تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

در باره مسجد عماد الدوله چه میدانید؟

مسجد تاریخی عمادالدوله امروزه در دل یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی کرمانشاه، یعنی بازار واقع شده است که در اواخر قرن ۱۳ هجری قمری و در سال ۱۲۸۵، نزدیک به ۱۵۰ سال پیش به همت «امامقلی میرزا عمادالدوله»، از والیان و مرزداران منطقه در دوران حکومت قاجاریان احداث شده است.
معماری این مسجد تاریخی تلفیقی از زیبایی هنر دست سازنده و روح معنوی و دینی است که در نگاه اول، نظر گردشگر و بیننده را به خود معطوف ساخته و زبان تحسین و تمجید را می‌گشاید. مسجد به صورت چهار ایوانه و با یک مناره است و از بخش‌های مختلفی از جمله سردر، صحن، ایوان، شبستان ستوندار و حجره‌های متعدد تشکیل شده است و در حال حاضر به‌عنوان حوزه‌ علمیه‌ امام صادق (ع)، مورد استفاده قرار می‌گیرد. صحن مسجد با ابعادی تقریبی و برابر با ۳۰ در ۲۴ متر ساخته شده که در پیرامون آن ایوان‌ها، حجره‌ها و دهنه‌های متعددی نیز بنا شده است.
ایوان بخش جنوبی صحن درواقع ورودی شبستان اصلی و با درنظر گرفتن ایوان‌های دیگر مسجد، دارای ارتفاع بیشتری است. هنرمندان و استادکاران در این قسمت از مسجد نسبت به سایر ایوان‌ها، تزئینات زیباتر و غنی‌تری را انجام داده‌اند که بسیار جالب و تماشایی است. جالب است بدانید که کف ایوان و ازاره‌ این ایوان با سنگ مرمر پوشیده شده و این امر در قرن اخیر صورت گرفته است. همچنین در قسمت‌های بالای ازاره نیز می‌توان کاشی‌کاری‌ زیبایی را مشاهده کرد.
وجود کتیبه‌ای منقوش به قصیده‌ای روی کاشی‌کاری‌های ایوان، نام پادشاه وقت ناصرالدین شاه و نام بانی را در کنار تاریخ ساخت که ۱۲۸۵ هجری قمری است، عنوان می‌سازد. در ضلع خلفی ایوان نیز می‌توان درگاهی را مشاهده کرد که گردشگارن با عبور از آن به شبستان مستطیلی شکل وارد می‌شوند.
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.