تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

جاهای دیدنی گلستان کدامند ؟

اگر خواهان اضافه کردن یا حذف اطلاعات خود در مطالب هستید، به آیدی @Tarikhemaadmin در تلگرام پیام بدید

گنبد قابوس از سده چهارم هجری است که بر فراز تپه‌ای خاکی که نزدیک به ۱۵ متر از زمین بلندتر است قرار دارد. ارتفاع بنا به همراه پی آن نیز ۷۲ متر است و به واسطه اینکه در فهرست میراث جهانی یونسکو به عنوان پانزدهمین اثر تاریخی ایران قرار گرفته و بلندترین برج تمام آجری جهان است، از سایر جاذبه های ایران متمایزتر است.
این بنایی تاریخی در شهر گنبد کاووس، شمال ایران در استان گلستان قرار دارد. سبک معماری بنا شیوه رازی است و از جمله سازه های معماری ایران است که وجهه ای جهانی دارد و به عنوان بهترین اثر تاریخ مهندسی بشر شناخته می شود و دلیل ساخت آن هنوز هم مشخص نیست و تنها سوالاتی بی جواب درباره آن وجود دارد.
این برج به دستور شمس‌المعالی قابوس بن وشمگیر حاکم سلسله زیاریان و ادیب، در سال ۳۷۵ هجری خورشیدی در پایتخت زیاریان ساخته شد. وی مشهورترین پادشاه آل زیار بود که یاقوت حموی -جغرافی‌دان و تاریخ‌نویس مشهور- او را جنگجویی بی‌همتا و ادیبی فاضل توصیف می کند. وی پدربزرگِ کسی بود که قابوس نامه یعنی یکی از ماندگارترین کتاب‌های تاریخ ایران را نگاشت و خودش هم یکی از ماندگارترین بناهای ایران را در این سرزمین به یادگار گذاشت.
آرامگاه شمس المعالی قابوس بن وشمگیر در این استان و در بالای تپه ای در میان پارک بزرگ شهر گنبد کاووس قرار گرفته است. این گنبد که در اوج سادگی اما زیبایی است نشان دهنده هنر و معماری اوایل دوران اسلامی می باشد.
آبشار کبود وال
آبشار کبود وال گلستان در جنوب شهر علی آباد کتول قرار دارد و تنها آبشار خزه ایی کشور می باشد که از دامنه شمالی کوه هارون به ارتفاع ۱۷۸۰ متر سرچشمه می گیرد و شفاف و قابل آشامیدن است.
این آبشار تماشایی تا چند سال پیش که هیچ امکاناتی نداشت نیز یکی از مهم ترین مقاصد گردشگری برای دوستداران طبیعت به شمار می رفت اما امروزه با داشتن امکانات تفریحی مناسب یکی از تفرجگاه های استان گلستان است که بسیاری از علاقه مندان را به سوی خود می کشاند.
این آبشار در میان دره ای جنگلی قرار گرفته است و در طول مسیر تا زیر آبشار اصلی کبودوال چندین آبشار کوچک و بزرگ دیگر نیز وجود دارد که هریک زیبایی خاص خود را دارد.
آبشار رنگو
آبشار رنگو در ۱۵ کیلومتری جنوب‌غربی گرگان و در میان جنگلی به همین نام با محیطی سرسبز به همراه درختان بلند قرار دارد. این آبشار با وجود ارتفاع کم، ساختار نیم‌دایره‌ای جالبی دارد که باعث جذابیت آن شده است.
امکانات تفریحی در این مکان وجود ندارد و مسیرش کمی مشکل‌ آفرین است بنابراین بهتر است تجهیزات مناسب به همراه داشته باشید.
این آبشار که بستری نیم دایره‌ای شکل دارد، شامل یک محل ریزش اصلی و چند محل ریزش فرعی است و حدود ۷ متر ارتفاع دارد. با توجه به وضعیت و نمای زیبای آبشار و وجود تنوع پوشش گیاهی در پیرامون آن و برخورداری از هوای خنک و لطیف، یکی از جاذبه‌های طبیعی استان محسوب می‌شود.
جنگل النگدره
جنگل النگدره از پارک های جنگلی برتر استان گلستان و ایران محسوب می شود که امکانات رفاهی نسبتا خوبی برای گردشگران در آن وجود دارد که در پاییز از مشهورترین جاذبه های طبیعی ایران برای بازدید به شمار می آید.
پارک جنگلی النگدره از جمله پارک های طبیعی چهارفصل است و در هر زمانی از سال می توان از زیبایی های آن بهره مند شد.
این پارک که وسعت آن صد و هشتاد و پنج متر می باشد، در میان خانه های مسکونی قرار گرفته است و البته آب و هوایی خنک تر از قسمت مسکونی این منطقه دارد.
درست از وسط منطقه النگدره رودخانه ایی با نام قلاشی از قسمت جنوبی پارک آغاز می شود و تا شمال پارک امتداد می یابد که در مجاورت این رودخانه سه چشمه نیز قرار دارد.
پارک جنگلی ناهارخوران
پارک جنگلی ناهارخوران تفرجگاهی قدیمی و نسبتا معروف است که شهرت ملی دارد که در ۴ کیلومتری جنوب گرگان قرار دارد و با وجود موقعیت خوب و قرار گرفتن در دامنه‌های پر شیب و همچنین داشتن آب و هوای مناسب همه ساله گردشگران زیادی را از سراسر کشور به خود جذب می‌کند.
قدمت این پارک جنگلی هیرکانی، به عصر ژوراسیک و حدود ۴۰ میلیون سال پیش باز می گردد.این پارک از جمله امکانات این مجموعه می‌توان به رستوران، مهمانسرا، چندین هتل و ویلای تفریحی اشاره کرد.
این منطقه‌ ۱۶۸ هکتاری آب و هوایی مطبوع‌تر از شهر گرگان دارد و انواع پوشش گیاهی از جمله درختان و گیاهان بلوط، افراپلت، نمدار، انجیلی، گیلاس وحشی، ممرز، درختچه‌های تمشک، کوله خاس، ازگیل، کاج، ولیک، سرو، ماگنولیا، شمشاد به همراه حیواناتی از جمله گراز، شغال، راسو، سنجاب، عقاب، شاهین، سهره، ریسک، جغد را در خود جای داده است.
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.