تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

زیباترین روستای زنجان کجاست؟

شیلاندر
شیلاندر در۳۵ کیلومتری شهر زنجان و در شمال غربی آن واقع شده است. یک روستای پلکانی و زیبا که با کوه ها و درختان سرسبز احاطه شده و مشرف به یک رودخانه است، این روستا چنان منظره ی خیال انگیزی دارد که دیدن آن دل هر بینده ای را سرشار از وجد و آرامش می کند. معماری زیبای این روستا و آبشارهای فراوانی که در اطراف آن قرار دارد، این روستا را به یک تصویر فراموش نشدنی تبدیل کرده است. نام اصلی شیلاندر، چیلاندره بوده است که به مرور زمان به چلاندر و چیلاندار تغییر یافته است. در واقع چیلاندر معرب شیلاندر است و هنوز هم مردم قدیمی روستا، روستایشان را به همین نام می شناسند.
ویژگی ها و جاذبه های گردشگری شیلاندر محدود به خانه های پلکانی روستا نمی شود و وجود آبشارهای زیبا و رودخانه های پر طنین، در کنار کوه های مرتفع و دره های نسبتا عمیق چنان جذابیتی به این روستا بخشیده است که در وصف نمی گنجد، هر چند هر فصلی زیبایی مخصوص به خود را دارد، اما چشم اندازهای این منطقه در فصل بهار و زمستان بسیار زیباست. در اردیبهشت ماه که زمین در اوج دلبری است، هوای شیلاندر بسیار مطبوع و دلپذیر است و در تابستان نیز آب و هوای خنک این روستا آن را به یک ییلاق دلپذیر تبدیل کرده است. با این حال از پاییز شیلاندرهم نمی توان گذشت، پاییز شیلاندر را می توان به یک تابلو نقاشی تشبیه کرد که برگ های زرد و قرمز درختان آن را به زیبایی آراسته اند.
متاسفانه وجود این همه زیبایی مانع از مهاجرت بسیاری از ساکنین این روستا به شهر نشده است و از سال ۱۳۷۸ این روستا تقریبا خالی از سکنه شده و در حال حاضر تنها ۶ خانوار در آن زندگی می کنند. با این وجود بازگشت اهالی روستا و آغاز فعالیت های اجتماعی می تواند این روستا را رونقی تازه ببخشد و جذب گردشگران را افزایش دهد. زیرا طبیعت شیلاندر به گونه ای است که هم طبیعت گردان ماهر آن را یاد می کنند و هم افرادی که به قصد گردش به این روستا می آیند.
این روستای سرسبز مملو از درختان میوه است و از محصولات این روستا می توان به فندق، توت، گردو، سیب و گیلاس اشاره کرد.
این روستا علاوه بر زیبایی های شگرفی که دارد به روستای پروانه ها هم مشهور است. در واقع مسیر سرزمین پروانه ها، یک جاده ی خاکی پیچ در پیچ و پر از چشمه سارهای قشنگ و دلنواز است، مسیری که مملو از پروانه های رنگارنگ می شود.
گذراندن اوقات فراغت در این روستا بسیار لذت بخش و ساده است. هر چند از ساکنان این روستا تعداد انگشت شماری باقی مانده اند و روستا کمی رنگ و بوی پر شور وشر زندگی را از دست داده است، اما هنوز این روستا و ساکنانش با آغوش باز پذیرای گردشگران و طبیعت دوستان هستند و این طبیعت بکر و زیبا می تواند انتخاب مناسبی برای شیفتگان طبیعت، کوهنوردان، عکاسان و علاقمندان به مکان های بکر و خاص باشد. در تابستان که هوا گرم است، عده ی زیادی به این منطقه می آیند تا در رودخانه های شیلاندر آب تنی کنند و از هوای خنک آن استفاده کنند. حتی شب های شیلاندر هم زیباست، برای همین برخی از افراد ماجراجو، شبی را در زیر آسمان پرستاره ی شیلاندر به صبح می رسانند و از سکوت و آرامش آن لذت می برند.
از دیگر نقاط دیدنی و معروف شیلاندر چپ چپ لر، سجاد شارشاری، دیوه زمین، شارشار هوندو خانا، شیره جال، کاسالی چای، بویوک چای و پیرآقاجی را می توان نام برد.
مسیرهای دسترسی به روستای شیلاندر
برای رفتن به روستای شیلاندر می توانید از وسایل نقلیه استفاده کنید یا به صورت گروهی و پیاده به این منطقه بروید. مسیر این روستا یکی از بهترین مسیرهای طبیعت گردی، پیاده روی و حتی کوهنوردی می باشد.
برای دسترسی به این روستای بکر و تماشایی ابتدا باید به زنجان بروید و از طریق جاده ی زنجان طارم و طی کردن یک جاده ی خاکی به این روستا برسید.
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.