تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

شیرینی های سنتی استان مازندران چیست؟

پشت زیک نوعی سوهان کنجدی و یکی از شیرینی‌های بسیار خوشمزه‌ی مازندرانی است. نام این شیرینی بر گرفته از پرنده‌ای به نام زیک است که بال‌هایی عینا مشابه این شیرینی دارد. محتویات اصلی این شیرینی شکر و کنجد است. برای تهیه آن، کنجد را شسته و تفت می‌دهند، سپس شکر را در ظرفی ریخته و روی شعله‌ی ملایم می‌گذارند تا آب شود و رنگی قهوه‌ای به خود بگیرد. بعد از آن کنجد را اضافه می‌کنند و در نهایت مواد به دست آمده را درون یک سینی می‌ریزند، آن را پهن می‌کنند و چند دقیقه بعد با چاقو برش می‌زنند. در دستورهای پخت‌ مختلف از گردو، کره، عسل، زعفران و هل هم استفاده می‌کنند. از این نوع شیرینی در مجالس و همراه با چای سرو می‌شود.
شب یلدا و بهانه‌ی دیگر برای دورهمی‌های ایرانی ها! لذت بردن از این جشن باستانی بدون شیرینی ناقص است. با وجود رسم‌های ملی اما در چنین شبی، هر منطقه از این کهن بوم فرهنگ‌ها و عادات مخصوص به خود را هم در میان سنت‌های ثابت شب یلدا جای داده است. یکی از دوست داشتنی‌ترین کارهایی که دراین شب انجام می‌دهیم، تهیه خوراکی‌های خوشمزه‌ی خانگی است که اغلب بانوان محترم زحمت آن را عهده دار می‌شوند. استان مازندران با داشتن فرهنگی غنی، شیرینی‌های خوبی دارد. آغوزنون یا آغوزکنا یکی دیگر از شیرینی‌های سنتی این استان است که در تهیه آن از آرد گندم، شیر، تخم مرغ، شکر، کنجد و گردو استفاده می‌کنند. این نوع شیرینی در شب یلدا معمولا طرفداران زیادی دارد. این خوراکی لذیذ به دو شکل متفاوت تهیه می‌شود. یکی به صورت خام که آن را پیس گنده می‌نامند و نوع دیگر که به خمیر زرده‌ی تخم مرغ اضافه می کنند و آن را کنجی یا آغوزنون می‌نامند. از جمله مواد دیگری که در روش‌های پخت مختلف استفاده می‌شوند می‌توان به آرد برنج اشاره کرد. شیرینی ذکر شده به خاطر وجود گردو کنجد در مواد اولیه آن، سرشار از مواد مغذی و معدنی (فسفر، کلسیم، آهن، ویتامین D) است. در مازندران این نوع شیرینی بیشتر توسط بانوان عزیز و گاهی به شکل سنتی در تنور تهیه می‌شود.
گاهی می‌شود با موادی بسیار ساده، غذاها و شیرینی‌هایی بسیار خوشمزه تهیه کرد. در جای جای ایران عزیز و به خصوص در استان سرسبز مازندران از این دست غذاها و شیرینیجات کم نیست. به لطف کدبانوهای این استان، می‌توان از طعم لذیذ این نوع خوراکی‌ها لذت وافری برد. رشته به رشته نوعی شیرینی سنتی و معروف مازندرانی است که مزه‌ای خوب دارد. بانوان مازندرانی برای تهیه‌ی این نوع شیرینی از مواد اولیه‌ای مانند خاک قند، گردو، هل، رشته (تهیه شده از آرد برنج) و روغن استفاده می‌کنند. برای تهیه شربت مخصوص این شیرینی نیز از شکر، آب و زعفران بهره می‌برند.
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.