تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

قیمت یکدست لباس فضانوردی

لباس‌ فضانوردی طی سال‌های مختلف تکامل یافته و قابلیت‌های جدیدی به آن‌ها افزوده شده است، به تازگی ناسا، اسپیس ایکس و بوئینگ اعلام کرده‌اند در نظر دارند نسل جدید لباس‌هایی را تهیه و تولید کنند که پیشرفت‌هایی فراوان نسبت به نمونه‌های مشابه کنونی خواهد داشت.

این لباس‌ها به محافظت از فضانوردان در برابر سرما یا گرما و نیز تامین اکسیژن مورد نیاز برای تنفس آن‌ها منجر می‌شود. به گفته کارشناسان قیمت تهیه و تولید هر دست لباس فضانوردی برای یک فضانورد حدود ۱۲ میلیون دلار است و بدون آن امکان ارسال فضانورد به سفر‌های فضایی وجود ندارد.

انسان بدون استفاده از لباس فضانوردی بیش از ۱۵ ثانیه نمی‌تواند در فضا زنده بماند و بلافاصله ریه‌های او سوخته و می‌میرد به همین دلیل استفاده از لباس فضانوردی اجتناب ناپذیر است.

لباس فضانوردی از قطعه‌های مختلف و بسیار زیادی تهیه شده است که فضانوردان برای استفاده و نصب قطعه‌های آن دوره‌های آموزشی را می‌گذرانند، فضانوردان به ویژه زمان پیاده روی فضایی خود به کمک همکاران برای استفاده و نصب تجهیزات لباس نیازمندند.

اشعه خورشید در فضا تهدیدی جدی برای سلامت فضانوردان محسوب می‌شود و از این رو لباس رنگ سفید این لباس می‌تواند تا حد زیادی مانع از جذب اشعه‌های مضرکیهانی به بدن فضانوردان شده و مانند سدی محافظتی در برابر آن عمل کند، دلیل انتخاب رنگ سفید به همین دلیل موضوع باز می‌گردد.

التهاب و تورم در اعضای بدن یکی از شایع‌ترین عارضه‌های زندگی در فضاست؛ به همین دلیل در لباس‌های فضانوردی تجهیزاتی برای ایجاد محیط تحت فشار قرار دارد تا از تجمع مایعات در پای فضانوردان یا مغز آن‌ها جلوگیری کند. بیشتر فضانوردان در فضا به دلیل وجود میکروگرانش دچار التهاب و بزرگ شدن جمجمه سر می‌شوند که می‌تواند بر قدرت شناختی و توان بینایی آن‌ها اثرمنفی بگذارد.

حتی کوچک‌ترین اشیا و اجرام فضایی یا حتی قطعه‌های زباله ناشی از انفجار ماهواره و موشک‌های فضایی می‌توانند با سرعتی معادل ۲۷۰۰۰ کیلومتر در ساعت در فضا حرکت کنند و تهدیدی جدی برای سلامت فضانوردان هستند به همین دلیل لباس فضانوردی استحکام بالایی دارد تا به آسانی پاره نشود.

دفع فضولات انسانی هم یکی از قابلیت‌های دیگر لباس‌های فضانوردی است که به فضانوردان اجازه می‌دهد در فضا به کار و مطالعه بپردازند. همچنین مانع از رشد عفونت و سرایت بیماری در فضا می‌شود. این سیستم در سال‌های اخیر توسعه یافته است تا فضانوردان کمتر دچار مشکل‌های سلامت شوند.

قبل از شروع عصر فضا و تولید لباس‌های فضانوردی در جهان، خلبان‌های جنگنده و خلبان‌های هواپیما‌ها اولین افرادی بودند که لباس‌هایی با قابلیت ویژه برای محافظت از بدن خود را می‌پوشیدند و به این ترتیب پیشگام تولید لباس فضانوردی در جهان هستند.

اولین لباس فضانوردی در جهان به وسیله یوری گاگارین فضانورد روسی در سال ۱۹۶۱ مورد استفاده قرار گرفت و او پروازی به دور مدار کره زمین با استفاده از فضاپیمای روسی SK-۱ انجام داد.

منبع: interestingengineering و باشگاه خبرنگاران جوان

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.