تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

از مجسمه هرکول کرمانشاه چه می دانید؟

اگر خواهان اضافه کردن یا حذف اطلاعات خود در مطالب هستید، به آیدی @Tarikhemaadmin در تلگرام پیام بدید

در این مجسمه غول پیکر، هرکول به صورت شخصی نیرومند و کاملاً عریان با موی و ریش مجعد در حال استراحت بر روی پوست شیری نشان داده شده که بر سکویی به طول ۲۰/۲ متر به پهلوی چپ به طور نیم خیز به آرنج تکیه کرده و در دست چپ پیاله ای دارد که تا نزدیک صورت نگه داشته است و نیز دست راستش برروی پای راست قرار گرفته و پای چپ را تکیه گاه پای دیگر کرده است. در زیر تنه هرکول نقش شیری دیده می شود که در ازای آن از حدود ۲۰۰ سانتی متر است.
زمان ساخت مجسمه سال ۱۵۳ ق. م تعیین شده که این تاریخ با اواسط سلطنت مهرداد اول اشکانی ( اشک نهم ۱۷۴-۱۳۶ ق. م ) منطبق است.
طول مجسمه هرکول کرمانشاه ۴۷/۱ متر که به طور برجسته از سنگ کوه تراشیده شده و از طرف پشت به کوه متصل است. در پشت مجسمه نقوش و کتیبه ای به زبان یونانی قدیم بر روی سنگ نقش شده و نقوش آن شامل درخت زیتونی است که از شاخه آن کماندان و تیردانی آویزان شده است. در کنار این درخت گرز مخروطی شکل گره داری حجاری شده که برجستگی آن نسبت به سایر نقوش بیشتراست. کتیبه به خط یونانی قدیم در هفت سطر بر روی لوحی به ابعاد حدود ۵۰ سانتی متر نوشته شده که نمای آن به شکل معابد یونانی می باشد.
سر مجسمه هرکول کرمانشاه دو بار کنده و دزیده شد و در آخر میراث فرهنگی سر اصلی مجسمه را در موزه نگهداری و سری که هم اکنون بر روی مجسمه است، به دست سنگ تراشان معاصر ساخته شده است.
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.