تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

جاهای دیدنی و زیارتی اصفهان کجا هستند؟

امامزاده درب امام
یکی از مهم ترین جاهای دیدنی و زیارتی اصفهان ، آستان مقدس امامزاده درب امام اصفهان می باشد که خود شامل دو مقبره یکی زین العابدین از نوادگان امام صادق (ع) و دیگری ابراهیم بطحا از نوادگان امام حسن مجتبی (ع) می شوند، این مکان زیارتی شامل سه صحن دلنشین با یک کتیبه کاشی کاری شده می باشد که در دوره پهلوی اول با شماره ۲۱۷ به فهرست میراث ملی ایران افزوده گردید.
آدرس : اصفهان، خیابان عبدالرزاق، بازارچه حاج محمد جعفر
امامزادگان جعفر و مرتضی (ع)
دو تن از نوه های امام حسن مجتبی (ع) با نام جعفر و مرتضی (ع) در این بقعه مدفون هستند، قدمت این مکان زیارتی به قرن هفتم قمری بر می گردد و در سازه های بسیار ساده و آرامش بخش قابل بازدید هستند.
آدرس : خیابان هاتف
امامزاده احمد (ع)
آستان مقدس امامزاده احمد (ع) از فرزندان ارشد حضرت محمد باقر (ع) می باشد که در محلی با معماری دوره صفویه به چشم می خورد، در همین مکان یکی از جاهای دیدنی اصفهان یعنی مقبره همدم السلطنه دختر بزرگ امیر کبیر و همسر ظل السطان در یکی از اتاق های امامزاده قرار دارد، این جاذبه مذهبی در سال ۱۳۱۴ با شماره ۲۳۴ در آثار ملی ایران هم به ثبت رسید.
آدرس : بازارچه حسن آباد، حوالی مدرسه عربان و مسجد ساروتقی
امامزاده شاه زید (ع)
آستان مقدس امامزاده شاه زید(ع) که از فرزندان امام زین العابدین (ع) که به گفته محققین ایشان در زمان خلافت شاه سلیمان صفوی به قتل رسیدند، برخی از دیوارهای این مقبره شامل تصاویری حکاکی شده از وقایع مهم تاریخی آن سالها می باشد.
آدرس : خیابان بزرگمهر، خیابان هشت بهشت شرقی
امامزاده محسن (ع)
آستان مقدس امامزاده محسن (ع) از زیباترین جاهای دیدنی و زیارتی اصفهان لقب دارد که به گفته تاریخ نویسان ایشان از فرزندان امام موسی کاظم (ع) هستند، پادشاهان مختلفی در زمان صفویان و قاجارها این مکان مذهبی را مورد بازسازی قرار دادند تا امروزه همچنان پا برجا باشد، رواق های چشم نواز، آیات قرآنی مینیاتوری، خطاطی و کاشی کاری های هفت رنگ از ویژگی های معماری این سازه محسوب می شود.
آدرس : خیابان وحید، اوایل خیابان رودکی
امامزاده شاه کرم (ع)
آستان مقدس امامزاده شاه کرم (ع) دارای چهار درب ورودی زیباست، در سالهای اخیر یک واحد با کاربری زائر سرا در این محل تعبیه شد تا در کنار ۴ سالن نمازخانه در سه طبقه زیبا میزبان زوارین و اهل دل باشد، ایشان از نوادگان امام رضا (ع) هستند که آرامگاهشان با کاشی کاری و تزئینات معماری ایرانی و اسلامی بسیار دلنشین است.
آدرس : پانزده کیلومتری اصفهان، نزدیک به فرودگاه شهید بهشتی
امامزاده باقر (ع)
از دیگر جاهای دیدنی و زیارتی اصفهان آستان مقدس امامزاده باقر (ع) می باشد که قدمتش به دوران قاجاریه بر می گردد، صحن های زیبا و دلشنین، سالن اقامه نماز و یک کتابخانه از امکانات رفاهی این مجموعه مذهبی می باشد، ایشان از فرزندان امام محمد باقر (ع) هستند.
آدرس : خیابان چهارباغ خواجو، خیابان عافیت
امامزاده زینب (ع)
برخی بومیان اصفهانی اینجا را زینبیه می نامند، آستان مقدس امامزاده زینب (ع) با یک گنبد و گلدسته زیبایی خاصی دارد، ایشان از دختران امام موسی بن جعفر (ع) هستند که بارگاهشان مزین بر معماری ایرانی با آئینه کاری و گچبری های دیدنی می باشد.
آدرس : خیابان زینبیه
امامزاده هارون ولایت (ع)
اینکه آستان مقدس امامزاده هارون ولایت (ع) در سال ۱۳۱۳ شمسی با شماره ۲۲۰ به آثار ملی اضافه شده نشان می دهد اهمیت اینجا در بین جاهای دیدنی و زیارتی اصفهان از همه بیشتر است، ایشان از فرزندان امام حسن (ع) بودند که در سال ۹۱۸ قمری وفات کردند، بارگاه ایشان شامل یک سردر بسیار بی نظیر، تعدادی کتیبه با خط ثلث و کاشی کاری در دو صحن اقامه نماز جماعت می شود.
آدرس : خیابان هارونیه
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.