تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

راه های سالم نگه داشتن کبد خود

اولین توصیه برای داشتن کبد سالم
اگر می‌خواهید کبد خود را سالم نگه دارید و از بیماری های کبد در امان باشید، تا جایی که می‌شود به رژیم غذایی خودسبزیجات مانند کلم بروکلی اضافه کنید. تحقیقات نشان می‌دهد این ماده‌ی غذایی می‌تواند از بدن در برابر بیماری کبد چرب غیر الکلی محافظت کند. اگر از کلم پخته خوشتان نمی‌آید می‌توانید از آن در سالاد کلم به همراه چند عدد بادام و توت خشک و سرکه لذت ببرید. همچنین می‌توانید آن را کبابی کرده و با سیر و سرکه بالزامیک مزه دار کنید. برگ‌های سبز سبزیجات حاوی آنتی اکسیدان قوی به نام گلوتاتیون هستند که به بهبود عملکرد کبد کمک می‌کند. می‌توانید از این ماده‌ی مغذی در سالاد برای شام استفاده کنید. اگر کمی با سیر و روغن زیتون آن را سرخ کنید بسیار خوشمزه می‌شود. همچنین می‌توانید برگ‌های آن را با پنیر پارمسان تازه امتحان کنید.

این غذاها را به کبد خود هدیه کنید
غذاهای حاوی مقادیر فراوان از ویتامین‌های B، C و E می‌بایست به صورت روزانه برای تقویت سلامت کبدمصرف شوند. غذاهای غنی از ویتامین C و ویتامین E همانند آنتی‌اکسیدان‌های مذکور بسیار مفید می‌باشند. مواد با خاصیت آنتی‌اکسیدانی به کاهش تخریب ناشی از رادیکال‌های آزاد کمک می‌نمایند، بنابراین برای تقویت و پاک‌سازیکبد مفیدند. غذاهای غنی از ویتامین ب عملکرد کبد را تقویت می‌کنند و به کاهش احتقان کبدی کمک می‌نمایند. ویتامین ب ۱۲ نیز به متابولیسم چربی‌ها و بهبود عملکرد کبد کمک می‌نماید.

بسیاری از غذاها (برای مثال: بروکلی، تخم مرغ، اسفناج، برنج قهوه‌ای، غلات و غیره) حاوی ویتامین ب می‌باشند. بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات نیز حاوی ویتامین ث می‌باشند از جمله: گوجه‌فرنگی، توت فرنگی، بروکلی، فلفل، مرکبات و غیره.

سبوس گندم منبع خوبی از ویتامین E و سلنیوم می‌باشد. بادام، آووکادو، گردو، غلات غنی شده، تخم آفتابگردان، کره بادام زمینی، سبزیجات روغنی نیز از منابع خوب ویتامین E می‌باشند.

مصرف غذاهای غنی از امگا ۳ نیز برای سلامت کبد مهم است. غذاهای مرسوم غنی از امگا ۳ عبارتند از: ماهی‌ها (از جمله : ساردین، سالمون، قزل آلا و…)، مغزها و روغن‌هایی گیاهی (شامل: کانولا، سویا، دانه کتان و کنجد).

* اطمینان حاصل کنید که از مصرف غذاهای پرچرب و پرکلسترول اجتناب می‌کنید، و اقلام غذایی سالم و روغن‌های غیر اشباع چند زنجیره‌ای مفید برای بدن را مصرف می‌نمایید. تغذیه سالم به حفظ سلامت و عملکرد مطلوب کبدتان کمک شایانی می‌کند.

فیبر، دوست کبد
غذاهای سرشار از فیبر به کار کبد کمک می‌کنند. آیا برای شروع روز خود به دنبال بهترین رژیم غذایی کبد هستید؟ جو دو سر را امتحان کنید. تحقیقات نشان داده است که این ماده‌ی مغذی می‌تواند وزن اضافی و چربی‌های شکم را از بین ببرد که بهترین راه برای دور نگه داشتن کبد از انواع بیماری‌هاست.

منبع : الف

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.