوط مرتب به هم خورده تا شکر آب شود.

اضافه کردن یک قاشق غذاخوری زعفران حل شده به این قابلمه کار بعدی است. اکنون حرارت زیر قابلمه خاموش شده و زرشک به آن افزوده می‌شود و به هم زده می‌شود. (در این صورت زرشک رنگش را حفظ خواهد نمود)

منبع : ویکی پدیا

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.