تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

چرا فقها شراب رو حرام کرده اند ولی تریاک حلال است؟

شراب را فقها حرام نکرده اند بلکه خداوند در قران تحریم فرموده است ، وهر جیزی که مسکر باشد حرام است .واما تریاک سکر آور نیست ولی از جهت ضرری که برای فرد دارد مورد نهی قرار گرفته ،. البته اعتیاد به تریاک حرام است .
بنابر فتواى برخی از مراجع استعمال مواد مخدر حرام است که به برخى از آنها اشاره مى‏شود:
حضرت امام(ره): هروئین حرام است و ارتزاق به آن جایز نیست واعتیاد به تریاک جایز نیست و معتاد در صورت عدم لزوم ضرر (یعنى اگر ضرر نداشته باشد) باید آن را ترک کند و خرید و فروش یا کشت منوط است به مقررات دولت اسلامى و تخلف جایز نیست ، (استفتاآت، ج ۲، ص ۳۵ الى ۳۷).
مقام معظم رهبرى: استعمال مواد مخدر و استفاده از آنها مطلقا حرام است، به خاطر ضررهاى فردى و اجتماعى که بر آنها مترتب است و به همین جهت خرید و فروش و حمل و نقل و نگهدارى آنها هم حرام است مگر در مورد معالجه مرض آن هم به تشخیص پزشک حاذق و مورد اعتماد که در این مورد استعمال آن به مقدار ضرورت اشکال ندارد ، (اجوبه‏الاستفتاآت، ج ۲، س ۳۲۴ و ۳۲۵).
حضرت آیت‏اللّه‏ فاضل لنکرانى: استعمال مواد مخدر و خرید و فروش آنها حرام است و استعمال دخانیات نیز اگر زمینه اعتیاد را ایجاد کند حرام است و معتاد در صورت عدم ضرر باید آن را ترک کند و خرید و فروش یا کشت منوط است به مقررات دولت اسلامى و تخلف جایز نیست ، (جامع‏المسائل، ص ۲۴۹ – ۲۵۰)
آیت‏اللّه‏صانعى: استعمال آنها (یعنى مواد مخدر) به هر قسم حرام است، لکن آنچه سُکرآور است (یعنى باعث مستى مى‏شود) مانند بنگ به عنوان مُسکر حرام مى‏باشد و غیر آن به عنوان چیزى که نزد عرف عقلا ضرر زننده و مضر محسوب مى‏شود، حرام است، (مجمع المسائل، ص ۳۱۶).
آیت‏اللّه‏مکارم شیرازى: استفاده از مواد مخدر براى هیچ کس جایز نیست؛ مگر این که اگر کسى بخواهد آن را ترک کند جانش به خطر بیفتد. هم‏چنین معامله (یعنى خرید و فروش) این مواد باطل است ،
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.