تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

آثار تاریخی یزد کجاست؟

اگر خواهان اضافه کردن یا حذف اطلاعات خود در مطالب هستید، به آیدی @Tarikhemaadmin در تلگرام پیام بدید

آتشکده ورهرام
یکی از زیباترین آثار تاریخی شهر یزد که شکوه و عظمت فرهنگ یزد در زمان زرتشت را نشان می‌دهد، آتشکده ورهرام یزد است. چیزی که این آتشکده را خاص کرده است، شعله ۱۵۰۰ ساله آن است که به طور مداوم فعال است. معماری‌ای که در این آتشکده به کار رفته است، جزئیات دین زرتشت و فرهنگ زرتشتی را نشان می‌دهد. برای مثال در ورودی این اثر تاریخی با تندیس فروهر تزیین شده است و نمای تندیس در آب حوض زیبایی که جلوی آتشکده قرار گرفته است، عظمت آن را یادآور می شود.
آب انبار شش بادگیری
در محله تپه یزد یکی از آب انبارهای قدیمی یزد قرار دارد که با شش بادگیر به عنوان یکی از آثار تاریخی شهر یزد شناخته می‌شود. این بنا دو درب شمالی و جنوبی و یک مخزن دارد که مخزن آن به شکل گنبدی و تخم مرغی شکل است. این آب انبار ۵۵ پله دارد که میان پله‌های ۲۵ و ۲۶ آن یک هشتی با سنگ فرش آجری قرار دارد. این آب انبار در سال ۱۳۷۹ هجری قمری با تلاش‌های حاجی حسین میرالله ساخته شده است.
مجموعه امیر چخماق
یکی از آثار تاریخی یزد که از دوره تیموریان به جا مانده است، مجموعه امیر چخماق است که در بافت قدیمی شهر یزد قرار گرفته است. مجموعه امیر چخماق از معروف‌ترین جاهای دیدنی یزد است و اگر بخواهیم به صورت دقیق تر اهمیت این اثر تاریخی را بیان کنیم، باید بگوییم که اگر شما به یزد سفر کردید و تنها باید یکی از آثار باستانی یزد را ببینید، باید به این مجموعه زیبا بروید. این مجموعه بی‌نظیر در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.
باغ دولت آباد
داستان باغ دولت‌آباد از آن جا شروع شد که در زمان زندیه قناتی با نام دولت‌آباد به وجود آمد و پس از آن هم باغ دولت‌آباد به وجود آمد. این ساختمان، محل اقامت حاکم مقتدری به نام محمد تقی خان مشهور به خان هم بوده است. باغ دولت آباد که از آثار تاریخی یزد به حساب می‌آید، از چندین عمارت از جمله هشتی و بادگیر، بهشت آیین، تالار آیینه، سردر اصلی و سردر جنوبی تشکیل شده است.
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.