تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

ابزار کارآمد FMEA برای طراحی و مدیریت چیست؟

شرکت‌های زیادی اعتبارشان را به خاطر «شکست‌های پیش‌بینی‌نشده» از دست داده‌اند، یا برای جبران خطاهایشان مجبور شده‌اند هزینه‌هایی سنگین بپردازند. برای نمونه می‌شود به آتش گرفتن تلفن‌های هوشمند Samsung Galaxy Note7 اشاره کرد. ابزار FMEA یا ابزار تحلیل حالت‌های شکست و اثرات آن (Failure Modes and Effects Analysis) برای پیشگیری از همین هزینه‌های سنگین، طراحی شده است.
شاید هر کس در زندگی‌اش جمله‌ای شبیه به این گفته باشد: «ای‌کاش قبلا یک نفر گفته بود.» اما معمولا مشکلات اساسی، در مرحله طراحی به چشم نمی‌آیند و تنها وقتی خودشان را نشان می‌دهند که محصول نهایی به بازار آمده باشد.
همان‌طور که گفتیم، FMEA یک ابزار در فرایند طراحی است. به کمک FMEA می‌شود حالت‌هایی را تحلیل کرد که ممکن است سیستم از کار بیفتد. بعد از شناسایی حالت‌ها، به مطالعه ویژگی‌ها و آثار آن‌ها خواهیم پرداخت. مهم‌ترین قسمت FMEA یافتن راه‌حل‌هایی است که آثار مخرب حالت‌ها یا مدهای شکست به‌طور کامل از بین برود یا دست کم کاهش پیدا کند.

مهم‌ترین دلیلی که از FMEA استفاده می‌کنیم، «توان تحلیلی» این ابزار است. سوال اساسی در این روش این است که «اگر مشکل رخ بدهد، آنگاه چه خواهد شد.»
مزیت دوم این است که به ما امکان ارزیابی کمّی فجایع را می‌دهد.
اگر از ما بپرسند «تصادف دیروز چقدر ناگوار بود؟» ممکن است در جواب از واژه‌هایی مانند «چیزی نبود، آن قدرها هم بد نبود، بد بود، خیلی بد بود، وحشتناک بود و…» استفاده کنیم. در روش FMEA خواهیم توانست توصیف‌های کیفی را با اعداد گزارش کنیم.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.