تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

زندگی در همدان چگونه است؟

استان همدان با مساحت ۱۹۴۹۳ کیلومتر مربع، ۱٫۲ درصد از مساحت کل کشور را در برمی‌گیرد، در حالی که ۲٫۴۲ درصد از کل جمعیت کشور را در خود جای داده است. استان همدان در سال ۱۳۹۰، ۱٬۷۵۸٬۲۶۸ نفر سرشماری شد. برخورداری استان همدان از آب‌ و هوای معتدل، زمین‌های هموار و حاصلخیز، کوهپایه‌ها، بهداشت و درمان از عوامل تراکم جمعیت بالا است. در همه جای استان، جمعیت به‌طور یکنواخت پراکنده نشده است. از دلایل تراکم زیاد جمعیت در شهرستان همدان می‌توان به مرکزیت اداری و سیاسی استان، مهاجرپذیر بودن این شهرستان، مرکز خدمات‌رسانی، برخورداری از مراکز علمی و دانشگاهی، شرایط اشتغال بهتر، درآمد بیشتر و غیره اشاره کرد. به‌دلیل عدم توسعه اقتصادی، همدان مهاجران زیادی به خارج از استان می‌فرستد. به‌جز شهرستان همدان که رشد جمعیت مثبت داشته در بقیه شهرستان‌های استان بین دهه ۱۳۷۵ الی ۱۳۸۵ رشد جمعیت منفی بوده است.
مردم این استان آمیخته‌ترین سکنه‌ای هستند که در ایران وجود دارد، زیرا در سطح استان همدان اقوام مختلفی با فرهنگ‌ها و آداب و سنن خاص سکونت دارند. که عبارت‌اند از:
آذری‌ها: در شمال و غرب استان، به‌ویژه در شمال و غرب شهرستان همدان ساکن است. آذری‌ها در ۵۶۲ روستای استان سکونت دارند.
لر و لک: این اقوام در شهرستان‌های ملایر، نهاوند و بخش سامن در ۲۵۵ روستا ساکن است.
کردها: این قوم در ۱۵۹ روستا در غرب و شمال غربی و در مجاورت استان‌های کردستان و کرمانشاه سکونت دارند.
فارس‌ها: بیشتر ساکنان مرکز استان را تشکیل می‌دهند و از قدیمی‌ترین مردم این منطقه محسوب می‌شوند که از دوران مادها در این سرزمین اسکان ‌یافته‌اند.
بیشتر مردم این استان مسلمان و شیعه هستند، اما علاوه بر آنان تعدادی از مسیحیان و یهودیان نیز در این استان سکونت دارند که بخوبی در کنار دیگر هموطنان‌شان به زندگی مشغول هستند.
از عوامل مؤثر در شرایط جوی این استان یکی دوری آن از دریا و دیگری جریان‌های پرفشار هوای سرد شمالی و غربی است. به‌طور کلی مناطق مرتفع استان آب‌ و هوای سرد کوهستانی دارد و مناطق جنوبی آن (ملایر و نهاوند) دارای آب و هوای معتدل کوهستانی است.
حداکثر مطلق درجه حرارت هوا در این استان ۳۶٫۸ و حداقل مطلق آن ۲۹٫۶- و متوسط حرارت آن ٫۶ درجه سانتی‌گراد است. گرم‌ترین ماه‌های سال با حداکثر دمای ۳۵ درجه سانتی‌گراد تیر و مرداد است و سردترین ماه‌های سال، با میانگین ۲۵٫۴- درجه سانتی‌گراد دی و بهمن است.
به استناد همین گزارش، میزان سالانه بارندگی بیش از ۳۰۰ میلی‌متر است که در ماه‌های مختلف سال متغیر است، به‌طوری که در فروردین حداکثر ۹۵ میلی‌متر، در اردیبهشت ۸۲ میلی‌‌متر، در خرداد ۸۱ میلی‌متر و در بقیه ماه‌ها نیز به تناسب فصل متغیر است. استان همدان با ۱۴۳ روز یخ‌بندان در سال یکی از سردترین استان‌های کشور است. سردترین ماه‌های سال دی، بهمن، اسفند و گاهی فروردین است.
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.