تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

چه جاهایی میشه اسراف کاری کرد؟

افراط و تفریط، نوعا در مقوله‏هاى اخلاقى کاربرد دارد و تعبیر اخلاقى آن «اعتدال» است. البته اعتدال، در همه مقوله‏هاى اخلاقى نیز کاربرد ندارد؛ ولى در موارد بسیارى با موازین سازگارى دارد؛ مثلاً:
در بین تهور و ترس، «شجاعت» راه اعتدال است.
در بین بخل و تبذیر، «اقتضاد» راه اعتدال است.
خلاصه آن که اعتدال در بسیارى از امور مطلوب است، ولى قاعده‏اى کلى نیست و در هر مورد نیازمند کاوش ویژهاست.J}براى جلوگیرى از افراط و تفریط بیش از هر چیز آگاهى و دانش دینى لازم است. زیرا افراط و تفریط نتیجه جهل ونادانى است. بنابراین هر قدر بتوانید مطالعات دینى خود را افزون سازید از گزند افراط و تفریط مصون‏تر خواهیدبود.{J
نهى در«لاتسرفوا» مطلق است بنابراین موارد ذیل را شامل مى‏شود:
الف) دور ریختن غذا و استفاده صحیح نکردن از آن؛
ب ) پرخورى و بیش از حد نیاز خوردن؛
ج ) اسراف در خوردن از الوان مختلف خوردنى‏ها و آشامیدنى‏ها؛ یعنى، هر چه را انسان هوس کرد بلا درنگ سراغ آن برود. از نبى اکرم(ص) نقل شده که مى‏فرماید: H}انّ من الاسراف ان تأکل کل ما اشتهیت{H؛M} از موارد اسراف این استکه هر چیزى را هوس کردى بخورى{M».
د ) اسراف در کیفیت؛ بدین معنى که وقتى غذاى مورد نیاز بدن با هزینه کمترى تأمین مى‏شود به قدرى کیفیتش رابالا ببرند که چندین برابر هزینه پیدا کند؛ قهرا این هم اسراف خواهد بود. آیا سفره‏هاى رنگینى که اعیان و اشراف برپامیکنند با آن هزینه‏هاى سرسام‏آور اسراف نیست؟ بنابراین نفس پرخورى به ویژه اگر براى سلامت انسان مضر باشدنیز مشمول آیه بوده و اسراف به شمار مى‏رود.{ولی اگر غذای گرانی برای انسان مفید بود اسراف نیست.
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.